حشرات چطور در قطب زندگی می‌کنند؟
کد خبر: ۱۵۲۷۶۲
تاریخ انتشار: 2019 August 06    -    ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵

دنیای حشرات همانند دنیای سایر جانداران، ویژگی های منحصر به فرد و عجیبی دارد که گاهی اوقات انسان را به فکر فرو می برد. یکی از این ویژگی های خاص و عجیب نحوه زندگی حشرات، این موجودات ظریف و ضعیف در قطب است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به آن بپردازد.

همه چیز درباره حشرات و خصوصیات آن‌ها!

حشرات را می توان از جمله، ریزترین و کوچک‌ترین مخلوقات خدا دانست که در سراسر گیتی پراکنده اند و به حیات خویش در این سرای گسترده الهی ادامه می‌دهند. بدن آنها از سه قسمت یا تاگم سر قفس سینه و شکم تشکیل شده که تعداد بند سر,۶ قفس سینه ۳ و شکم ۱۲ تاست در مجموع دارای ۲۱ بند است.

سر در حشرات شامل اعضای حسی از جمله شاخکها، چشم‌های مرکب وساده وقطعات دهانی ومو‌های ظریف حسی است. پا‌ها به وسیله مفصل‌هایی به قفس سینه متصل می‌شوند.

شکم حشرات دارای معده، روده وسایر اجزای درونی است. حشرات به وسیله بال‌ها پرواز می‌کنند و بعضی‌ها به وسیله پا‌ها این طرف وان طرف می‌جهند. شاید قدرت پرواز حشرات ونیز کوچک بودن جثه ان‌ها مهمترین عامل بقای ان‌ها از گذشته‌های بسیار دور تاکنون است.

حدود یک میلیون گونهٔ مختلف حشره در جهان شناسایی و توسط دانشمندان نام‌گذاری شده‌است.

مجموع حشرات روی زمین تا مرز ده میلیون گونهٔ مختلف می‌رسد. حشرات تقریباً در همهٔ نقاط روی زمین پیدا می‌شوند و همچنین می‌توان آن‌ها را در آب‌های شیرین یافت. حشرات اولین حیوانات پرنده‌اند که در روی زمین به وجود آمدند. ۳۵۰ میلیون سال قبل، اولین بار آن‌ها توانستند در هوای زمین شروع به پرواز کنند، و این میلیون‌ها سال قبل از پرواز پرندگان و خفاش‌ها بود.

برای بیشتر حشرات قدرت بینایی و بویایی از مهم‌ترین حواس استو دارای چشم‌های مرکب هستند به این معنی که چشم حشره از دو قسمت مجزا تشکیل شده‌است، هر قسمت از چشم حشره دارای لنز مخصوص به خود است حشرات برای بو کشیدن و مزه کردن از شاخک‌هایشان و بعضی اوقات از قسمت‌های دیگر بدنشان استفاده می‌کنند آن‌ها همچنین برای لمس کردن اشیاء از شاخک‌هایشان استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید؛ حشرات در طول رشدِ خود به‌طور دوره‌ای پوست‌اندازی می‌کنند یا پوستهٔ خارجیِ خود را می‌اندازند. بعضی از حشرات فقط ۴ یا ۵ مرتبه تغییرشکل می‌دهند، اما سنجاقک‌های یک‌روزه و حشرات بدون بال می‌توانند ۲۰ مرتبه یا بیشتر پوست‌اندازی کنند و تغییرشکل دهند.

هر بار که یک حشره تغییرشکل می‌دهد، شکل بدنش عوض می‌شود. این حالت را در حشرات دگردیسی (دگرگونی) می‌نامند. بعضی از حشرات با هر بار پوست‌اندازی به‌آرامی تغییرشکل می‌دهند و نوع بالغ آن‌ها بسیار با نوع نوزاد تفاوت دارد. این حشرات عبارت‌اند از زنبور‌های عسل، مگس‌ها، سوسک‌های بزرگ، پروانه‌ها و زنبور‌های معمولی.

اما حشرات چطور می توانند در قطب‌ها دوام آورند؟!

حشرات قطب شمال و جنوب از سازوکار‌های مختلف ژنتیکی برای مقابله با کمبود آب استفاده می‌کنند، این در حالی است که آن‌ها در اکوسیستم‌های بسیار مشابهی زندگی می‌کنند.

به این ترتیب که حشرات قطب جنوب فعالیت متابولیکشان را تعطیل می‌کنند و منتظر بازگشت شرایط مساعد می‌مانند درحالی که حشراتقطب شمال بر جذب فعال بخار آب متکی هستند تا تعادل آب را در بدنشان در طول دوره‌های طولانی مدت کم آبی حفظ کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که سهم متفاوت قطب شمال و جنوب از آب شیرین ناشی از یخچال‌های طبیعی و رودخانه‌ها ممکن است دلیل نحوه متفاوت مقابله حشرات با خشکی باشد.

قاره قطب جنوب که با اقیانوس احاطه شده یک بیابان قطبی و جایی است که در آن موجودات دسترسی کمتری به آب مایع دارند اما برای مثال لار و پشه به طور قابل ملاحظه‌ای تحمل از دست دادن آب بدنش را دارد و حتی با از دست دادن ۷۰ درصد آب بدنش همچنان به بقای خود ادامه می‌دهد.

در میان حشرات قطب جنوب، توانایی تحمل از دست دادن آب بدن پیشرفت تکاملی مهمی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد در زمستان سرد و خشک جنوب موفق به ادامه حیات شوند.

حشرات درحالی خود را با این شرایط وفق می‌دهند که به دلیل اندازه کوچک بدنشان و نسبت سطح به حجم بالا بیشتر در معرض خطر از دست دادن آب بدن هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار