طراحی دکوراسیون داخلی برای افراد مبتلا به آلزایمر
کد خبر: ۱۵۰۱۸۳
تاریخ انتشار: 2019 July 10    -    ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند در واقع می توان گفت افرادی که با آلزایمر زندگی می کنند جهان را به نحوی متفاوت تجربه می کنند و بسیار مهم است که فضای زندگی آنها جایی باشد که در آن احساس آسایش و راحتی داشته باشند...

طراحی دکوراسیون داخلی برای افراد مبتلا به آلزایمر

طراحی دکوراسیون داخلی برای افراد مبتلا به آلزایمربه گزارش «تابناک با تو»؛ آلزایمر یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه ‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند در واقع می توان گفت افرادی که با آلزایمر زندگی می کنند جهان را به نحوی متفاوت تجربه می کنند و بسیار مهم است که فضای زندگی آنها جایی باشد که در آن احساس آسایش و راحتی داشته باشند پس دکوراسیون داخلی فضا در بهبود و جلوگیری از پیشرفت این بیماری نقش موثری داشته و برخی از نکات در طراحی داخلی متناسب فضا می توانند به احساس این افراد کمک کرده و زندگی را برای این افراد آسان تر نماید در ادامه با ما با این موارد همراه باشید …..

طراحی دکوراسیون داخلی برای افراد مبتلا به آلزایمر

تفاوت رنگ های زمینه و پس زمینه

افراد سالخورده به طور کلی برای پیدا کردن اشیاء نیاز سه برابر بیشتری از افراد جوانتر برای تشخیص تفاوت ها دارند که البته افراد درگیر با این بیماری این نیاز در آن ها تشدید شده و سختی و محدودیت بیشتری ایجاد می نماید پس سایه های خنثی و دارای یکنواختی بیش از حد می تواند برای این افراد سردرگمی ناشی از فراموشی ایجاد کند پس بهتر است رنگ های روشن و تیره را با هم تلفیق نمایید و از به کار گیری رنگ های گرم غافل نشوید زیرا این رنگ ها اثربخشی بیشتری برای تشخیص افراد آلزایمری دارد. این رنگها را به دیوارها و ملحفه ها اعمال کنید و از استفاده از رنگ دیوار همانند یا مشابه با اشیاء در پیش زمینه بپرهیزید به این دلیل که این اشیاء تقریبا نامرئی می شوند و برای این افراد قابل تشخیص نیستند همچنین توجه داشته باشید که اشکال و اشیاء قابل تشخیص باشند.

طراحی دکوراسیون داخلی برای افراد مبتلا به آلزایمر

اتاق خاطرات

از آن جا که فراموشی این افراد به گذشته برمی گردد و معمولا یادآوری گذشته برایشان سخت است اتاقی را از خاطرات گذشته با به کارگیری برای مثال، یک رادیو ۱۹۵۰ یا یک پوستر که یک فیلم کودکی مورد علاقه و یا موارد مرتبط به گذشته را در خود دارد برای بازسازی خاطراتی که یادآوری آن ها مشکل است استفاده کنید.

در واقع، یک ابزار درمانی مشترک برای افراد مبتلا به زوال عقل “اتاق یادآوری” است که با وسایل و اشیای قدیمی تر حاوی خاطرات تکمیل شده برای به یاد آوردن مجدد است. اگر این امکان برایتان وجود ندارد می توانید دیواری را به این موضوع اختصاص دهید و تعلق خاطری را برای این دسته از افراد ایجاد نمایید.

طراحی دکوراسیون داخلی برای افراد مبتلا به آلزایمر

نور مؤثر

یکی دیگر از جنبه های حیاتی برای فضای زندگی امن، روشنایی کافی است. بهتر است چراغ هایی که نور بیش از حد روشن را منتشر می کنند یا درخشش زیادی دارند، را در فضا استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث سردرگمی گردد. به یاد داشته باشید که نور طبیعی بهترین راه برای روشن شدن یک اتاق در طول روز است؛ چرا که محیط های روشن دارای اثرات مثبت متعددی بر وضعیت فیزیولوژیکی هستند تنظیم نور نیز برای جلوگیری از سندرم سردرگمی حاصل از تغییر نور برای این افراد موثر است

حذف آینه ها

برای بیماران مبتلا به آلزایمر بهتر است که آینه ها را از روی دیوار بردارید زیرا به دلیل اختلالاتی که در حافظه این بیماران وجود دارد این احتمال وجود دارد که قادر به تشخیص چهره خودشان نباشند، در نتیجه وقتی در آینه با تصویر خودشان مواجه می شوند هراس و وحشت به سراغشان می آید و سراسیمه می شوند. در بیشتر موارد این تغییر در دکوراسیون خانه کاری آسان است اما اثرات قابل توجهی در سطح راحتی و آسایش بیمار بر جای می گذارد.

مبلمان راحت

بهتر است در دکوراسیون منزل افراد دارای آلزایمر از مبلمان راحت استفاده کنید و همچنین از متریال های قابل شست و شو برای تمیز شدن آسان بهره گیرید تا بیمار به ماندن و نشستن در کنار دیگر افراد خانواده تشویق شود.

طراحی دکوراسیون داخلی برای افراد مبتلا به آلزایمر

رنگ مناسب

در چیدمان و دکوراسیون خانه رنگ های پرانرژی و بسیار شاد را تا جای ممکن به کار نبرید. این رنگ ها برای این بیماران خوشایند نیستند و سبب ناراحتی آنها می شوند بهتر است به جای آنها به سراغ انتخاب رنگ های ملایم تر و روشن تر بروید و اگر این امکان برای شما وجود ندارد می توانید در قسمت هایی از منزل که برای این افراد پر کاربرد هستند با رنگ های ملایم آرامش بیشتری ایجاد کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی برای افراد مبتلا به آلزایمر

منبع: دکوبوم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار