بیماری هایی که از وضعیت پاها تشخیص داده می شوند
کد خبر: ۱۵۰۸۲۸
تاریخ انتشار: 2019 July 16    -    ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

حدود 33 مفصل، 100 تاندون‌، عضلات ،رباط، اعصاب و رگ های خونی که با قلب، ستون فقرات و مغز ارتباط پیدا می‌کند.بنابراین جای تعجب ندارد که اگر برای پاها ، مشکل به وجود بیاید احتمال دارد که کل بدن نیز تحت تاثیر قرار ‌بگیرد.اما ده مورد از مشکلات بدن انسان که می‌توان از طریق وضعیت پا تشخیص داد: همه موارد به علت بیماری زمینه‌ای است.

* گرفتگی و اسپاسم پا:

این دو حالت می تواند نشانه‌ای از یک نقص در بدن باشد. اسپاسم به علت کم‌آبی و نرسیدن اکسیژن کافی به عضلات رخ می‌دهد. دلیل دیگر اسپاسم عضلات می‌تواند عدم توازن الکترولیت یا مواد غذایی در بدن باشد.

 

* بزرگ شدن انگشت بزرگ‌پا:

نقرس شایع‌ترین آرتریت التهابی در مردان است و می‌تواندباعث قرمزی شست پا ، تورم، گرم و بسیار دردناک شدن انگشت شود. نقرس به دلیل تراکم اوریک‌اسید در بافت‌ها و مایعات بدن ایجاد می‌شود. این نیز دلیل دیگر افزایش خطر سنگ کلیه می باشد. این نوع از ورم مفاصل معمولاً خود را در شست پا نشان می‌دهد چون بلور‌های اوریک ‌اسید معمولاً در سردترین قسمت از بدن جمع می‌شود.در افراد چاق وبا وزن بالا ، افراد الکلی ، افرادی که در خوردن گوشت افراط می‌کنند خطر بیماری نقرس افزایش می یابد .

 

* پاهای سرد،قلب گرم ؟

آیا پاهایتان به‌طور غیرعادی سرد است ؟ اگر چنین باشد این می‌تواند نشانه ضعیف بودن گردش خون ، دیابت، کم‌خونی یا کم‌کاری تیروئید باشد.به‌علاوه، رنگ پاهایتان به قرمز، سفید یا آبی، تغییر رنگ پیدا می‌کند. این حالت می‌تواند نشانه بیماری رینود باشد که در آن عصب به سرما واکنش نشان می‌دهد و باعث باریک شدن رگ های خونی می‌شود.به این نوع بیماران توصیه می‌شود تا از سرما و استعمال دخانیات، اجتناب کنند. هرچند که 20 درصد از همه موارد به علت بیماری زمینه‌ای است.

 

* متورم شدن پاها:

ورم پا بیانگر مشکلات متعدد و تهدیدکننده سلامت است و باید حتماً توسط پزشک بررسی شود. ضعیف بودن گردش خون، بیماری کلیوی یا کبدی، ترومبوز ورید عمقی ، لختگی خون ، سلولیت و...نیز می‌تواند دلایل دیگر ورم پا باشد.در صورت متورم شدن پاها سعی کنید هنگام نشستن پاهایتان را بالا قرار دهید، پاها را تمرین دهید، مصرف نمک را کاهش دهید و از پوشیدن لباس‌های تنگ اجتناب کنید .

 

* ناخن‌های قاشقی شکل:

این شکل از ناخن می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد و اساساً به کمبود ماده مغذی ارتباط دارد. همچنین با اختلالات ژنتیک، گردشی، بیماری‌های خود ایمنی و اسکلتی عضلانی ارتباط دارد.

 

* ناخن‌های رنگی:

بیماری‌هایی مانند سل، یرقان به دلیل مشکلات کبدی و غده تیروئید می‌تواند باعث زرد شدن ناخن شود. زرد شدن ناخن می‌تواند نشانه بیماری ریوی که مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند نیز باشد. رنگ و ظاهر مختلف ناخن می‌تواند بیانگر مشکلات سیستمیک باشد. تغییر پیدا کردن رنگ ناخن نیاز به بررسی پزشک دارد.

 

* سوزن شدن:

مشکل گردش خون ، آسیب به سیستم اعصاب محیطی و موارد دیگر می‌تواند به بی‌حسی یا سوزن شدن در پاها منجر شود. این حالت در قسمت‌های تحتانی اندام می‌تواند علایم اولیه بیماری ‌ام اس باشد.

 

* دردناک بودن انگشتان پا:

90 درصد از کسانی که آرتریت روماتوئید دارند درد مفاصل انگشت پا را تجربه کرده اند. این بیماری باعث می‌شود مفاصل متورم و ملتهب شود. درنتیجه، مفصل‌ها و رباط‌ های حمایت‌کننده و بافت ها آسیب می‌بینند و درنهایت به کاهش تحرک منجرمی‌شود.غذاهای ضدالتهابی متعددی را می‌توان برای تسکین پیدا کردن مصرف کرد.علاوه بر این، کفی‌های کفش می‌تواند فشار واردشده را به حداقل برساند.

 

*افتادگی پا:

اگر با بلند کردن قسمت جلوی پا مشکل‌دارید این می‌تواند نشانه یک مشکل زمینه‌ای عضلانی، عصبی باشد.ممکن است آسیب‌دیدگی عصب یا عضله باعث ایجاد مشکل کشیده شدن پا هنگام راه رفتن باشد.افتادگی پا می‌تواند به دلیل آسیب دیدن پا یا آسیب رسیدن به لگن در حین عمل جراحی رخ دهد. یا این‌که به علت بیماری عصبی مثل فلج اطفال ، اختلال در مغز یا نخاع به وجود بیاید.

 

* زخم های مزمن:

بیماران دیابتی تا حدی آسیب‌دیدگی عصبی را تجربه می‌کنند. آسیب دیدن عصب، به حس نکردن یا متوجه نشدن زخم‌هایی مانند تاول منجرمی‌شود.عدم توجه به زخم پا می‌تواند به السر یاگانگری و در حالت بدتربه قطع عضو منجر شود. آسیب‌دیدگی عصب می‌تواند منجر به تغییر شکل کف پا و انگشتان پا شود.پوست خشک، ترک‌خوردگی ، پینه بستن و گردش ضعیف خون می‌تواند علامت دیابت باشد.

جام جم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار