زنجان، رتبه اول بحث کودک همسری در ایران
کد خبر: ۱۴۷۵۰۴
تاریخ انتشار: 2019 June 12    -    ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: این استان طبق آمار سال گذشته در بحث کودک همسری جزو رتبه‌های اول کشوری قرار گرفته که در سال جاری برنامه‌ های مختلفی آموزشی برای اگاه سازی خانواده ها در نظر گرفته شده است.

مسیح الله سلطانی افزود: نوع فرهنگ حاکم در شهرستان‌های این استان موجب شده است که ازدواج دختران در سنین پایین و به عبارتی کودک همسری رشد بیشتری داشته باشد.

وی اظهار داشت: در سه سال گذشته اقدامات آموزشی مختلفی برای خانواده‌ها در استان به ویژه شهرستان‌های هدف برگزار شده اما به این مهم توجه داشت که نقش والدین در ازدواج دختران در سنین پایین نقش پررنگ‌تری داشته و دختران اختیاری ندارند.

این مسئول ادامه داد: بر این مبنا بیشترین آمار ازدواج دختران زیر ۱۴ سال این استان در شهرستان‌های ماهنشان، ایجرود و خدابنده به ثبت رسیده و در شهرستان زنجان نیز از این مساله ظهور بروز دارد که ارائه آموزش ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: طی سال گذشته ۳۷ هزار مورد ازدواج کودکان زیر ۱۴ سال در کشور به ثبت رسیده که سهم استان زنجان یکهزار و ۴۰۰ مورد بوده که در رتبه‌های اول کشوری قرار گرفته است.

مدیر کل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان ادامه داد: ازدواج دختران کمتر از ۱۴ سال بطور قطع نوعی آسیب تلقی می‌شود به دلیل آنکه کودک در حال و هوای بازی کودکانه و فراگیری و آموزش به سر می‌برد و از ابعاد گوناگون به پختگی لازم برای ازدواج نرسیده است.

وی اظهار داشت: ازدواج کودکان در سنین یاد شده به دلیل عدم برخورداری از شرایط روحی و روانی و بلوغ به طلاق نیز می‌انجامد که خود آسیب‌های جدی را به دنبال دارد.

این مسئول پیش از این نیز به خبرنگار ایرنا گفته بود که نگرش سنتی خانواده‌ها و ترس آنها از احتمال نبود خواستگار مناسب و نداشتن شانس و اقبال دختران برای یافتن شریک زندگی موجب رضایت دادن آنها به ازدواج زودهنگام دختران شده است.

بررسی و آمارهای منتشر شده در این استان نشان می دهد که ازدواج دختران زیر ۱۴ سال طی چند سال اخیر روند صعودی داشته و همین مساله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار