غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه
کد خبر: ۱۵۰۰۱۷
تعداد نظرات: ۱۰۸ نظر
تاریخ انتشار: 2019 July 09    -    ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
به رغم این که شهر قم با علوم دینی و زبان عربی که وابسته به آن دانش‌هاست، قرن‌های متمادی گره خورده و از سویی از این شهر، فقهیان و محدثان نامور و نامدارِ پارسی گوی فراوانی ظهور یافته اند که عمده آثارشان به زبان عربی بوده، ولی با افسوس و دریغ فراوان، امروز نمونه‌های متعددی از غلط‌های عربی (غلط‌های نَحوی و دستوری و غلط‌های املایی) را در سطح شهر مشاهده می‌کنیم...

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیهاختصاصی «تابناک باتو» ـ شهر مقدس قم، مَهد و خاستگاه «حوزه علمیه» است و بدین مناسبت از سرتاسر ایران و جهان، مشتاقان دانش و معارف اسلامی برای آموختن و تحصیل علوم دینی به آن رهسپار می‌شوند. همان طور که می‌دانیم لازمه دانستن علوم دینی در آیین اسلام، دانستن و اِشراف به زبان و لغت عربی است، زیرا قرآن کریم و روایات هدایتگر معصومان (ع) جُملگی به این زبان قاعده‌مند و با ضابطه شرف صدور یافته اند و در اهمیتِ دانستن زبان عربی همین بس که خداوند سُبحان از طریق همین زبان با بشر خاکی سخن گفته، نسخه‌های سعادت دنیا و آخرت او را به استواری بیان فرموده و این گونه بِدان شرافت بخشیده است.

به رغم این که شهر قم با علوم دینی و زبان عربی که وابسته به آن دانش‌هاست، قرن‌های متمادی گره خورده و از سویی از این شهر، فقهیان و محدثان نامور و نامدارِ پارسی گوی فراوانی ظهور یافته اند که عمده آثارشان به زبان عربی بوده، ولی با افسوس و دریغ فراوان، امروز نمونه‌های متعددی از غلط‌های عربی (غلط‌های نَحوی و دستوری و غلط‌های املایی) را در سطح شهر مشاهده می‌کنیم که نشانگر ضعف مدیریت فرهنگیِ موجود در نهاد‌ها و سازمان‌های اجرایی و همین طور پایین آمدن سطح سواد و دانش در جامعه و عدم استفاده از کارشناسان مجرب در این زمینه است و به طور کل در این فقره نیاز به اصلاح و سامان جدی در اصل و فرع قضیه احساس می‌شود. به همین منظور در این جُستار به چند نمونه از این کژی‌ها و ناراستی‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- ضمیر مونث برای شخص مُذکَّر

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

در زبان و لغت عربی کلمات و ضمایر، حالت «مونّث» و «مُذکّر» (زنانه و مردانه) دارند. شهرداری قم بدون توجه به این قاعده معروف و مشخص در زبان عربی در سطح شهر به طور سلیقه‌ای عمل می‌کند مثلا در این نمونه، ضمیر متصل «ها» را که مربوط به جنس مونث است برای وجود شخیص حضرت امام رضا (ع) که شخصی مذکر است در نظر گرفته است که اگر می‌فهمیدند این نوشتار، کار بسیار زشت و قبیحی است و رسوایی و آبرو ریزی بزرگی برای آن سازمان عریض و طویل به شمار می‌رود.

مگر شهرداری محترم قم واحد فرهنگی ندارد؟ مگر ناظر بر اجرای امور ندارد؟ مگر مشاور علمی یا فرهنگی ندارد؟ این همه افراد باسواد و فرهیخته علمی اعم از روحانی و دانش آموختگان دانشگاهی در زمینه‌های ادبیات و مترجمی زبان عربی در این شهر زندگی می‌کنند، چرا به شکل حرفه‌ای از دانش آن‌ها در این خصوص استفاده درست نمی‌شود؟
از سوی دیگر این شهر، مهد و خاستگاه «مرکز حدیثی شیعه» و همچنین «حوزه علمیه» است. آیا به راستی مشاوری لایق برای شهرداری معظم قم حتی برخاسته از این حوزه دانشی نیز وجود نداشته است؟ شهر دانشمند پَروَری که بسیاری از بزرگان و محدثان آن از قرن‌ها پیش تا کنون کتاب‌های خود را به زبان عربی نگاشته اند و پیشینه‌ای قوی در این تخصص دارند. با این اوصاف چرا این شهر، امروز از نظر سطح مدیریت فرهنگی به چنین سطح نازلی دچار شده است؟

در این زمینه «شورای اسلامی شهر» نیز مقصر است، زیرا اقدامات فرهنگی و همچنین تصویب نام‌ها و تعامل سازنده با شهرداری از عمده مسئولیت‌های آنان در قانون است که در این خصوص اهمال کاری می‌شود.

۲- ضمیر مذکر برای شخص مونث

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

چنان که در نمونه پیشین بیان شد در عربی برای زن و مرد از ضمایر مخصوص به خود استفاده می‌شود در اینجا شهرداری قم برای حضرت معصومه (س) که یک زن است بر خلاف قواعد دستوریِ زبان عربی از ضمیر مذکر و مردانه «ه» استفاده نموده است که تکرار همان فاجعه بی دانشی قبل و سَرسری گرفتن کار‌هاست.

البته در تابلو از نظر زبان و ادبیات انگلیسی نیز اشتباه وجود دارد در قسمت «کوچه یکم»، واژه «یکم» به انگلیسی به حسب این که عدد مزبور از اعداد ترتیبی (Numbers Ordinal) است به شکل ۱st باید نوشته شود که مخفف کلمه First در آن زبان است، اما شهرداری کلانشهر قم خیلی ناشیانه ۱th نوشته است. شهرداری در سطح شهر، نه عربی را که زبان بین المللی جهان اسلام و همچنین زبان علمی دین است به شکل صحیح و درست می‌نویسد و نه زبان انگلیسی را که زبان علمی و بین المللی روز است و واقعا با این سطح از سواد در میان چنین نهاد‌های اجرایی در کشور به کجا رفته ایم و به کجا خواهیم رسید؟ اگر هیچ جای ایران، عربی را درست ننویسند از مسئولان و متولیان فرهنگی شهر قم توقع بیشتری می‌رود که آن را درست و صحیح و بر اساس قاعده و اسلوب آن زبان بنویسند و همانند مثال‌هایی که یاد آور شدیم جای زن و مرد را این چنین ناشیانه و ناپسند تغییر ندهند.

این اشتباه آشکار را «موکِب محبین حضرت معصومه (س)» به عنوان مرکزی فرهنگی و مذهبی نیز در قم مرتکب شده است که در زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید!

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

واقعا چه باید گفت؟ نه به آن «قُم المُقدَّسَه» غلیظ و عربی، نه به آن (سلام الله علیه) که نادرست و بسیار قبیح است!

۳- ضمیر جمع برای دو نفر (مُثَنّی)

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

پایین بودن سطح سواد در زمینه‌های مختلف از جمله زبان عربی محدود به شهرداری قم نمی‌شود بلکه «سازمان اوقاف و امور خیریه» نیز اشتباه آشکاری در این حوزه دارد که جای بسی تعجب و شگفتی است. بقعه مطهر «امامزاده ابراهیم و احمد (ع)» برای مردم قم و حتی مسلمانان و شیعیان خارج از کشور بسیار مورد توجه و عنایت است و روزانه افراد فراوانی به زیارت آن بارگاه معنوی مشرف می‌شوند.

چنان که ملاحظه نمودید باز نیز قواعد و دستور زبان عربی در کاشیکاری جدید این آستان مقدس به صورت درست و اصولی بر طبق قواعد عربی اجرا و پیاده نشده است و برای دو نفر مرد (دو امامزاده) که باید از «ضمیر متصل» به شکل «مُثَنّی» (دو دو) یعنی: «هما» استفاده شود از «ضمیر متصل جمع مذکر» یعنی: «هم» استفاده شده است که این ضمیر بر طبق قواعد عربی برای سه نفر و بیشتر استفاده و استعمال می‌شود در حالی که در این بقعه شریف تنها دو نفر مدفون هستند نَه ۳ نفر و بیشتر. با ناراحتی و اندوه بسیار باید به مسئولان محترم فرهنگی در شهر قم گفت: یا اصلا عربی ننویسید یا اگر می‌نویسید، آن را درست و صحیح بنویسید. دقت نظر تنها در فرمول‌ها و مباحث ریاضی، فیزیک، شیمی و امثال این‌ها نیست در حوزه علوم انسانی و ترجمه نیز باید به همان اندازه دقت و حوصله به کار گرفته شود تا مبادا واقعیت وحقیقت وارونه جلوه کند.

۴- استفاده از ضمیر مفرد مونث برای جمع

در ابتدای «بلوار زائر» که محل رفت و آمد زائران حرم حضرت معصومه (س) است شهرداری این تابلو را نصب نموده است!

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

در قسمت ضمیر برای سلام و درود به «اهل بیت» (ع) باید از «ضمیر جمع مذکر» استفاده شود، ولی شهرداری از «ضمیر مفرد مونث» استفاده کرده است و صحیح عبارت عربی این است: «سَلامُ اللهِ عَلَیهِم».
این قبیل غلط‌های عربی که نشانه بارز بی سوادی، آن هم در «مهد حوزه علمیه» است در واقع بی احترامی آشکاری است به شعور مردم «با فرهنگ» و «دانش دوست» شهر قم و هر کسی که وارد این شهر می‌شود.

۵- استفاده از ضمیر مفرد مونث به جای ضمیر جمع مذکر

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

در مسجد «چهارده معصوم (ع)» در خیابان «محلاتی» قم، مورد عجیب دیگری به نظر می‌رسد. برای ترکیب «چهارده معصوم» در «جمله اسمیه دعایی» از «ضمیر مفرد مونث» برای «جمع مذکر غائب» استفاده شده است آن هم چه جمعی، جمع چهارده نفره! علاوه بر آن، الف. و لامِ کلمه «سلام» را نیز قرار نداده اند. یعنی دو کلمه عربیِ ساده و معمولی نوشته اند، ولی هر دو از نظر دستوری نادرست است. همان طور که می‌دانیم، صحیح این عبارت دعایی (عَلیهِمُ السَّلامُ) می‌شود و چه اشتباه فاحشی که در شهر «قُنوت و قُنَّبیط و قَنَوات» با افتخار آن را این چنین بر تارَک مسجد کاشیکاری کرده اند؟ چرا «امام جماعت مسجد» و همچنین کسانی که در سمت‌های «رسیدگی به امور مساجد» در این شهر هستند و عمدتا صِبغه فرهنگی و علمی دارند، در شهری که مرکز علمای دین است، این ایراد و نگارش نازیبا را متوجه نشده اند و در صدد اصلاح و تغییر آن برنیامده اند؟

۶-واژه «مَعرِفَه» بعد از حرف نداء «یا»
غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیهاین تابلو به مناسبت ایام شهادت جانگداز امام حسین (ع) در بلوار «زائر»، نزدیک به حرم مطهر حضرت معصومه (س) نصب شده که امام حسین (ع) را در مقام توسل جستن با یکی از ویژگی‌ها و صفاتشان مورد ندا و خطاب قرار داده است. اما غلط و اشکال نحویِ بارز و آشکاری در این تابلو وجود دارد که به هیچ عنوان قابل اغماض و بخشش نیست.

چنان که می‌بینیم «حرف نداء» در اینجا حرف «یا» است و مُنادا «التابع»، ولی از نظر قواعد عربی حضور این منادای «مَعرِفَه به الف. و لام» به این شکل، درست و صحیح نیست، زیرا در این جا طبق قاعده نحو، باید کلمه منادا به شکل «نَکره» باشد مگر آن که بعد از «اَیُّها» و «اَیَّتُها» - بسته به جنس کلمه مذکر یا مونث - قرار گیرد، با توجه به این که لفظ «تابع» در این نمونه در جایگاه «مُنادای شِبه مُضاف» قرار گرفته و مُعرَب منصوب است، لذا عبارت صحیح این است: «یا تابعاً لمرضاة الله» (ای پیرو خشنودی خداوندگار!)

حتما متن این تابلو را شخص به ظاهر با سواد و متخصصی نوشته است و این جاست که دیگر حرفی برای گفتن نمی‌ماند و باید از عمق وجود برای فرهنگ آموزشی موجود درکشورمان تأسف خورد.

گفت: باید حد زند هُشیار مردم، مست را گفت: هُشیاری بیار، اینجا کسی هشیار نیست!
از سوی دیگر باید گفت: مردم قم که عرب زبان نیستند و همه مردم نیز که عربی متوجه نمی‌شوند لا اقل بهتر بود که به عنوان کار فرهنگی، ترجمه این عبارت به ظاهر مشکل را به جهت آگاهی هر چه بیشتر فارسی زبانان، زیر آن می‌نوشتند تا همه از معنی و مفهوم آن مطلع شوند، زیرا در نفهمیدن و ندانستن خیری نیست به خصوص اگر مثل این نمونه، غلط و نادرست نیز نوشته شده باشد.

۷- عدم استفاده از حرف تعریف و جمع بستن دوباره جمع

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

بر روی این صندوق‌های موجود در حرم حضرت معصومه (س) نیز غلط‌های عربی وجود دارد. این بار اشتباه متوجه «آستان مقدس حضرت معصومه (س)» است که این اشتباه به تعداد زیاد در قسمت‌های مختلف حرم به حسب تعدد صندوق‌ها تکرار شده است. ظاهرا مترجم خیلی راحت و بدون زحمت و دغدغه، سه کلمه از عبارت «صندوق هدایا و نذورات» را به عربی ترجمه نموده و با افتخار نوشته: «صندوق الهدایا و نذورات» و هیچ تلاش خاصی در جهت ترجمه درست عبارت مزبور ننموده و فقط یک «ال» بر روی کلمه «هدایا» قرار داده و به خیال خود با نوشتن آن یک «ال» آن را به عربی ترجمه نموده است.

الف. و لام تعریف در واژه «هدایا» از نوع الف. و لام «جنس» و «اِستِغراق» است که عمومیت و شُمولیت همه افراد این جنس را در بر می‌گیرد و شامل همه هدایای نقدی می‌شوندکه قابل ریختن در این صندوق‌ها است، اما در ادامه و به تبع آن واژه «نذورات» اصلا معرفه نشده و بدون حرف تعریف وجهی ندارد و این یک غلط دستوری آشکار است و از سوی دیگر در فرهنگ عربی، واژه‌ای به صورت «نذورات» نداریم بلکه جمع کلمه «نَذر»، «نُذور» است و دیگر نیازی نیست که این «جمع تکسیر» را دوباره بیاییم و «جمع سالم مونث» ببندیم که این خود، غلط اندر غلط است و برای جایی مثل حرم مطهر بی بی فاطمه معصومه (س) که قلب تپنده شهر قم است و از شرق و غرب جهان و به خصوص مردمان عرب زبان به آن مکان مقدس شرفیاب می‌شوند این خطایی بسیار قبیح و نابخشودنی است که حکایت از «بی دقتی»، «بی اهمیتی کارها»، «سهل انگاری»، «بی مدیریتی»، «عدم نظارت دقیق» و «پایین بودن سطح سواد و معلومات در کشور» دارد و برای آستان عریض و طویلی، چون «آستان حضرت معصومه (س)»که بودجه‌ها و موقوفات آنچنانی و هنگفت دارد عیب بسیار بزرگی به شمار می‌رود و به هیچ عنوان قابل قبول و گذشت نیست و خطایی نابخشودنی است.

۸- حرف «گ» فارسی در واژه عربی

در الفبای عربی چهار حرف «پ، ژ، گ، چ» که در زبان فارسی داریم در الفبای آن زبان وجود ندارند و نوشته نمی‌شوند. این نکته ساده‌ترین مطلب در ابتدای آموزش زبان عربی برای همه فارسی زبانان است، اما جالب است که حتی در شهر قم به عنوان مرکز شیعیان جهان، مهد حوزه علمیه و محل صدور اسلام ناب به سرتاسر عالم این نکته اجرا نمی‌شود.
واژه عربی «عَسکر» به معنای: «لشگر» است و «عَسکری» یعنی: «لشگری، منسوب به لشگر» و این لقب را از آن جهت به امام حسن عسکری (ع) و همین طور پدر گرامی ایشان حضرت امام هادی (ع) داده اند که خلیفه ستمگر زمانه، این دو بزرگوار را به اجبار و اکراه از «مدینه» در «عربستان» به شهر «سامراء» در «عراق» آورد و در محله نظامیان و به زبان عربی «مُعَسکر» (لشگرگاه و اردوگاه نظامیان) جای داد تا امام هادی (ع) و فرزند گرامی ایشان را بیشتر و بهتر زیر نظر خود داشته باشد. پس کلمه «عسگری» صورت نادرست «عسکری» است که باید در این خصوص فرهنگ سازی لازم شود. به هر دو امام، لقب عسکری داده اند، ولی هرگاه «عسکری» به تنهایی گفته شود مقصود امام حسن عسکری پدر امام عصر (عج) است.

به تابلوی مسجد قدیمی امام حسن عسکری (ع) توجه کنید!

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

این مسجد مقدس با قدمت و پیشینه دوازده قرن در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه (س) قرار دارد که به دستور مستقیم امام حسن عسکری (ع) بنا نهاده شده است و در قم معروف و مشهور است، ولی چنان که در تابلوی آن مشاهده می‌کنید لقب پدر امام زمان (عج) را به شکل نادرست با حرف «گ» و به صورت «عسگری» نوشته اند.

از آن بدتر، نمونه فاجعه بار زیر است:

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

به علت انفجار تروریستی که در حرم مطهر امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) صورت گرفت، ضریح مبارک ایشان مجددا در قم ساخته شد. لقب عسکری در تابلویی که در محل ساخت ضریح نصب نموده بودند و ملاحظه کردید به جای آن که «عسکریَین» (دو عسکری) نوشته شود که اشاره به آن دو امام هُمام دارد به شکل نادرست «عسگرییَن» بود که تلفیق حرف «گ» فارسی به همراه قاعده مُثنی عربی جای تاسف و تعجب فراوان دارد، زیرا به طور قطع و یقین این عبارت را یک آدم معمولی ننوشته است و شاهد آن استفاده از ترکیب «اِمامَین عسکریَین» در این تابلو و همین طور جایگاه ویژه آن مکان است.

با تأسف در حوزه فرهنگ سازی هم در این زمینه به جای ارتقای علمی، اصلاح و جبران خطا‌ها برعکس تلاش‌های غیر علمی و غیر کارشناسی صورت گرفته است به نمونه زیر توجه کنید.

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

کتابی که تصویر روی جلد آن را در این فرصت ملاحظه می‌کنید متعلق به «نشر جمکران» و از منشورات آن محل فرهنگی است. جایی که قرار است با اقدامات فرهنگی و علمی خود یاد امام زمان (عج) را برای همگان زنده کند، اما با تاسف فراوان حتی لقب مطرحِ پدر امام عصر (عج) را درست نمی‌نویسد. شایان ذکر است که این کتاب برای کودکان و نوجوانان نگاشته شده تا معرف ویژگی‌های پدر گرامی امام عصر (عج) برای آن طبقه وگروه سِنّی باشد، ولی متاسفانه فرهنگ سازی آن درست و اصولی نیست و از پایه مشکل دارد، زیرا به علت بی دقتی و کم اطلاعی، لقب معروف پدر امام زمان (عج) را به جای «عسکری»، «عسگری» نگاشته اند و این زشت است برای انتشاراتی که هدفش شناساندن امام زمان (عج) به مردم است که لقب پدر امام عصر (عج) را نیز درست ننویسد آن هم در قم، آن هم در جایگاهی همچون «مسجد مقدس جمکران»! با آن همه بودجه‌های فراوان و هنگفت!

۹-سلام بدونِ مرجعِ سلام

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

در تابلوی «پارکینگ شرقی» حرم حضرت معصومه (س) همان طور که ملاحظه می‌شود، شهرداری قم از حرف اختصاری (س) که مختصر عبارت دعایی (سَلامُ اللهِ عَلَیها) است برای «حرم مطهر» استفاده نموده است در حالی که لزومی به این کار نبوده است، زیرا منطقا به قبر و حرم سلام داده نمی‌شود بلکه به صاحب قبر و شخص مدفون در آن سلام داده می‌شود که صاحب حرم مطهر، حضرت معصومه (س) است و اینجا سلام که به صورت مخفف قید شده، بدون مرجع است و اصلا لزومی ندارد که بعد از ترکیب «حرم مطهر» از حرف اختصاری (س) استفاده شود.

۱۰- تردید بین مختصر نویسی یا کامل نویسی

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

این تابلوی یکی از مساجد قم است که قطعا با تصویب هیأت امنای مسجد مزبور و مجوز شهرداری قم جهت اطلاع رسانی برای نمازگزاران محترم در خیابان نصب شده و چنان که ملاحظه می‌کنید در آن دعا برای تعجیل در فَرَج و گشایش در امر ظهور امام عصر (عج) وجود دارد که به حسب نام مسجد است، ولی این دعای شریف در دو جا و همین طور متاسفانه در دو طرف تابلو، اشتباهات املایی و دستوری دارد.

اول این که «عَجَّل الله» را «عج الله» نوشته است و ظاهرا نویسنده آن بین مختصر نویسی این دعا یعنی به صورت: (عج) و کامل نویسی آن در ذهنش مُرَدد بوده است و دوم این که باید پرسید چرا «فَرَج» را بدون ضمیر متصل نوشته است و این فرج در اصل به که یا به چه باز می‌گردد؟ در این فقره کلمه «فرج» بدون ضمیر مرجعِ «ه» استفاده نمی‌شود که بی شک آن به «حُجة ابن الحسن» (امام زمان (عج)) باز می‌گردد و مقصود از فرج و گشایش، استقرار حکومت و دولت کریمه امام مهدی (عج) در سرتاسر عالم است.

۱۱- تشدید در جای نادرست

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

در امتحانات چهار گزینه‌ای یکی از پاسخ‌ها کاملا نادرست است و برخی افراد بد شانس یا کم معلومات اتفاقا همان گزینه نادرست را انتخاب می‌کنند.
در این تابلو که مشاهده کردید شهرداری معظم قم، علامت تشدید را بر روی حرف «ت» قرار داده، گزینه‌ای که جزء کمترین احتمال برای آن نشانه است و دقیقا همین گزینه نادرست را انتخاب نموده در حالی که دو حرف کناری آن ها، محل‌های صحیح تشدید در کلمه و مواضع شدتِ بیان گوینده بر آن‌هاست. بعید نیست شهرداری قم یا «کنکور» شرکت نکرده یا هر بار شرکت کرده، غلط‌ترین گزینه یا احتمال را انتخاب نموده است.

۱۲- اشتباه نویسی کلمه الله

لطفا به تابلوی زیر توجه کنید!
غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیهجای بسی اندوه و افسوس است که شهرداری معزز قم، اسم خدایی را هم که در ظاهر می‌پرستد، به صورت درست و صحیح بلد نیست در تابلو‌های شهری بنویسد و به جای نگارش «الله»، لفظ «اله» نوشته است و این نادرست است و در ترکیب مزبور اصلا مرسوم نیست. «گویند شخصی، برای گرفتن «وام» به بانک رفت، در خواست خود را به بانکدار گفت. بانکدار گفت: وام نیاز به ضامن دارد. شخص گفت: جز خدا (الله) ضامنی ندارم. بانکدار گفت: لطفا کسی را بگویید که ما بشناسیم!» و این حکایت، مانند حکایتِ نوشتن نام خدای شهرداری در تابلو‌های شهری قم است.

۱۳- فراموش کردن حرف «جَرّ» و ضمیر متصل مَجروری

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

در این تصویر در اصل باید نوشته می‌شد (فاطمه سَلامُ اللهِ عَلَیها) که شهرداری قم لفظ «عَلَیها» را که متشکل از «حرف جَرّ» (جارّ) و «ضمیر متصل مفرد مونث» در مقام «مَجرور» بوده، جا انداخته اند. اگر از آن طرف یعنی از بالا به پایین هم بخوانیم باز باید یک حرف «علی» ما بین «سلام الله» و «فاطمه» باشد تا عبارت از نظر زبان عربی معنا و مفهوم پیدا کند.

به راستی این همه بودجه شهرداری به خصوص در امور فرهنگی صرف چه کار‌هایی می‌شود در حالی که خروجی آن چنین اشتباهات عجیب و باورنکردنی است؟ و این چنین، قاعده مندی زبانی همچون عربی، بی ضابطگی هر چه تمام‌تر نهادی اجرایی مانند شهرداری را برای همه ما بیش از پیش آشکار کرده است.
خِشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج

۱۴- فراموش کردن نقطه

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

در این تابلو، نقطه کلمه «زهرا» جا افتاده و فراموش شده است. به خط کوفی کهن که نمی‌نویسیم که بخواهد بی نقطه باشد به خصوص آن که قصد تولید کننده آن بی نقطه نوشتن نیست چرا که حتی دو نقطه «تاء تَانیث» واژه «فاطمه» را نیز در این کار لحاظ کرده است. تابلو آن قدر بلند هست که کسی نمی‌تواند نقطه را جدا کند و از سویی جایی برای نصب نقطه نیز دیده نمی‌شود و به خوبی پیداست که نقطه فراموش شده است.

۱۵- عدم «نَصب» یکی از «اَسماء سِتَّه»

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

«اسماء سِتَّه» (اسم‌های شش گانه) عبارتند از: (اَب، اَخ، ذو، حَم، فَم، هَن) و در نحو عربی «ذو» همواره مضاف است اگر در همین حالت بعد از حرف ندای «یا» قرار بگیرد به تبع این که در مقام «منادا» واقع شده، باید «منصوب» شود و بدین ترتیب در حالت نَصبی به شکل «ذا» نوشته می‌شود یعنی نوشته صحیح آن تابلو، این عبارت می‌شود:
«یَا ذَا الْجَلَالِ‏ وَ الْإِکْرَامِ»

این ذکر جلیل و پُرکاربرد را شهرداری محترم قم با این حالت و اشتباه آشکاری که نوشته در جا‌های مختلف شهر نیز با افتخار نصب می‌کند و به راستی این ننگ و فَضاحت بزرگی برای متولیان فرهنگی آن نهاد اجرایی معظم است؛ برای نمونه، بَنِر دیگری که در زیر مشاهده می‌کنید، در جای دیگر شهر با همین اشتباه آشکار نصب شده است؛

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه
۱۶- قرار ندادن الف نَصبی

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

اشکال نحوی آشکاری در این عبارت معروف شیعی در مرکز تشیع جهان یعنی شهر قم دیده می‌شود. حرف «اَنَّ» از حروف «مُشَبَّهه بالفعل» در عربی بوده و ویژگی آن «عامِل» و «ناسِخ» بودن است و داخل در جمله بر سر «مُبتَدا» و «خبر» می‌آید و شبیه به «فعل» عمل می‌کند و به حسبِ ناسخ بودن ذاتی آن، در واقع ناسخ مبتدا و خبر می‌شود.

با این بیان شهرداری قم، «الف نَصبی» را در آخر واژه «علی» که در این جا «بَدَل کُلّ از کُلّ» کلمه «امیرالمومنین» (مُبدِل مِنه) بوده، به علت کم اطلاعی ننوشته است، با این بیان، عبارت صحیح عبارت زیر است:
«أَشْهَدُ أَنَ‏ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیّاً وَلِیُ‏ اللَّهِ»
آیا شهرداری گرامی قم نظیر همین عبارت را در «شهادت ثَلاثَه» (گواهی‌های سه گانه به وحدانیت خدا، رسالت پیامبر (ص) و ولایت امیر مومنان (ع)) در «اذان» نخوانده یا نشنیده است؟ واقعا بسیار زشت و ناپسند است در مرکز تشیع وآن هم در مهد حوزه علمیه، بدین شکل مهم‌ترین شعار شیعه، اشتباه نوشته شود.

۱۷- فراموش کردن حرف «ل»

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

غلط نویسی عربی کلا در شهر قم فراگیر و شایع شده است حتی جا‌هایی که فکرش را نیز نمی‌کنید غلط‌ها و اشتباهاتی به نظر می‌رسد. لطفا به این تابلوی سفید رنگ توجه کنید!

در هر دو طرف تابلو، حرف «ل» در واژه «ظِلّ» به معنای «سایه» جا افتاده است حال آن که این تابلو متعلق به دفتر یکی از مراجع تقلید است که این بی دقتی و غلط آشکار در آن به چشم می‌خورد. عبارت «مُدَّ ظِلُّهُ العالی» به این معنا است: (سایه بلند ایشان مستدام باد!)

۱۸- عدم درج لام مِلکیت

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

این تصویر تبلیغ همراه با ذکر «اَلحَمدُ لِلّهِ» یکی از موسسات خیریه استان قم است که به اشتباه «الحمد لله» را «الحمد الله» نوشته است. همان طور که می‌دانیم عبارت «الحمدلله» یعنی: «ستایش برای خدا است» و باید به جای «الله» می‌نوشتند: «لله» یعنی: «برای خدا» و اینجا از «لام مِلکیت» یا «لام اختصاص» در حق خدا استفاده می‌شد. انصافا این نوع غلط ها، غلط‌های بسیار نگران کننده‌ای است. آیا این ذکر معروف را در نماز نمی‌خوانند؟ آیا آن را در قرآن و معروف‌ترین سوره آن یعنی «سوره مبارکه حمد» نخوانده اند؟ همه ما این ذکر معروف را در غیر از قرآن و نماز نیز استفاده می‌کنیم آیا آن هم نگفته اند و احیانا بر زبان نیاورده اند؟

۱۹- حذف الف و لام «صَمَد» در قرآن

غلط‌های عربی در مهد حوزه علمیه

این کار هنری متعلق است به یکی از مجتمع‌های تفریحی و گردشگری استان قم که سوره «اخلاص» را به این شکل طراحی کرده اند. اما با نهایت تعجب (الف و لام) واژه «صَمَد» را ننوشته اند. صحیح آیه این است: «اللهُ الصَّمَدُ» نه «الله صمد». این دیگر آیه قرآن است و نباید در آن زیاد و کم شود. این الف. و لامی که در اینجا قرار داده نشده، در عربی الف. و لامی است که «اِفاده حَصر» می‌کند یعنی منحصرا آن صفت را متعلق به صاحبش می‌داند یعنی یکی از مفاهیم آن این است که: «خداوند بی نیاز مطلق است».

آیا این سوره معروف و به تبع آن، این آیه شریفه را که عمدتا در نماز هم می‌خوانیم نخوانده اند؟ چه بسا بتوان به جرات گفت: سوره مبارکه اخلاص از معدود سوره‌هایی است که اغلب مسلمانان جهان آن را حفظ هستند و بروز و ظهور چنین خطایی در اینجا بسیار ناپسند است. آیا هنرمندی که این اثر را تولید نموده قرآن کریم در نزدش نبوده تا لا اقل از روی قرآن، عبارات را درست بنویسد؟ در مکانی که مدعی گردشگری و جذب زائر و توریست است این خطا‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست.

در پایان باید گفت: اگر چه در جایی از این جُستار یکی از دلایل اشتباه نویسی عربی را در جا‌های مختلف قم «بی دقتی» عنوان کردیم، بلکه نسبت دادن این صفتِ بی دقتی، تسامُح و مُدارای ما در این موضوع بود و الا دلیل اصلی آن «پایین آمدن سطحِ سواد و معلومات جامعه» و «ضعف شدید مدیریت و نظارت فرهنگی» در کشور اسلامی ماست.
سید مرتضی میرسراجی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰۸
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
5
108
چه افتضاح
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
بله تازه کجا شو دیدی؟
امیرحسین چاوشی
| |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
آفرین به آقای میرسراجی که در بیان مطالب شجاعت دارند و روزنامه نگار واقعی هستند
ناشناس
| |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
مسئولای بی کفایت رو لطفن عوض کنید
مهدی رضویان
| |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
آقای میرسراجی با این دقت نظری که دارید امیدوارم روزی جلوی چپاولگران بیت المال را بگیرید
ناشناس
| |
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
بودجه های فرهنگی صرف چی میشه
رضا
| |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
فاجعه است از افتضاح بودن گذشته
حسین امامی
| |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
به جای این که قم الگوی اسلامی در مدیریت شهری باشد این همه ایراد و اشتباه در بخش فرهنگی آن هم در مورد زبان عربی وجود دارد که زبان جهان اسلام است باید رصدگران فرهنگی مانند این مورد بررسی های کارشناسانه انجام دهند تا مشکل و ریشه این بی مسئولیتی ها فهمیده شود و بیش از این آبروی ما نرود.
ناشناس
| |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
فقط یک کلمه: متاسفم
مسعود
| |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
تفاوت در دیدگاه ها است شما با نگاه فرهنگی می بینید ولی ارگان ها با نگاه کسب درآمد و گذران امور
ناشناس
| |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
ای داداش همه زمینه ها همینه فک کردی واسه چی حال و روزمون اینه
ایرانی
| |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
این نوع غلط های شکلی (ایضا فرهنگی)را نمی شودندیدگرفت.غلط های محتوایی که چند ده سال برسرمردم هوارشده چطور؟
سالور
| |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
آقای دکتر میرسراجی، زدید به هدف، تحقیقتان جالب توجه است
محمد
| |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
احسنت ،خیلی جالب بود ،خدا قوت
گرفانی
| |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
این همه غلط عجیبه
ناشناس
| |
۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
چه قدر عجیبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
3
30
وامصیبت بر این بی سوادی در قم (مرکز علم وفقاهت وترویج زبان وعدبیات عرب وصرف ونحو)
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
خودت ادبیات را اشتباه نوشتی
رضا
| |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
وامصیبتاه نه وامصیبت
ایمان
| |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
توی مرکز صرف و نحو و فقاهت اشتباه نوشتن کار شنیعی هست
ناشناس
| |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
واقعا مصیبت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
21
همه به کنار این ایت الله تابلوی دفتر خودش را نخوانده؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
به خاطر این که سر به زیر هستند
ناشناس
| |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
وقت ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
12
ایول به این دقت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
8
11
واقعا کی بوده راه افتاده تو شهر این عکس ها رو گرفته
چه قدر حوصله و حال داشته!!!
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
15
فکر کنم یه بودجه یکصد میلیونی هم بخاد تا اصلاحات انجام بگیره
اشتباهاتی که از مالیات جبران خواهد شد.
پاسخ ها
سویل و محسن
| |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
واقعن از ما می‌گیرن خرج درست کردن اشتباهاتشان میکنن
ناشناس
| |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
از ماست که بر ماست
شناس
| |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
البته واقعاً درسته نه واقعن
مری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
22
شما برو ببین کیا توی شهرداری‌ و نهادهای مربوطه استخدام شدن، همه‌چی دستت میاد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
فامیل بازیه
ناشناس
| |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
خیلی بی حساب و کتابند
ناشناس
| |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
هیچی سر جای خودش نیست موقع استخدام هزار جور بالا پایینت می کنن ولی این خروجیشونه این همه غلط و اشتباه
ahmad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
26
این همه تحصیلکرده از دانشگاه های معتبر کشور داریم اونوقت یه مشت بی سواد باید برن پست و مقام بگیرن!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
علی برکت الله
ناشناس
| |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
تحصیل کرده ها بیکارن بی سوادها سرکار
فدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
3
17
یک کمی هم کلمات معادل فارسی به جای کلمات خارجی را ترویج کنید ( البته اگر صلاح می دانید و ... )
این نباشه که همزمان از دو طرف پشت بام بیافتیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
6
25
آیا بهتر نیست به زبانی نوشته شود که هم اشتباه نشه و هم مردم بفهمند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
شما اگر می تونی معادل فارسی "ورود ممنوع" رو بگی شاهکار کردی فقط همین یک کلمه رو بگو بقیه پیشکش
زبان عربی چه بخواهیم و چه نخواهیم با زبان ما گره خورده مثل کشورهای قفقاز که زبانشان با زبان روسی گره خورده
ناشناس
| |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
عرربی زبون ما نیس
ایران دوست
| |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
درود بر شما
به جای "ورود ممنوع" می شود گفت "نیایید" یا "کسی نیاید"
به جای "ورود افراد غیر متفرقه ممنوع" می توانیم بگوییم "بیگانه نیاید"
اما من هم باور دارم که برخی از واژه های عربی با زبان پارسی آمیخته شده اند. و جدا نشدنی اند.
ایرانی
| |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
البته فرهنگستان می تواندکمکی به این قضیه بکنداما می دانیم که بسیارسخت است وسالیان بایدبگذرد
البته واژه های رایج درپاکستان هم خیلی زیبا هستندودلنشین .خیلی ها ریشه فارسی هم دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
7
عالی بود
جناب میرسراجی
ممنون از این همه دقت واطلاع رسانی تونو تذکر جهت دقت بیشتر در تابلوهای اطلاع رسانی
بنظرم این باعث ایجاد فرهنگ سازی جهت دقت در کارهایمان میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
12
نحقیق کامل و جالبی یود .به عنوان مدرس زبان انگلیسی یک بار به یکی از افراد شورای شهر پیشنهاد اصلاح موارد مربوط به نوشته های انگلیسی را دادم ایشان گفتند بودجه برای این کار نداریم در حای که چند ماه بعد هر کدام با بودجه شورا به سفر اروپایی رفتند تا مثلا کار فرهنگی کنند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
15
5
متاسفانه نویسنده شما مطلب فاقد شناخت اندکی از ادبیات پارسی است.
کلمه اله در فارسی باید به صورت در صورت اضافه ملکی باید به صورت اله نوشته شود و الله نوشته شدن غلط است .
بسیاری از موارد دیگر هم چنین است.
حداقل در حد ابتدایی به نویسندگانتان پارسی یاد بدهید.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
اله با الله فرق داره چه توی فارسی و چه عربی
ناشناس
| |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
از کجات این حرف رو در آوردی
میانالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
6
باعث شرمساریه این همه غلط
پاسخ ها
محمد
| |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
اگر ژاپن بود مسؤلان شهر از بالا تا پایین استعفا میدادن اما اینجا ایرانه و کسی شرمسار نمیشه
علیرضا
| |
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
هیچ کس پاسخگو نیس توی این مملکت الان باید این هایی که اشتباه نوشتن توبیخ بشن شما یک درصد هم احتمال نده که توبیخ بشن
قمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
5
حتما فردا یه پروژه ملی در این مورد تعریف خواهد شد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
5
مورد 4 فکر می کنم درست بوده ، چون مرجع شهر قم بوده نه اهل بیت ! البته توجه هم دارم که 20 سال پیش تو دبیرستان عربی خوندم و ممکنه اشتباه کنم !
به هرحال از این دست افتضاح ها زیاده ! شانس آوردیم زیاد کشور توریستی نیست و الا تابلوهای انگلیسی خنده دار رو باید جشن می گرفتیم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
نه درست نوشته نویسنده
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
8
2
دستهای مرموزی در پشت پرده احساس نمی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
3
9
مگه چقد مهمه ما که زبان اصلی مون فارسی هستش
حاج احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
6
عالی بود.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
10
با اختصاص چند ده میلیارد تومان بودجه دیگه برای نظارت، این اشکلات رفع می شه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
3
18
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ




عاقبت کسانی که تیشه به ریشه فرهنگ و ادب پارسی زدن همینه. اینا عربی هم بلد نیستند!!!!!!!!!!!!!!
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
5
سپاس از دقت و تلاش نویسنده مطلب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
4
11
به زور فارس ها رو عربی کردن همین میشه دیگه
قاضی مرعشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
6
احسن به این دقت ! پیشنهاد میشود از این مطلب چاپ و تکثیر شود و برای مراکز فرهنگی چهت هشدار و دقت بیشتر ارسال شود
پاسخ ها
حمیدخان
| |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
احسنت صحیح است که به معنای آفرین می باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
9
1
چه بیکار
بهشون تذکر میدادی تا خودشون رفع کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
13
6
خوب که چی!
مگه کارمندای شهرداری و پیمانکارنشون زیر نظر حوزه علمیه هستند؟
پاسخ ها
میثاق
| |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
نگرفتی برادر!!!!
ناشناس
| |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
نوشته مهد حوزه علمیه نگفته که زیر نظر اونجا
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
6
بهتره که رسیدگی بشه برای قم بده
یک ساروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
6
آقا شما نمیای کنکور عربی به ما درس بدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
5
متاسفانه در همه جای کشور اینگونه بی دقتی ها وجود داره
باید یه مرجع نظارت باشه که اگر هم اشتباهی صورت گرفت در اسرع وقت تصحیح بشه
نه اینکه سالها در دید عموم قرار بگیره و باعث آموزش اشتباه به عموم مردم بشه
هلیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
9
1
خیلی زشته برای میهن اسلامی ما
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
1
بنام خدا- گردآوری بسیار جالبی از اغلاط مصطلح است. دست جمع آوری کننده درد نکند،
RAVA
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
5
این همه دقت نشان از علاقه زیاد به رشته تحصیلی و زحماتی که در این زمینه کشیده و احساس مسئولیتش رو میرسونه. تو ژاپن و بعضی از کشورهای اروپایی شهرها گواهینامه ایزو دارند. هیچ چیز بدون مطالعه و بررسی انجام نمیشه و تمام نکات ریز بررسی میشه.اینجا یارو بنر تبلیغاتی سطح شهر رو اجاره میکنه مینویسه" هستی عزیزم ممنون که هستی"
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
کسی دلسوز نیست
بیطرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
2
آقای میرسراجی مواظب خودت باش خخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
2
0
مطمین هستید در قم هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
1
در گزارش های خبری سایت شما هم اشتباه دستوری کم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
1
تذکرات وارد است
ابوالقاسم آوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
0
ضمن تشکر از دقت و تیزبینی نویسنده ی محترم، مورد 16، کلمۀ (امیر المومنین ) روی میم مؤمنین باید همزه قرار گیرد که نگرفته است. مورد بعد، در (شهرداری منطقۀ ...)، روی ه باید همزه قرار گیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
3
قم نمره عربیت صفر شد
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
1
1
جالب بود و ای کاش شهرداری و جاهای دیگر هم به خاطر احترام به افکار عمومی وقتی اصلاح کردند بفرستند تابناک
شریف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
2
فرق زن و مرد را هم نمیدونن
شهروند قمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
2
صد سال دیگه هم درست نمیشه
قاضی مرعشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
2
احسن به این دقت ! پیشنهاد میشود از این مطلب چاپ و تکثیر شود و برای مراکز فرهنگی چهت هشدار و دقت بیشتر ارسال شود
جواد کایینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
2
حیفه ما که تو این شهر هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
2
حداقلش در قم درست بنویسید عربی رو
خشایارشاه
|
Italy
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
2
ایران چه خبره؟ قم چه خبره؟
ساعت صفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
ممنون من همیشه توی ذکر هام می گفتم یا ذوالجلال و الاکرام که این طور که فرمایش نمودید غلطه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
1
مشکلات کشور حل شد
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
2
کاش بجای نگران بودن برای زبان عربی نگران ریشه و ادبیات فارسی میبودین
پذیرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
هم انگلیسی هم عربی هر دوشو غلط نوشتن شاهکاره مملکتی داریم!!!!!
اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
1
عربی را پاس بداریم
کاترین کبیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
یک خبر برای اشتباهات انگلیسی هم بنویسید
Jandel
|
Sweden
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
به نظر بنده حقیر هدفشان بی احترامی به امام رضا و حضرت معصومه بوده با قرار دادن ضمایر مونث و مذکر به طور غلط
عاصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
1
قبلا غلطهای انگلیسی شون رسانه ای شده بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
بهتره در شهری که این همه دانشجوی کشورهای دیگر تحصیل میکنند تابلو ها به زبان های فارسی عربی و انگلیسی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
ایول تابناک! کاش به همه موضوعات با این دقت توجه می کردی. به هرحال عالی بود.
Loeb
|
Switzerland
|
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
آستانه حضرت معصومه آخه چرا اشتباه می نویسه اونجا که اصل حوزه علمیه اس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
چه خوب میشد روی نماینده های مجلس هم با این دقت و حوصله نظارت انجام می شد این جماعت هیچ نظارتی رویشان نیست
تابی جون همیشه پیشقدمی در این موارد دمت گرم
زودتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
جالب بود و منطقی
ملازهی
|
United States of America
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
هیچی دیگه فقط متاسفم .........
ali
|
Germany
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
0
0
به خاطر ما عرب نیسیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
0
0
همه جا همین قدر اشتباه هست اما قم تاسف باره
ماهور
|
Ireland
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
0
0
جالبن
آریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
1
من قم زندگی نمی کنم اما قشنگ پیداش که اونجا مدیریت ضعیفی داره
خخخخخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
0
والا حرفی برای گفتن دیگه نیست
سیتیزن قم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
1
قم با این مسولا درست بشو نیس
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
خیلی جالب بود مو رو از ماست بیرون کشیدید احسنت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار