دانستنی‌های جالب درباره پنیر قشقوان
کد خبر: ۱۵۲۶۹۲
تاریخ انتشار: 2019 August 05    -    ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
انواع پنیر در گوشه و کنار جهان با هم فرق می‌کنند، پنیر انواع مختلفی دارد، اما پنیر قشقوان (پنیر زرد) از معروف‌ترین پنیر‌های دنیا از نظر طعم باقی مانده است، هنوز هم در بین مردم دنیا طرفداران پر و پا قرصی دارد. این پنیر محبوب دارای ارزش غذایی فوق العاده است.

دانستنی‌های جالب درباره پنیر قشقواناختصاصی «تابناک باتو»ـ انواع پنیر در گوشه و کنار جهان با هم فرق می‌کنند، پنیر انواع مختلفی دارد، اما پنیر قشقوان (پنیر زرد) از معروف‌ترین پنیر‌های دنیا از نظر طعم باقی مانده است، هنوز هم در بین مردم دنیا طرفداران پر و پا قرصی دارد. این پنیر محبوب دارای ارزش غذایی فوق العاده است.

 

دانستنی‌های جالب درباره پنیر قشقوان

پنیر قشقوان چیست؟

پنیر قشقوان یکی از انواع پنیر‌های رایج در مقدونیه است. در زمان‌های قدیم در قرن‌های ۱۱ و ۱۲ میلادی، این پنیر در مقدونیه تولید می‌شد و در کشور‌های روسیه، منطقه بالکان، یونان، ترکیه، فرانسه، ایتالیا و مصر نیز از شهرت فراوانی برخوردار است و به نام پنیر (Caciocavallo) نیز معروف است. این پنیر بافت سفت و شبه سفت دارد و به دلیل وجود اسیدآمینه‌ها مانند اسید گلوتامیک، لوسین، فینل آلانین، والین و تایروسن در غلظت‌های بالا مزه منحصر به فردی دارد.

در زمان‌های قدیم این پنیر از شیر اسب ماده تولید می‌شد. امروزه آن را می‌توان با شیر بز با کیفیّت بالا و یا شیر گاو و گاومیش تهیه کرد.

فواید پنیر قشقوان:

با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند، می‌توان به عنوان میان وعده یا مکمّل پس از پایان یافتن وعده غذایی آن را خورد. این پنیر به دلیل دارا بودن فسفر و کلسیم اثرات اسید‌هایی که باعث انتشار باکتری در دهان می‌شوند را از بین می‌برد و با جلوگیری از انتشار این باکتری‌ها از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

دانستنی‌های جالب درباره پنیر قشقوان

پنیر قشقوان بدن را قوی و محکم می‌کند و باعث استحکام استخوان‌ها شده و به جسم انرژی و شادابی زیادی می‌بخشد. ارزش غذایی بالای این پنیر به دلیل میزان بالای مواد مغذی آن است. پروتئین فراوان، روی، فسفر، ویتامین B۱۲، B۲ و A. از دیگر مواد مغذی این پنیر به شمار می‌روند. خوردن پنیر قشقوان به ورزشکاران و بدنسازان توصیه می‌شود.

پنیر قشقوان حاوی درصد کمی از لاکتوز است. میزان چربی آن متوسط است و می‌تواند برای افرادی که تمایلی به نوشیدن شیر ندارند، جایگزین مناسبی باشد، به ویژه برای کودکان که منبع غنی کلسیم است و از پوکی استخوان جلوگیری نموده و باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.

به جسم وزن ایده آل می‌بخشد، افرادی که به اندازه و در حدّ اعتدال از این پنیر مصرف می‌کنند دچار اضافه وزن نمی‌شوند، زیرا پنیر قشقوان باعث احساس سیری برای مدت طولانی در افراد می‌شود.

دانستنی‌های جالب درباره پنیر قشقوان

باعث تقویت مو و پرپشت شدن آن می‌شود. به پوست صورت درخشندگی و شادابی می‌دهد و از بروز چین و چروک و خطوط ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. باعث تقویط حافظه و افزایش عملکرد مغز و تجدید سلول‌های مغزی می‌شود و افرادی که از این پنیر می‌خورند به قدرت تمرکز بیشتری دست می‌یابند و بهتر می‌توانند مطالب را بفهمند و حفظ کنند.

دانستنی‌های جالب درباره پنیر قشقوان

منشأ پنیر قشقوان:

در واقع باید گفت: منشأ پنیر قشقوان به بلغارستان برمی گردد. در عین حال همانطور که گفته شد، در شمار زیادی از کشور‌های مدیترانه‌ای مانند قبرس، لبنان و تونس تولید می‌شود و اغلب با شکل استوانه‌ای اش متمایز می‌شود. قطر آن بین ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر و ارتفاع آن ۱۰ تا ۱۳ سانتیمتر و وزن آن از ۳ تا ۸ کیلوگرم می‌باشد. بافت یکدست و منسجم سفتی دارد و هیچ روزنه‌ای در آن به چشم نمی‌خورد، این پنیر با یک لایه پلاستیکی مخصوص بسته بندی می‌شود و میزان رطوبت آن بین ۴۰ تا ۴۵ درصد و میزان مواد خشک آن ۵۵ تا ۶۰ درصد می‌باشد. هر ۱۰۰ گرم از پنیر ۴۰۴ کالری دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار