پای آگهی‌های ضدهنری به «دیوار» باز می‌شود
کد خبر: ۱۴۷۷۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 June 15    -    ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

گروه ادب و هنر-تاریخ شاعری شاید به اندازه همه عمر بشر باشد. در هر برگ از تاریخ بشر، شاعرانی وجود دارند که به نیت‌های مختلف شعر می‌سروده‌ و اصلا شاعری را، حرفه خود می دانسته اند. همین عمر طولانی شعر و شاعری باعث شده است که این هنر در گذر زمان، با فراز و فرودهای بسیاری همراه باشد و با توجه به شرایط جامعه، رونق بگیرد یا به حاشیه برود. دست به دست شدن تصویر آگهی فروش دفتر شعری با قیمت دو میلیارد تومان در سایت دیوار، طی چند روز گذشته، با واکنش‌های مختلفی همراه بود و همین باعث شد از شعرفروشی بیشتر بنویسیم.

پای آگهی‌های ضدهنری به «دیوار» باز می‌شود

شعر می‌گویم تا بفروشم

ماجرا از یک آگهی به ظاهر ساده در سایت آگهی دیوار شروع شد. هرچند با وجود غلط‌های املایی فراوان در متن این آگهی و قیمت فضایی دو میلیارد تومانی، نمی‌توان این نوع آگهی‌ها را جدی گرفت؛ اما وجود همین آگهی، آن هم با مضمون فروش یک دفتر شعر که شاعر آن شعرهایش را در حد شاعران معاصر و حتی بالاتر از سهراب می‌داند و خریدار می‌تواند آن را به اسم خودش یا کسی که دوست دارد، چاپ کند و معروف شود و عکسش را در میان شاعران معروف ادبیات فارسی ببیند، خود طنز بزرگی است که نشان از یک علاقه همیشگی برای مطرح شدن به عنوان یک «شاعر» در کشور ما دارد.

پیش از این هم آگهی دیگری مبنی بر فروش یک مجموعه شعر آماده برای چاپ به نام خریدار، نشان داد هنوز شاعران مهجوری وجود دارند که شعر برایشان نان و آب نمی‌شود و برای تامین مالی، حاضرند از شعر خود بگذرند و آن را برای فروش به نام دیگری بزنند.

شعر از همه رقم!

هنگام جست‌و‌جو در قسمت ادبی این سایت، با آگهی قابل تامل دیگری مواجه شدیم که حکایت از پذیرفتن سفارش شعر و نثر اختصاصی برای هر مناسبتی، اعم از ترانه، متن تشکر و ترحیم، کارت عروسی، تولد، طنز و شعر انتقادی به درخواست سفارش‌دهنده داشت. جالب این که در این مورد، فرد سفارش‌‌دهنده می‌تواند اشعار را در قالب دلخواه سفارش‌دهد؛ مثل غزل، دوبیتی، مثنوی و ... .

حتی این درخواست را داشته باشد که اسم شخص مد نظرش، به طور خاص در شعر بیاید. این فرد خدمات دیگری مانند کامل کردن اشعار ناتمام، اصلاح و افزودن اشعار جدید به دفتر شعر افراد و ...را نیز در فهرست خدمات خود داشت. اتفاقی که بیشتر آدم را یاد زنگ انشا و انشاهایی می‌اندازد که دیگران می نوشتند و ما می‌خواندیم!

روزنامه خراسان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
1
انوری مگه چی کار می کرد؟ عنصری؟ منوچهری؟ خاقانی؟ قاآنی؟ ... حتی حافظ و سعدی؟ بیشتر شعرا از راه مداحی و هجو و گرفتن صله و انعام زندگی میکردن. حالا اون زمان دیوار نبود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار