قراردادهای چند میلیونی پزشکان با صدا و سیما
کد خبر: ۱۴۷۳۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 June 10    -    ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

همواره عملکرد صدا و سیما و رفتارهای ضد منافع مردمی این رسانه ملی از زمانی که «آگهی‌‌های بازرگانی» را پخش می‌کند، مورد نقد و انتقاد بسیاری قرار گرفته است.

 با وجود تمام این تذکرها و انتقادها، صدا و سیما همچنان برای کسب درآمد بیشتر شیوه‌های تبلیغاتی خود را در پیش گرفته است. موضوع تبلیغات محصولات سلامت یکی از موضوع‌هایی است که اخیرا جنجال زیادی در رسانه‌ها به پا کرده است. تبلیغاتی که هرچند از نظر جسمی به مردم آسیبی وارد نمی کنند اما به وسیله آنها از مردم کلاهبرداری می شود. به عنوان مثال چندی پیش صدا و سیما به تبلیغ محصولی در خصوص درمان ریزش مو پرداخت که مجوزی از سازمان غذا و دارو نداشت.

این در حالی است که بنا بر گفته حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، سازمان صدا و سیما باید پیش از تبلیغ هر نوع مواد آرایشی و بهداشتی مرتبط با سلامت مردم استعلام لازم را از وزارت بهداشت دریافت و در صورت تایید آن محصول را در تلویزیون تبلیغ و پخش کند.

به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم، تبلیغاتی که ادعایی مبنی بر اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی دارند حتما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند.

وی افزود: طبق بند "ب" ماده 3 قانون تشکیل نظام پزشکی اختیار تبلیغات پزشکی با این سازمان است. در عین حال بر اساس آیین نامه این سازمان، هر گونه تبلیغ دارو و خدمات پزشکی در فضای عمومی ممنوع و کاملا غیرقانونی است.

ایرج فاضل، رییس سابق سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به حضور برخی از پزشکان در برنامه‌های صدا و سیما و تبلیغ برخی از کالاها، گفت: مایه تاسف است که صدا و سیما با دریافت هزینه‌های گزاف از برخی از پزشکان اقدام به تبلیغات برخی از کالاها می‌کند.

دکتر احسان شمسی‌کوشکی، دبیر کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی نیز در این خصوص گفت: طبق قانون مصوب جمهوری اسلامی پیش از اینکه هر تبلیغی در حوزه پزشکی انجام شود، باید به تایید سازمان نظام پزشکی و کمیسیون مربوطه برسد. در صورتی که این مساله اصلا رعایت نمی‌شود.

وی افزود: بر اساس تصویب راهنمای اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی سال ۱۳۹۷، تمام حرف پزشکی اعم از پزشکان، دندان‌پزشکان، ماماها و... و موظفند برای تبلیغ کردن، مجوز دریافت کنند.

در تبلیغات پزشکی گاهی تصویر بدن بیماران برای نشان دادن نتیجه و عملکرد پزشکان نشان داده می شود. در صورتی که طبق آیین نامه بند «ب» ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت بیمار نیز درست نیست و تبلیغات با استفاده از اعضای بدن بیمار، خلاف اخلاق و غیر قانونی است.
تریبون صدا و سیما در اختیار پزشکان در ازای پرداخت پول

در روزهای اخیر انتشار محتوای قرارداد حضور پزشکان در برنامه‌های صدا و سیما به عنوان کارشناس در ازای پرداخت پول در شبکه‌های اجتماعی هم حاشیه جدیدی را رقم زد؛ چند روز قبل نمونه‌ای از این قراردادها در فضای مجازی منتشر شد و همین موضوع واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

بر اساس این قرارداد که از سوی یک کانون تبلیغاتی بسته شده، یک پزشک برای حضور در یکی از برنامه‌های صدا و سیما، باید مبلغ 10 میلیون تومان( با تخفیف، 9 میلیون تومان) بپردازد. این در حالی است که بنابر اظهارات مسوولان وزارت بهداشت و کارشناسان برخی از این پزشکان افراد برجسته‌ای نبوده و تنها با هدف تبلیغ محصولات در این برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

چندی پیش جمشیدی، رییس انجمن روماتولوژی با انتقاد از شیوه‌های درآمدزایی صدا و سیما گفت: در حال حاضر صدا و سیما با دریافت پول از برخی پزشکان، آنها را در یک برنامه خاص دعوت می کند. درحالی که برخی از این پزشکان پرونده‌های سنگین در نظام پزشکی دارند. رسانه ملی برای دعوت از پزشکان هیچ نظرخواهی از نظام پزشکی و انجمن‌های علمی تخصصی نمی‌ گیرد.

شمسی‌کوشکی، دبیر کمیسیون اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی نیز در این خصوص گفت: برنامه‌سازان برای دعوت کارشناسان حوزه پزشکی در صدا و سیما باید رسما از سازمان نظام پزشکی درخواست کنند زیرا فردی که به عنوان کارشناس در تلویزیون حضور پیدا می‌کند باید مورد اعتماد ۱۰۰ درصدی باشد زیرا مردم به صحبت‌های آنها اعتماد می‌کنند. درحالی که اصلا چنین روندی در صدا و سیما طی نمی‌شود.

منبع: سیناپرس

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
2
3
خدایا برسون یه چند تا شهاب سنگ به چند نقطه از این مملکت . چی میشه آخه لطفا!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
0
1
لطفا بگوید کدوم برنامه یا کدوم شبکه که در جریان باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار