پلیس را با بحث حجاب درگیر نکنید!
کد خبر: ۱۵۲۳۴۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2019 August 01    -    ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
رئيس گروه اجازه نمي‌دهد مردم‌شناسي جنسي را درس بدهم. شاهديم تعداد بيماران مبتلا به ايدز با شيبي تند در حال رشد است، طلاق در اوج است، ازدواج به‌شدت كم شده و اينها همه مسائل جنسي است. اگر از من بپرسيد چه‌كار كنيم كه مشكلات ازدواج و طلاق حل شود، مي‌گويم «زنانگي جنسي» را به زنان برگردانيد. ما در حوزه زنان خيلي خطا كرديم.

حجاب و پلیس و زنان

حجاب و پلیس و زنان«تابناک باتو» ـ روزنامه همشهری، گفت‌وگویی با آقای ابراهیم فیاض جامعه شناس انجام داده است. فیاض در این گفتگو درباره‌ی وضعیت زنان ایرانی، فشاری که متحمل می شوند، حجاب و رفتارهای پلیس و روندی که به فروپاشی اجتماعی منجر می شود صحبت کرده است.

آقای فیاض به روزنامه همشهری گفته است: يكي از مشكلاتي كه در كشور وجود دارد همين بحث حجاب و عفاف است. اما اين موضوع به پليس چه ارتباطي دارد؟

آقايان به پليس فشار مي‌آورند؛ ذات پليس با اين چيزها سنخيت ندارد. پليس را براي مبارزه با دزد و قاتل ساخته‌اند. سردار احمدي‌مقدم كه فرمانده پليس بود، مرا دعوت كرد و رفتم صحبت كردم. گفتم اين كاري كه شما مي‌كنيد سوسياليستي است. تازه اول كار گشت ارشاد بود. او هم به من گفت: «تو دوم خردادي هستي!» حتي در شوراي فرهنگ و شوراي اجتماعي كشور داد كشيدم و گفتم كار فرهنگي با چوب و چماق نمي‌شود. وقتي پليس را با بحث حجاب درگير كردند، نخستين اتفاقي كه افتاد اين بود كه دزدي‌ها به‌ شدت اوج گرفت و زورگيري‌ها زياد شد.

بعد از مدتي در شوراي فرهنگ عمومي كشور، سردار احمدي‌مقدم اعتراف كرد كه دكتر فياض از روز اول به ما گفت خودمان را درگير گشت ارشاد نكنيم، ولي من واقعا چه كاره‌ام كه خودم را درگير كنم؟ در كشور دزدي، قاچاق مواد و... وجود دارد اينها را ول كرديم و چسبيديم به چيز ديگر. راست هم مي‌گفت. اصلا چه‌كسي گفته كه پليس با مردم كل‌كل كند؟

ما بايد قبول كنيم كه در مسائل فردي دخالت كرده‌ايم و در مسائل اجتماعي مانده‌ايم. قبلا هم گفتم با اينكه امنيت به‌شدت بالاست، احساس امنيت كم شده است.

حجاب و پلیس و زنان

ما ايراني‌ها در گذشته چادر هيچ‌وقت نداشته‌ايم؛ چاقوره داشته‌ايم.... چادر سياه از ما نبوده، از تركيه‌اي‌ها بوده كه به دربار قاجار هديه دادند و كم‌كم وارد ايران شد.

رئيس گروه اجازه نمي‌دهد مردم‌شناسي جنسي را درس بدهم. شاهديم تعداد بيماران مبتلا به ايدز با شيبي تند در حال رشد است، طلاق در اوج است، ازدواج به‌شدت كم شده و اينها همه مسائل جنسي است. اگر از من بپرسيد چه‌كار كنيم كه مشكلات ازدواج و طلاق حل شود، مي‌گويم «زنانگي جنسي» را به زنان برگردانيد. ما در حوزه زنان خيلي خطا كرديم. ما چه گذاشته‌ايم بماند؟ خواسته‌ايم همه‌چيز را كنترل كنيم اما همه را با هم نابود كرده‌ايم.

اينها مي‌گويند اين مسائل را قدرت بايد تعيين كند؛ آن هم قدرت پليسي. زماني هم كه پاي زور به ميان مي‌آيد، ويرانگري اجتماعي شروع مي‌شود و فروپاشي اجتماعي بيشتر رخ مي‌دهد؛ مثلا در موضوع حجاب شاهد برخوردهاي سليقه‌اي بسياري هستيم.

شما دقت كنيد كه الان وضعيت زنانگي كه داريم، افتضاح است. متأسفانه بخشي از زنان جامعه ما افسرده و پرخاشگر شده‌اند.... رشد طلاق در تهران ۶۷ درصد است. تا چند وقت ديگر خودكشي زنان هم اوج مي‌گيرد؛ چون تنهايي و فقر اوج مي‌گيرد.

چه باید کرد؟

اولين قدم اين است كه دانشگاه‌ها بايد بحث جنسي و بحث لباس و حجاب را جدي شروع كنند. ما اين‌همه فحش به غرب داديم، آخرش چه شد؟‌ مثل غرب و بدتر از آن نشديم؟ آمريكايي‌ها يك مَثَل خوبي دارند كه مي‌گويد هر كسي با كسي بيشتر دشمني كند، آخرش مثل او مي‌شود. به‌جاي اينكه غرب‌شناسي كنيم با غرب دشمني كرديم. همه اينها جهل است. جهل يا ترس و نفرت يا عشق رمانتيسم ايجاد مي‌كند.

يك عده در ايران از غرب متنفر هستند؛ چون جاهل به غربند و عده‌اي هم عاشق غرب هستند كه آنها هم جاهلند. يك عده‌اي مدام از فحشا در غرب مي‌گويند. پس اين همه علم و مقاله علمي و دانش را در غرب چه‌كسي توليد مي‌كند؟ جوانان ما به غرب مي‌روند همه‌شان فاحشه مي‌شوند؟ ببينيد مرحوم مريم ميرزاخاني چقدر آبرو براي ما خريد.

جوان‌هاي ما در غرب خيلي‌هايشان خانواده تشكيل مي‌دهند و زندگي موفقي دارند. اين جهالتي كه به‌وجود آورده‌ايم ما را به اين مسائل رسانده است. تنها راهش هم بازگشت به علم است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
1
37
کلا پلیس رو درگیر نکنید بزارید استراحت کنه.خسته است
پاسخ ها
من
| |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
دم وقتی راهش به پلیس می افته تازه ترس برشمیداره که خدایا اینها میخان از ما حفاظت کنن؟
ناشناس
| |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
دو سال پیش ازشرکتم سرقت شد تصویر دوربین مدار بسته هم دادیم پلیس صورت طرف واضح مشخصه.رفتن که بگیرنش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
2
کلا مدیریت کشور در هیچ زمینه ای کار عاقلانه نمیکنه.
Armin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
6
مگر كار راحت تر از اين گشت ارشاد هم سراغ دارين براي پليس ايران؟ پول ماليات من و شما و همچنين ثروت خدادادي مملكت رو خرج ميكنن تا مامور پليس تربيت بشه بياد بجاي حافظ امنيت بودن ، به گشتن در شهر و گير دادن به چند جوان مشغول بشه، سئوال اينه كه به كجا رسيدين؟ هيچ! هيچ وقت نميشه طرز فكر رو با زور عوض كرد چرا كه همان طرز فكر با قالبي ديگر ظاهر خواهد شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
3
مقاله خوبی است ولی کو گوش شنوا . کسانی موجودیت خودشان را از این مقوله ها میگیرند چون درگیر کردن مردم به این مسایل جزیی حواس مردم را از اصل ماجرا دور میکند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
3
-خواسته‌ايم همه‌چيز را كنترل كنيم اما همه را با هم نابود كرده‌ايم.
-ما اين‌همه فحش به غرب داديم، آخرش چه شد؟‌
-يك عده در ايران از غرب متنفر هستند؛ چون جاهل به غربند
-ما ايراني‌ها در گذشته چادر هيچ‌وقت نداشته‌ايم
-كار فرهنگي با چوب و چماق نمي‌شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
2
مسئله خیلی ساده تر از این حرفهاست ، حتی در چند سال اول انقلاب هم این مسائل نبود ،
اعلام کردند حضور در مراکز دولتی نیازمند یک پوشش خاص است ، تبلیغ حجاب خوب است ، اما اگر بخواهید هم نمی توانید به دنبال مردم مامور راه بیاندازید که چطور لباس بپوشند ،

مگر در تمام این قرنها مردم برای اینکارها نیاز به گشت اشاد داشتند ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار