رفع چالش‌های فناوری اطلاعات و اکوسیستم استارت‌آپی
کد خبر: ۱۵۲۳۲۲
تاریخ انتشار: 2019 July 31    -    ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
در نشست خبری اجلاس وب فارسی بررسی شد؛

اجلاس وب فارسی در مسیر رفع چالش‌های صنعت فناوری اطلاعات و اکوسیستم استارت‌آپی کشور

نشست خبری پنجمین اجلاس وب فارسی با حضور حمیدرضا همتی، ریس اجلاس وب فارسی و میثم‌دادخواه، مدیر عامل موبایل آباد هشتم مردادماه برگزار شد.

پنجمین اجلاس وب فارسی هفتم شهریورماه برگزار می‌شود. نشست خبری این دوره از اجلاس وب فارسی با حضور حمیدرضا همتی، ریس اجلاس وب فارسی و میثم‌ دادخواه، مدیر عامل موبایل آباد و جمعی از اصحاب رسانه هشتم مردادماه در محل موسسه اندیشه معین برگزار شد.

اجلاس وب فارسی رویدادی است که هر ساله با حضور نهادهای حاکمیتی، فعالان صنعت فناوری اطلاعات و فضای مجازی، پیشتازان تجارت الکترونیک و فناوری‌های نوین و اصحاب رسانه برگزار می‌شود.

پلی میان استارت‌آپ‌ها و نهادهای حاکمیتی

حمیدرضا همتی، ریس اجلاس وب فارسی در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه صادرات در حوزه‌های مختلف از جمله محتوا و برنامه‌نویسی به عنوان مساله‌ای با اهمیت از چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته در رابطه با تفاوت‌های میان اجلاس وب فارسی سال گذشته با امسال، گفت: «از ابتدا عقیده داشتیم باید پلی میان اکوسیستم استارت‌آپی، فناوری اطلاعات و نهادهای حاکمیتی باشیم تا بتوانیم فضایی را به وجود بیاوریم که چالش‌های فعالان این حوزه‌ها مطرح شود. در این دوره از اجلاس وب فارسی به شفاف‌سازی مساله کارآفرینی در کشور می‌پردازیم. به دلیل محدویت زمانی که در سال گذشته داشتیم تصمیم گرفتیم امسال به محتوای ویدیویی بیشتر توجه کنیم. هم‌اکنون برای این دوره از اجلاس امکان برگزاری حدود ۲۰ ساعت کارگاه آموزشی بر بستر وب را فراهم کردیم.»

دغدغه مشترک موبایل آباد و وب فارسی

در ادامه میثم دادخواه، مدیر عامل موبایل آباد با بیان اینکه دغدغه‌های مشترک دلیل قرار گرفتن موبایل آباد در کنار اجلاس وب فارسی است، افزود: «هرساله رویدادهای بسیاری در فضای اکوسیستم استارت‌آپی کشور برگزار می‌شود اما تنها دغدغه‌ این اجلاس از نظر ما پذیرفته بود، به همین دلیل تفاهم‌نامه‌ای امضا و قرار شده با تولید محتوا و انتشار دغدغه‌های اکوسیستم استارت‌آپی به وب فارسی کمک کنیم. موبایل آباد به عنوان اسپانسر در این رویداد حضور ندارد بلکه همراهی برای اجلاس وب فارسی است.»


زبانی مشترک برای رفع چالش‌ها
رییس اجلاس با تاکید بر اینکه یکی از اهداف ما این است که ارتباطی میان اکوسیستم استارت‌آپی و نهادهای حاکمیتی ایجاد کنیم، گفت: «در حال حاضر قوانینی وضع می‌شود که به چالش‌های فعالان حوزه استارت‌آپی توجهی نمی‌کند. از طرفی ممکن است نهادی حاکمیتی مانند پلیس فتا نیز دغدغه‌هایی داشته باشد که کسب‌وکارهای اینترنتی موظف به برطرف کردن آن باشند. یکی از اهداف این اجلاس این است که کسب‌وکارهای آنلاین و نهادهای حاکمیتی به زبانی مشترک برای رفع چالش‌ها برسند.»


محورهای اجلاس وب فارسی

همتی، کارآفرینی، تجارت الکترونیکی، صادرات خدمات و امنیت سایبری را به عنوان محورهای اصلی پنجمین اجلاس وب فارسی معرفی کرد و افزود: «استفاده از فناوری اطلاعات در کشور فراگیر شده بنابراین توجه به امنیت سایبری بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده اما اکوسیستم استارت‌آپی کشور به این مساله توجه زیادی نمی‌کند. اگر اطلاعات استارت‌آپ‌ها فاش شود امنیت کشور به خطر می‌افتد. بنابراین زمانی که نهادهای حاکمیتی وارد حوزه مسائل امنیتی آنها می‌شود ضعیف نمایی می‌کنند که دولت مانعی بر سر راه توسعه استارت‌آپ‌هاست.»

به گفته او بررسی چالش اکوسیستم استارت‌آپی، حمایت نهادهای حاکمیتی از بخش خصوصی، امنیت سایبری، تخصص‌گرایی و حضور زنان در اکوسیستم استارت‌آپی کشور از موضوعات پنل‌های این دوره از اجلاس وب فارسی خواهد بود.


مسیر جدید اجلاس وب فارسی

هفتم شهریور اجلاس وب فارسی مسیر جدیدی را شروع خواهد کرد و راه خود را در مسیر اکوسیستم استارت‌آپی تا رسیدن به نتیجه مورد نظر ادامه خواهد داد. داده‌خواه با بیان این مطلب افزود: «یکی از دلایلی که دولت از واژه استارت‌آپی زیاد استفاده می‌کند، کم کردن بار مسئولیت اشتغال‌زایی از دوش خود است. تعداد کمی از کسانی که با هدف کارآفرینی وارد اکوسیستم استارت‌آپی می‌شوند می‌توانند موفق شوند. منابع انسانی در این اکوسیستم به شدت در حال تضعیف است. امروزه همه رویای کارآفرینی دارند اما کسی پاسخ نمی‌دهد که آیا کسب‌وکارها منابع انسانی دیگری مانند مدیر ارشد نمی‌خواهد؟»


کارآفرین نباشید

حمیدرضا همتی، نیز در ادامه گفت: «یکی از رویکردهای اجلاس وب فارسی این است که قرار نیست همه کارآفرین باشندِ، ما نیاز به متخصص نیز داریم. در حال حاضر جامعه ما در بحث اکوسیستم استارت‌آپی فقط خواهان بنیان‌گذار و مدیرعامل است.»

او گفت: «جوانان اطلاعات اشتباه بسیاری از فضای اکوسیستم استارت‌آپی دارند و فکر می‌کنند اگر وارد کسب‌وکار شوند و پنج سال ضرر دهند بالاخره به سوددهی می‌رسند در صورتی که این مساله منطقی نیست. امروزه گفته می‌شود اگر ایده جالبی دارید سرمایه جذب کنید اما این کار دردسرهای زیادی دارد. برگرداندن اصل سرمایه و سود آن بسیار اهمیت دارد که به آن توجه نمی‌شود.»


تریبونی برای استارت‌آپ‌های شکست خورده

در اجلاس وب فارسی امسال تریبونی به استارت‌آپ‌های شکست خورده برای بیان تجربیاتشان اختصاص داده خواهد شد. مدیر عامل موبایل آباد با بیان این مطلب، ادامه داد: «استارت‌آپ‌ها نباید به راحتی به خود اجازه دهند که بگویند اشتغال‌زایی کرده‌اند زیرا نیاز جدیدی را به بازار اضافه نکرده و صرفاً نیازهای موجود را ساماندهی می‌کنند.»

همتی نیز در این نشست با اشاره به اینکه به بازار کشورهای منطقه توجهی نمی‌شود، گفت: «در حال حاضر ما به ارائه سیستم به کشورهای منطقه فکر نمی‌کنیم. قبل از اینکه کشورهایی مانند هند بازار منطقه را در دست بگیرند باید کاری کنیم.»

به گفته او در سال‌های اولیه برگزاری اجلاس وب فارسی ارتباط‌‌ با نهادهای بالادستی بسیار مشکل بود. اما امروزه وزارت‌خانه‌ها به فضای اکوسیستم استارت‌آپی کشور وارد شدند و می‌خواهند درباره آنها نظر بدهند.

فرصتی برای دیده شدن

به عقیده همتی عدم شناخت نهادهای حاکمیتی با چالش‌های اکوسیستم استارت‌آپی مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. او گفت: « به دنبال این هستیم تا این چالش‌ها را بدون واسطه به گوش نهادهای حاکمیتی برسانیم. فعالان حوزه فناوری اطلاعات می‌توانند با ضبط ویدیو دغدغه‌های خود را در تمامی زمینه‌ها مانند قانون‌گذاری بیان کنند تا با انتشار آنها بتوانیم مشکلاتشان را به اطلاع نهادهای حاکمیتی برسانیم. همچنین منتخب این ویدیوها در اجلاس وب فارسی معرفی خواهد شد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار