آغاز روند نزولی قیمت برخی از کالا‌ها
کد خبر: ۱۴۷۹۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2019 June 17    -    ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

«گرانی» میهمان ناخوانده‌ای بود که به یکباره در خیلی از کالا‌ها دیده شد. از ماکارونی و تن ماهی گرفته تا لاستیک و خرما. اکنون کالا‌هایی که در گزارش پیش رو می‌آید با کاهش قیمت روبه‌رو شدند و در برخی دیگر ثبات قیمت اتفاق افتاده است. 

قیمت گوشت قرمز کنترل شد

مسعود رسولی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور درباره قیمت گوشت قرمز گفت: از وقتی تأمین ارز گوشت قرمز به سامانه نیما سپرده شد و به آن ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا نمی‌کند، قیمت گوشت قرمز ثابت شد و بازار به تعادل رسید. وی افزود: زمانی که ارز دولتی برای واردات گوشت اختصاص پیدا می‌کرد عرضه و تقاضا هماهنگ نمی‌شد چرا که همواره تقاضا برای خرید گوشت روند افزایشی داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور اذعان داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلو لاشه گوشت گرم داخلی (به صورت عمده) ۹۱ هزار تومان و قیمت لاشه گوشت نیمایی (به صورت عمده) حدود ۷۵ هزار تومان در هر کیلو است.

سود ۲ هزار تومانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای

وی در پاسخ به این سؤال که گوشت گرم نیمایی چگونه قیمت‌ها را کنترل کرد، اظهار داشت: یکی از اتفاق‌های مهم در کنترل قیمت گوشت قرمز کاهش سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. در گذشته فروشگاه‌های زنجیره‌ای روی بسته بندی‌های گوشت ۱۰ درصد سود و مرغ نیز ۸ درصد سود متعارف می‌گرفتند، اما با افزایش قیمت‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای سودشان را به ۲ الی ۳ هزار تومان رساندند و این همکاری در کنترل قیمت‌ها تأثیر زیادی داشت.

قیمت مرغ کمتر از مصوب دولت

وی در مورد بازار مرغ و قیمت آن نیز گفت: دولت مرغ را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری کرده است، اما به دلیل تولید و عرضه زیاد، قیمت مرغ در بازار به کمتر از نرخ مصوب دولتی رسیده است. در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ در بازار ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان شده است. نگرانی ما این است که کاهش قیمت به خاطر افت مصرف باشد و بعد از آن‌که مصرف مرغ افزایش پیدا کند، با گرانی این محصول پروتئینی مواجه شویم از این‌رو توصیه می‌کنم شبکه توزیع مرغ ساماندهی پیدا کند.

قیمت شکر برگشت

بازار شکر هم بعد از التهاب‌های که در ماه مبارک رمضان داشت به آرامش رسید. مسئولان و فعالان بازار می‌گویند عرضه گسترده شکر توسط دولت باعث کاهش قیمت‌ها شد و اکنون این کالا به وفور در بازار یافت می‌شود. حسن افخمی رئیس اتحادیه نبات، آب‌نبات ریز و قند ریز دراین باره گفته است: قیمت شکر در سطح بازار کاهش یافته و به حدوده ۴۰۰۰ تومان رسیده است. این قیمت در حالی است که در روز‌های ماه رمضان قیمت شکر از کیلویی ۱۰ هزار تومان هم عبور کرده بود.

افخمی یادآور شد: محصولات این صنف، نبات، آب نبات، شکر پنیر و آب نبات‌های سنتی است که عمده ماده اولیه آن شکر است که در ماه‌های اخیر روند صعودی قیمت را در دستور کار قرار داد و با اقدامات دولت روند صعودی قیمت آن تا حدودی خنثی شد.
رئیس اتحادیه نبات، آب‌نبات ریز و قند ریز خاطرنشان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان در سه نوبت شکر دولتی از سوی اتحادیه به مجموع وزن هزار و ۲۵۰ تن در بین اعضا با قیمت ۳ تا ۳ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شد.

خرما ارزان شد

بازار دیگر که این روز‌ها آرام شده، خرما است. این محصول که ما در آن خودکفا هستیم در ماه رمضان به یکباره گران شد. قیمت خرما درهر کیلو از ۳۵ هزار تومان عبور کرده بود. ولی این روز‌ها قیمت خرما به کمتر از ۳۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده است.

ثبات قیمت ماکارونی و تن ماهی

رصد بازار نیز نشان می‌دهد که قیمت ماکارونی و تن ماهی هم ثابت شده است و دیگر این کالا‌ها در لیست نایاب‌ها نیست و البته محدودیت خرید ماکارونی و تن ماهی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم برداشته شد.

روزنامه ایران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
4
قیمت خرما درهر کیلو از ۳۵ هزار تومان عبور کرده بود. ولی این روز‌ها قیمت خرما به کمتر از ۳۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده است.
خدایی این روز نامه ها تیتر نززن خیلی بهتره جو باازار را به هم میزنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
4
قیمت ها یهو دو برابر میشه بعد که به یک و نیم برابر میرسونن ما باید خوشحال باشیم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
1
ببخشید ادرس بدید میخام برم شکر بگیرم چون توی طیراز پیدانکردم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار