اخراج یک نماینده که پسر کوچکش را به محل کار برده بود!
کد خبر: ۱۴۷۷۶۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 June 15    -    ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
رئیس شورا چه کرد؟ دستور داد ماه‌جبین جلسه را ترک کند. وقتی ماه‌جبیبن مقاومت کرد، رئیس شورا او را عملا به زور بیرون انداخت و گفت: با بچه حق ندارد در جلسه شرکت کند. ماه‌جبین گفت: با ناامیدی تمام ایستاد تا شاید یک نفر از اعضای شورا از او حمایت کند و حتا یک نفر هم بلند نشد تا جلوی این بی‌عدالتی را بگیرد.

 

اخراج یک نماینده که پسر کوچکش را به محل کار برده بود!«تابناک باتو» ـ ماه‌جبین شیران، یکی از معدود زنان شورای استانی بلوچستان در پاکستان است. در یکی از آخرین روز‌های ماه آوریل گذشته، ماه‌جبین صبح که بیدار شد تا راهی شورا شود، با دوراهی تلخی مواجه شد که بسیاری از مادران با آن مواجه می‌شوند: پسرک هفت ماهه‌ی او مریض بود، ماه‌جبین کسی را نداشت که از پسرک مریض او مراقبت کند. از سوی دیگر آن روز جلسه‌ی مهمی در شورا بود و ماه‌جبین احساس تعهد می‌کرد که حتما در جلسه شرکت کند، نظرش را بگوید و در رأی‌گیری حاضر باشد. مستاصل، بالاخره پسرکش را بغل کرد و تصمیم گرفت آن روز او را با خود به جلسه‌ی شورا ببرد.

آن‌چه آن روز بر ماه‌جبین در جلسه‌ی شورای استانی گذشت، نمونه‌ی تلخی از نظام مردسالار و اولویت‌هایی است که این نظام برای مردان در نظر می‌گیرد. زنان و مردان به یکسان از امکانات حمایتی بهره نمی‌برند، نیاز‌های زنان نادیده گرفته می‌شوند و همراهی و همدلی با مادران جوان وجود ندارد. از همان اول جلسه همه‌ی مردان شروع به متلک انداختن، مسخره کردن و توهین و تحقیر ماه‌جبین کردند. ماه‌جبین مستاصل رو به رئیس شورا کرد و از او خواست تا به این همه بی‌ادبی و بی‌احترامی واکنشی نشان دهد.

اخراج یک نماینده که پسر کوچکش را به محل کار برده بود!

رئیس شورا چه کرد؟ دستور داد ماه‌جبین جلسه را ترک کند. وقتی ماه‌جبیبن مقاومت کرد، رئیس شورا او را عملا به زور بیرون انداخت و گفت: با بچه حق ندارد در جلسه شرکت کند. ماه‌جبین گفت: با ناامیدی تمام ایستاد تا شاید یک نفر از اعضای شورا از او حمایت کند و حتا یک نفر هم بلند نشد تا جلوی این بی‌عدالتی را بگیرد.

ماه‌جبین که در سال ۲۰۱۸ وارد شورای استانی بلوچستان شد، از همان ماه‌های اول بار‌ها با رئیس شورا حرف زده و خواسته بود اجازه دهند اتاق خالی‌ در ساختمان شورا را به مهدکودک کوچکی برای بچه‌های کارمندان شورا تبدیل کنند. او می‌دانست بسیاری از زنان دیگر هم که در شورا کار می‌کنند، بار‌ها در موقعیت مشابه بودند. بلوچستان که از استان‌های فقیر پاکستان است، مهدکودک‌های بسیار اندکی دارد و اغلب این مهدکودک‌ها هم خصوصی است و بسیار گران و در عمل بسیاری از افراد هرگز نمی‌توانند از پس شهریه‌ی آن برآیند.

ماه‌جبین شیران آن روز خشمگین، دل‌شکسته و غمگین، اما مصمم، شورا را ترک کرد. از همان روز سراغ چهره‌های سیاسی مهم همه‌ی احزاب می‌رود، با آن‌ها حرف می‌زند و سعی دارد آن‌ها را قانع و تشویق کند که از برنامه‌ی او حمایت کنند: «لایحه‌ای به شورا که نه تنها شورا را موظف به تاسیس مهدکودک کوچکی برای بچه‌های کارکنان می‌کند، بلکه بودجه‌ای تصویب شود که چندین مهدکودک دولتی در سراسر استان تاسیس شود.»

ماه‌جبین شیران هم‌زمان شروع به دیدار با فعالان حقوق زن، زنان پزشک و وکیل و سیاست‌مدار در استان بلوچستان کرده و از همه‌ی آن‌ها می‌خواهد بچه‌های خود را به محل کار ببرند تا هم این تابو را بشکنند، هم دشواری‌های زن و مادر بودن و اشتغال را در نبود امکانات حمایتی و همراهی جامعه پررنگ کنند و هم خواسته‌ی راه اندازی مهدکودک‌های دولتی را پیش ببرند.

دوسال قبل، پارلمان پاکستان در اسلام‌آباد در نتیجه‌ی سال‌ها اعتراض و کنشگری زنان نماینده و فعالان حقوق زنان بالاخره تن داد تا مهدکودک در ساختمان پارلمان برای بچه‌های کارمندان راه اندازی کنند. ماه‌جبین امیدوار است این کنش را با موفقیت پیش ببرد، دست‌کم تا امروز حمایت‌های از او در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، قوی‌تر و پررنگ‌تر از مخالفت‌هاست.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
26
9
ایا مادر در این حالت تمرکزی بر روی کار دارد و می تواند همزمان دو کار را انجام دهد؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
یعنی تو نمیدونی که دریک جامعه بسته ای و زن ستیزی مثل افغانستان که مردان حضور زن در اجتماع را برنمیتابند به این خانم اجازه میدهند هرروز با بچه درمحل کارش حاضرشود. در ایتالیا چندسال پیش نماینده مجلس بچه بدنیآورده بود ولی بجای اینکه بمونه تو خونه از مرخصی و مزایای مرخصی زایمان استفاده کنه آمده بود سرکا ، بچه را هم میاورد همونجا روی صندلی از سینه خودش به بچه هم شیرمیداد ، کارش را هم انجام میدادهیچکس هم نه مسخره میکرد ونه گنده بارش میکرد ، ازش هم تشکرمیکردند که به کارش اهمیت داده و نمونده توخونه استراحت کنه . این است تفاوت جوامع پیشرفته مدرن و عقب افتاده سنتی.
ناشناس
| |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
مثل اینکه توجه نکردی که زنها مینونند چندین کار را همزمان انجام دهنداره برادر زنها توانمندیهای متفاوتی از مردان دارند
ناشناس
| |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
ناشناس 15:3 یک بار مطلبت را بخوان . جمله ات فعل نداره. فارسی را پاس بدار!!!
ناشناس
| |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
پاکستان بوده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
13
حضور این خانم نماینده با بچه نمادین و هدفش ایجادمهدکودک برای نگهداری بچه خود و بسیاری از زنان دیگر هم که در شورا کار می‌کنند، بار‌ها در موقعیت مشابه بودندبوده است.
نهایتا" با پیگیریهای بلاوقفه موفق میشود نه تنها شورا را موظف به تاسیس مهدکودک کوچکی برای بچه‌های کارکنان کند، بلکه بودجه‌ای تصویب شود که چندین مهدکودک دولتی در سراسر استان تاسیس شود.»
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
0
دلبندم این ماه جبینم مگر فکر کردی انجا استرالیا یا سوئیس است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
0
1
امیدوارم که در آینده نقش پر رنگتری از شبکه های اجتماعی در اصلاح امور جامعه شاهد باشیم.
صمدپاشازاده ماکویی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
0
4
درود بر این چنین زنان شیردل
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
0
5
آفرین به‌این زن که مانند نام خانوادگیش شیرزن است. ما در مجلس و شورا چنین زنانی می‌خواهیم نه مانند آنچه که امروز هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
0
0
نقشه منتشره توسط شما ایراد اساسی دارد، بیش از محتوای خبر ارسالی شما، نکته نهفته در آن بسیار خطرناک تر است. در نقشه فوق، به بلوچستان ماهیت مستقلی داده شده تا در کنار ایران ، افغانستان، و هندوستان به عنوان یک کشور خودنمایی کند.
نقشه استان بلوچستان منتشره توسط شما بخش اعظمی از ایران، و تقریبا کل کشور پاکستان را در بر گرفته
کمی به این چیزها هم فکر کنید احتمالا ...
کمی دقت کنید شاید ....
هر چیزی را ننویسید و اگر می نویسید یک نفر عاقل هم به این چیزها توجه و نظارت کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار