نابرابری زنان و مردان سوئیسی در مقایسه با همسایگان اروپایی
کد خبر: ۱۴۸۵۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2019 June 23    -    ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
در جدول بررسی نابرابری میان زن و مرد، سوئیس در مقایسه با همسایگان اروپایی خود اغلب وضعیت بدی دارد و در رتبه‌های به‌مراتب پایین‌تری قرار می‌گیرد. اصلا یکی از شگفتی‌های این کشور ثروت‌مند و نماد صلح و پیشرفت همین است که زنان این کشور تا سال ۱۹۷۱ حق رأی نداشتند!

اعتصاب فمینیستی در سوئیس

اعتصاب فمینیستی در سوئیس«تابناک باتو» ـ روز جمعه ۱۴ ژوئن هزاران زن سوئیسی در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند تا علیه جنسیت‌زدگی روزمره و نابرابری دستمزد زن و مرد در این کشور اعتراض کنند. کشوری که در ظاهر «مهد آرامش و پیشرفت» است.

زن‌ها در این تظاهرات گسترده، هر یک تکه لباس یا پارچه و کلاهی بنفش همراه داشتند. بنفش که به شکل تاریخی، رنگ جنبش فمینیسم است. بعضی از آن‌ها سوت به گردن انداخته و سوت می‌زدند. عده‌ای با قابلمه و ماهیتابه و ملاقه آشپزی آمده و ملاقه‌ها را بر قابلمه کوبیده و سروصدا به راه انداختند.

شعار محوری آن‌ها یک چیز بود: «یکی از ثروت‌مندترین کشورهای جهان، با نیمی از جمعیت خود رفتار نابرابر و تبعیض‌آمیز دارد.»

در جدول بررسی نابرابری میان زن و مرد، سوئیس در مقایسه با همسایگان اروپایی خود اغلب وضعیت بدی دارد و در رتبه‌های به‌مراتب پایین‌تری قرار می‌گیرد. اصلا یکی از شگفتی‌های این کشور ثروت‌مند و نماد صلح و پیشرفت همین است که زنان این کشور تا سال ۱۹۷۱ حق رأی نداشتند!

اعتصاب فمینیستی در سوئیس

زنان تا سال ۱۹۸۵ میلادی اجازه‌ی باز کردن حساب بانکی نداشتند و در سال ۱۹۸۱ بود که بالاخره قانون اساسی این کشور تغییر کرد و در قانون اساسی ذکر شد که زن و مرد با یکدیگر برابرند. هنوز هم بنا به آمار رسمی زنان به طور متوسط برای کار برابر با مردان ۱۸٪ کمتر درآمد دارند، این نابرابری در بخش خصوصی به ۲۰ درصد می‌رسد.

 

نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که دو سوم مجموع کار خانه را زنان سوئیس انجام می‌دهند و فقط در ۵ درصد موارد مردان سهم بیشتری از کار خانه را در این کشور عهده‌دارند. «یونیسف» در گزارشی سوئیس را یکی از بدترین کشورهای اروپا از نظر مرخصی زایمان، حمایت از مادر و خدمات اجتماعی برای کودک معرفی کرد. سوئیس در سال ۲۰۰۵ بالاخره حق مرخصی زایمان را به رسمیت شناخت و قانونی کرد، اما همچنان این حق را برای پدر به رسمیت نمی‌شناسد. زنان سوئیس می‌گویند جنسیت‌زدگی در ادبیات و گفتار روزمره بسیار رایج است و در بسیاری از محیط‌های کاری حرف‌های سکسیستی زده می‌شود و در عمل هیچ تنبیه جدی به دنبال ندارد.

از سوی دیگر گزارش «عفو بین‌الملل» نشان می‌دهد که ۵۹ درصد زنان سوئیس تجربه‌ی خشونت خانگی را دارند.

اعتصاب فمینیستی در سوئیس

زنان سوئیس خسته از این نابرابری و جنسیت‌زدگی وضعیت کشورشان در سال ۲۰۱۹ را «اسباب شرم» توصیف می‌کنند. برای این تظاهرات سراسری، گروه‌ها و انجمن‌های زنان نزدیک به یک سال در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی بودند. زنان تظاهرات در همه‌ی شهرها را راس ساعت ۳:۲۴ دقیقه بعدازظهر شروع کردند. این ساعت، تخمین زمانی است که با توجه به نابرابری دستمزد، باید زنان دست از کار بکشند. دستمزد فعلی زنان، فقط برای کار تا این ساعت منصفانه است و ساعات بعد در عمل اضافه‌کاری بدون مزد و مواجب محسوب می‌شود.

برگزارکنندگان تجمع‌ سراسری می‌گویند این تازه آغاز تجمع‌های اعتراضی آن‌هاست و قصد ندارند به همین بسنده کنند. گروه‌های فمینیستی سوئیس از همین حالا به ‌دنبال برنامه‌ریزی تظاهراتی عظیم برای ۸ مارس(روز جهانی زن) هستند. آن‌چه در یک سال هماهنگی و برنامه‌ریزی آن‌ها چشمگیر بود، این نکته است که آن‌ها به تبلیغ در رسانه و شبکه‌های اجتماعی و ان‌جی‌اوها بسنده نکردند. یک‌سال تمام به سراغ زنان در گوشه‌وکنار کشور رفتند، از اتحادیه‌ی زنان کشاورز گرفته تا پرستاران، معلم‌ها، پزشکان، زنان محقق و دانشگاهی، انجمن‌های کلیسایی و مذهبی زنان و … تجمع سراسری زنان سوئیس، پرچم رنگارنگی بود از هزاران زن که شاید در تمام باورهای سیاسی و اجتماعی با یکدیگر اختلاف داشتند، اما بر سر یک چیز توافق دارند:« نابرابری، تبعیض و جنسیت‌زدگی علیه زنان بس است.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
9
3
مقایسه کنید با دو هزار سال قبل در ایران که زنان به عالیترین مقام حکومتی یعنی شاهنشاهی می رسیدند، جهان امروز به مواردی می اندیشد که ایرانیان هزاران سال قبل به ان رسیده بودند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
2
8
به ظاهر؟؟؟ آره راست میگی اونا ظاهرا پیشرفت دارند ولی ما خدای پیشرفتیم اصلا پیشرفت های قبل ما سو تفاهم بوده. در ضمن اینا چون تمام حقوقشون رعایت میشه و مشکلی ندارند به راحتی و بدون ترس برای رفع یک مشکل تلاش میکنند تا رفع شود اما در ایران وقتی میخوای اعتراض کنی نمیدونی به چی اعتراض کنی و البته حق انتخاب داری چون اینقد مشکل هست که توش گم میشی و البته این مشکلی که در بهترین و امن ترین کشور جهان وجود دارد در ایران چندین دهه است وجود دارد فقط آنها چون به ظاهر امنیت دارند بدون ترس راهپیمایی میکنند اما در ایران...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
1
4
به جاش خودمان چندین ماهواره هوا کردیم که مزارع را نشان میدهد و کیک زرد داریم که همه مردم خوشحال و سیر و سالم و در رفاه و آزادی و استقلال و اسلام هم کاملا سایه عدالت علی ع بر تمام کشور سایه انداخته و همه دنیا حسرت ما را میخورند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
0
1
کلا ما ایرانی ها همیشه باید بگیم ما بدبخت ترین هستیم در هر جمعی که هستیم باید به همه ثابت کنیم که بدبخت تر از ما نیست .تو یک جمعی اگر یکی بگه که تصادف کردم ما حتما باید بگیم که برو خدارو شکر کن که تصادف کردی بگی چرا میگه ماشین از روم رد شد فقط باید غر بزنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار