آغاز غربالگری شنوایی ۳ تا ۵ ساله‌ها
کد خبر: ۱۵۲۷۹۸
تاریخ انتشار: 2019 August 06    -    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور جزئیات اجرای طرح غربالگری شنوایی و بینایی سازمان بهزیستی را تشریح کرد.

مینو رفیعی با بیان اینکه غربالگری شنوایی نوزادان در سال گذشته، ۸۹ درصد از موالید زنده کشور را تحت پوشش قرار داد، افزود: غربالگری شنوایی برای نوزادان از سوی بخش غیردولتی که تحت نظارت سازمان بهزیستی هستند، در بیمارستان‌ها اجرا می‌شود. با این وجود هزینه انجام غربالگری مذکور معمولا با قیمت دولتی حدود ۱۶ هزار تومان است که از سوی خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: هر کودکی که متولد می‌شود در صورتیکه واحد غربالگری در بیمارستان مستقر باشد، تحت غربالگری شنوایی قرار می‌گیرد. البته این اقدام اجباری نیست، اما تا به حال با خانواده‌ای روبرو نشده ایم که از انجام این کار امتناع کند. با این وجود مواردی بوده است که برای استقرار واحد غربالگری در بیمارستان با مشکلاتی به وجود آمده است. به طوریکه برخی بیمارستان‌ها به ما این اجازه را نداده اند تا در همان محل مستقر شویم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بعضی از بیمارستان‌های خصوصی یا حتی دولتی موانعی را در این خصوص به وجود می‌آوردند و به همین دلیل هم پوشش غربالگری شنوایی سازمان بهزیستی ۱۰۰ درصدی نیست.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص طرح جدید غربالگری شنوایی ۳ تا ۵ ساله‌ها ارائه داد و گفت: این طرح به تازگی از سوی سازمان بهزیستی کشور آغاز شده است چراکه علت اختلال شنوایی در کودکان بین این سنین متفاوت از سنین نوزادی است. اختلال شنوایی در نوزادی معمولا ژنتیکی است، اما در سنین بالاتر معمولا اکتسابی است؛ یعنی کودک ممکن است در بدو تولد سالم باشد اما بعدا به دلیل عفونت های مکرر دچار مشکل شده و حتی خانواده متوجه آن نشود. به همین دلیل نیازمند اجرای غربالگری در سنین ۳ تا ۵ سال نیز بودیم که در این خصوص غربالگری برای ۵۰ تا ۶۰ هزار کودک سال گذشته انجام شد. اما این طرح را اندک اندک گسترش می‌دهیم تا مشکلات آن به تدریج استخراج شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به غربالگری مربوط به تنبلی چشم نیز گفت: این طرح برای ۷۵ درصد کودکان ۳ تا ۶ سال یعنی حدود ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر اجرا شده است. سال گذشته در خصوص تنبلی چشم حدود ۱۵ هزار کودک دارای تنبلی چشم شناسایی و برای درمان ارجاع داده شدند.

رفیعی افزود: بعد از مرحله شناسایی کودکان مبتلا به تنبلی چشم، ویزیت چشم پزشکی بعدی این کودکان به شکل رایگان انجام می‌شود. اگر خانواده این کودکان نیازمند باشد، بعد از بررسی مددکاری هزینه عینک یا جراحی نیز در صورت لزوم به این افراد پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در همه مراکز استان‌ها در برخی مهدهای کودک که زیر نظر سازمان بهزیستی اجرا شده است، تصریح کرد: تنیلی چشم ممکن است به شکل مادرزادی یا غیرمادرزادی به وجود بیاید. همچنین دور بعدی غربالگری بینایی در آبان و آذرماه برگزار می شود.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار