جزئیات کارنامه داوطلبان کنکور سراسری ۹۸
کد خبر: ۱۵۲۸۳۴
تاریخ انتشار: 2019 August 06    -    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور ضمن تشریح جزئیات کارنامه داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۸ اعلام کرد که داوطلبان یک روز بعد از انتشار کارنامه‌ها امکان دسترسی به پاسخ‌نامه و تصحیح آن را پیدا می‌کنند.

«احسان جمالی» روز سه شنبه ۱۵ مردادماه در نشست خبری سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: محتویات کارنامه یکی از مهمترین منابع برای انتخاب رشته داوطلبان و شامل هفت بخش اصلی است.

اعلام هفت بخش کارنامه کنکور

جمالی به تشریح این هفت بخش اصلی پرداخت و افزود: در بخش اول کارنامه داوطلبان اطلاعات کلی ثبت نامی و آزمونی درج شده است. در بخش دوم اعلام علاقه مندی به پیام نور و غیردولتی ها و در بخش سوم وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف درج شده است.

وی گفت: همچنین داوطلبان بدون توجه به اینکه پیام نور و غیردولتی را انتخاب کرده یا نکرده باشند، وضعیت مجاز به انتخاب رشته برای آنها اعلام شده است. دوره های روزانه و نوبت دوم با هم درج می شود، دوره های مجازی، پردیس خودگردان، مازاد و دانشگاه فرهنگیان از دیگر بخش های این کارنامه است. وضعیت مجاز بودن یا نبودن در رشته های پیام نور و غیردولتی همچنین دانشگاه آزاد اسلامی برای رشته های با آزمون در بخش اول مربوط به وضعیت مجاز به انتخاب رشته درج شده است.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: در بخش سوم با توجه به اینکه همه داوطلبان در تمام دوره ها در بخش پذیرش بدون آزمون مجاز هستند همه دوره های آن اعلام می شود و می توانند انتخاب رشته کنند.

جمالی گفت: بخش چهارم کارنامه کل اطلاعاتی است که آموزش و پرورش برای هر داوطلب در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور قرار داده است. مشاهده سوابق تحصیلی دیپلم، کل نمرات درس به درس دیپلم و اگر داوطلب، نظام قدیم باشد نمرات پیش دانشگاهی در نمرات آموزش و پرورش درج شده است.

وی افزود: پاسخنامه داوطلبان ۱۰۰ هزار نفر اول همراه با کلید هر یک از گزینه ها در مقابل این بخش تعبیه شده است که با کلیک کردن روی مشاهده پاسخنامه می توانند پاسخنامه را همراه با کلیدی که مقابل آن درج شده است مشاهده و نسبت به تصحیح آن اقدام کنند.

جمالی اظهار داشت: پاسخنامه ها یک روز بعد از انتشار کارنامه داوطلبان در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. در بخش پنجم مربوط به کارنامه، میزان تاثیر سابقه تحصیلی قابل مشاهده است. برای داوطلبان نظام جدید حداکثر ۳۰ درصد دیپلم و برای نظام قدیم ها این ۳۰ درصد دو بخش دارد. یک بخش ۲۵ درصد مربوط به دیپلم و پنج درصد حداکثر مربوط به پیش دانشگاهی است.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: افرادی که مشمول سوابق تحصیلی نیستند به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی شده اند و نمره کل آزمون شان به عنوان نمره نهایی کنکور اعمال شده است.

به گفته جمالی، میزان تاثیر سوابق، رتبه در سهمیه نهایی، رتبه کشوری و نمره کل نهایی در هریک از زیر گروه ها به ترتیب برای داوطلبان درج شده است. مهمترین عامل برای انتخاب رشته، نمره کل نهایی هر یک از زیر گروه ها است و برای مقایسه خود با داوطلبان، رتبه در سهمیه در زیر گروه ملاک عمل است چرا که این دو عامل رابطه یک به یک دارند و بین نمره، رتبه در سهمیه در زیر گروه مربوطه درج شده است.

وی ادامه داد: در بخش ششم کارنامه، نمرات خام عمومی هر کدام از دروس عمومی و پاسخنامه بر اساس کلیدی که در اختیارشان قرار گرفته درج شده است. امسال نمرات همترازی دروس تخصصی ریاضی، تجربی و انسانی به کارنامه افزوده شد که در ذیل نمرات خام هر کدام شان هر یک از درس ها به تفکیک نمره همترازی که ملاک نهایی برای نمره کل نهایی است در نظر گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، یک نمره خام واقعی از پاسخنامه استخراج می شود و دیگری نمره همترازی معادل نظام قدیم و جدید است که برای گروه علوم انسانی دو درس ریاضی و اقتصاد برعکس بوده و نمره همترازی مربوط به داوطلبان نظام ۶.۳.۳ است.

جمالی گفت: در بخش هفتم، تاثیر مثبت سوابق تحصیلی همانند سال گذشته برای داوطلبان در نظر گرفته شده است و اگر نمره کل سوابق تحصیلی بیشتر از نمره کل کنکور باشد این سوابق برای داوطلب اثر کرده در غیر این صورت هیچ تاثیری ندارد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: یک مقایسه کلی بدون توجه به هر نوع سهمیه یا اطلاعات دیگری در انتهای کارنامه به صورت کشوری درج شده است.

جمالی یادآورشد: انتخاب رشته اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور حق انتخاب ۲۵۰ رشته را می دهد و از بالا به پایین شانس قبولی داوطلب افزایش می یابد و قابلیت های جستجوی فراوانی در دوره های مختلف دارد و برای این سیستم تنها هفت هزار و ۵۰۰ تومان می پردازند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار