عکس: کوه نور بر تاج ملکه انگلستان
کد خبر: ۱۵۲۵۶
تاریخ انتشار: 2015 October 21    -    ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
"کوه نور " زمانی بزرگترین الماس دنیا بود. این الماس در گذشته ۱۸۶٫۰۶۲۵ قیراط معادل ۳۷٫۲۱ گرم وزن داشت که در تراش جدیدی که در سال ۱۸۵۴ بر روی آن خورد، وزنش ۱۰۵٫۶۰۲ قیراط معادل ۲۱٫۶۱ شده‌است.این الماس زوج الماس معروف دریای نور است که هم اکنون در موزه ی بانک مرکزی ایران نگهداری می شود و هر دو از قدیمی‌ترین جواهرات شناخته شده در جهان هستند.

عکس: کوه نور بر تاج ملکه انگلستان

انگلستان؛ 1902

این سنگ قیمتی از ناحیه قلعه باستانی گلکنده در نزدیکی حیدرآباد در ایالت آندرا پرادش در کشور هند در سال ۱۶۵۶ میلادی بدست آمد.این الماس توسط "میرزا محمد میر جمله" وزیر مشهور ایرانی "عبدالله قطب شاه" به "شاه جهان" پادشاه گورکانی هند تقدیم شد و در آنجا ماند و در سال ۱۷۳۸ میلادی پس از فتح هندوستان توسط نادر به دست "نادر شاه افشار" رسید و به ایران آورده شد.

"کوه نور "پس از مرگ نادر توسط "احمدشاه درانی" به افغانستان منتقل و سپس به "شاه شجاع" رسید. پس از شکست شاه شجاع از سردار هندی ملقب به شیر پنجاب، الماس مزبور توسط سردار نامبرده به هند بازگشت داده شد و بعدها به دست کمپانی هند شرقی بریتانیا افتاد.

در سال ۱۸۷۷ رسماً اعلام شد این الماس در اختیار ملکه ویکتوریا امپراتور بریتانیا در دوران استعمار بریتانیا بر هند است.الماس کوه نور اکنون در برج لندن، قصری تاریخی در ساحل شمالی رود تیمز، نگهداری می‌شود.

منبع: جوان و تاریخ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار