مردان ۴۰ سال به بالا آزمایش پروستات بدهند
کد خبر: ۱۵۲۲۰۹
تاریخ انتشار: 2019 July 30    -    ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار با بیان اینکه مشکلات ادراری و مثانه به شکل تکرر ادرار، شب ادراری، بی‌اختیاری و عفونت‌های ادراری نشان داده می‌شود،گفت: باید مردان 40 سال به بالا آزمایش پروستات بدهند.

مهری مهراد، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار، درباره «مشکلات ادرای در مردان و زنان»، اظهار داشت: مشکلات ادراری و مثانه به شکل تکرر ادرار، شب ادراری، بی‌اختیاری و عفونت‌های ادراری نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: بی‌اختیاری ادراری در تمام سنین و جنسیت دیده می‌شود؛در کودکان به شکل شب‌ ادراری، پرادراریو تکرر ادرار دیده شده و این مشکل در مردان و زنان نیز وجود دارد.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار افزود: در خانم‌ها بی‌اختیاری ادرار شایع‌تر است؛ دلیل آن نیز به خاطر مجاورت مثانه در کنار رحم بوده و باعث می‌شود در زنان باردار، زمان زایمان و دوران یائسگی برای خانم‌ها این مشکل اتفاق بیفتد؛ چرا که مثانه در مجاورت رحم بوده و این باعث می‌شود مثانه را تحت تاثیر قرار دهد.

مهراد با بیان اینکه در مردان مشکلات ادراری ارتباط زیادی با پروستات دارد، یادآور شد:‌ این مشکلات در آقایان بیشتر در سن پروستات شایع بوده و همه مردان پروستات دارند و از سن 35 سالگی به بعد دچار بزرگی پروستات می‌شوند؛ ضمن اینکه در سن 55 تا 65 سالگی پروستات علامتدار می‌شود؛ به شکلی که ادرار کامل دفع نشده، قطع و وصل شده و به صورت قطره قطره خارج می‌شود.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار با اشاره به نشانه‌های دیگر مشکلات اداری پروستات در مردان، خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات دیگری که در این حالت بوجود می‌آید، این است که شروع ادرار با تاخیر صورت می‌گیرد و فرد شب‌ها چند بار برای رفتن به دستشویی بیدار می‌شود که اینها علامت بزرگی پروستات است.

مهراد ابراز داشت: بعد از جراحی پروستات یکی از عوارض این جراحی در آقایان این است که فرد دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شود و ایجاد مشکل می‌کند؛ به همین دلیل توجه و بررسی این موضوع بسیار قابل اهمیت است.

وی در پاسخ به این پرسش که «چه عواملی باعث بزرگ شدن غده پروستات در مردان می‌شود؟»، بیان داشت: وقتی پروستات بزرگ می‌شود، انسداد ادراری ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه پروستات با افزایش سن بزرگ شده و این برای همه مردان اتفاق می‌افتد.

مهراد با اشاره به انواع بیماری‌های پروستات ابزار داشت: پروستات چند نوع بیماری دارد؛ یکی بزرگی خوش‌خیم پروستات است و نوع دوم سرطان پروستاتیک بوده که از شایع‌ترین سرطان‌های مربوط به آقایان در دنیا است اما می‌توان با یک آزمایش آن را غربالگری کنیم.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری تاکید کرد: باید همه مردان از سن 40 سال به بالا هر 6 ماه یکبار آزمایش چکاب پروستات انجام دهند؛ ضمن اینکه یکی دیگر از مشکلات پروستات التهاب‌ها و عفونت‌های پروستات است؛ به شکلی که فرد دچار سوزش ادرار شده و این بیماری مزمنی است و ممکن است باید بیمار سه ماه آنتی‌بیوتیک مصرف کند و در این حالت دچار تکرر ادرار، سوزش و قطع و وصل شدن ادرار می‌شود.

مهراد در پاسخ به این پرسش که «چه مواد غذایی در ایجاد پروستات موثر و چه مواد غذایی در جلوگیری از آن تأثیر دارند؟»، گفت: هرچه زندگی سالم‌تر، غذاهای کم ‌کالری و کم چرب‌تر خورده شود، امکان ایجاد مشکلات پروستات را کم می‌کند؛ چرا که مصرف غذاهای چرب و شور از جمله عوامل سرطان پروستات است.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار