قیمت گوشت به ۵۶هزار تومان رسید
کد خبر: ۱۵۱۳۱۷
تاریخ انتشار: 2019 July 21    -    ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴

رئیس شورای تامین دام از نامه دامداران و دامپروران به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی خبرداد و گفت: تولید کنندگان این صنعت عرضه هر کیلوگرم لاشه گوشت گوساله با قیمت ۵۶ هزارتومان را خواستار شدند تا با حذف دلالان قیمت در بازار مصرف کاهش یابد.

طبق آمارهای وزارت جهادکشاورزی که به تازگی منتشر شده، نیاز سالانه کشور ۹۶۰ هزارتن گوشت قرمز است که بخش عمده آن از محل تولید داخل و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آن از محل واردات تامین می شود.

بنابراین در پی افزایش قیمت گوشت قرمز در اواسط سال ۹۷ و واردات انواع گوشت قرمز برای تنظیم بازار این محصول، با شدت بارش ها در ابتدای سال ۹۸ و وجود علوفه مناسب، تولید دام زنده نیز رشد پیدا کرد، اما به دلیل بالا بودن قیمت این محصول کاهش تقاضای بازار داخلی باعث شد که انواع دام سنگین و سبک روی دست تولید کنندگان باقی بماند.

اکنون تولیدکنندگان با مشکل جدی اضافه وزن دام ها و نبود بازار روبرو شده اند که به زیان این صنعت است و در زمان حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزارتومان و گوشت گوساله بین ۹۵ تا ۱۱۰ هزارتومان عرضه می شود.

طبق آمار بانک مرکزی تا پایان خردادماه سال ۹۸ قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۹ درصد و گوشت گوسفندی ۱۰۴.۴ درصد افزایش نشان می دهد که رقم قابل توجهی است.

«منصور پوریان» روز یکشنبه افزود: براساس نامه دامداران، چنانچه تولید کنندگان هر کیلوگرم لاشه گاو و گوساله را به صورت مستقیم با قیمت ۵۶ هزارتومان درب کشتارگاه عرضه کنند، تا قیمت این محصول برای مصرف کنندگان به کیلویی نزدیک ۶۰ هزارتومان می رسد.

وی اظهارداشت: اقدام مورد درخواست دامداران موجب می شود تا دست چند حلقه از دلالان در فرایند خرید دام از درب دامپروری تا کشتارگاه از جمله چوب داران حذف شود و تولید کنندگان مستقیم دام را به کشتارگاه ها تحویل می دهند که در کاهش قیمت این محصول نقش بسزایی خواهد داشت.

پوریان تصریح کرد: قرار است در این اقدام گاو و گوساله با وزن ۲۵۰ کیلوگرم روانه بازار شود و دامی با وزن های بالاتر از این عرضه نشود.

وی اضافه کرد: چنانچه موافقت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عرضه مستقیم دام سنگین به کشتارگاه ها فراهم شود، این موضوع در ارتباط با دام سبک نیز اجرایی خواهد شد که منجر به کاهش قیمت ها می شود.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار