مهم‌ترین تفاوت فولات و اسید فولیک
کد خبر: ۱۴۷۱۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 June 08    -    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
ویتامین B۹ (اسید فولیک) به بدن کمک می‌کند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها به انرژی قابل استفاده‌ی ما تبدیل شوند. اما اگر به دنبال مکملی باشید که با مصرف آن مطمئن شوید روزانه به اندازه‌ی کافی B۹ دریافت می‌کنید، شاید متوجه شده باشید که معمولا عبارت‌های «فولات» و «اسید فولیک» به جای هم استفاده می‌شوند، در حالیکه هر چند هر دو فُرم‌هایی از ویتامین B۹ می‌باشند، اما یکی نیستند.

مهم‌ترین تفاوت فولات و اسید فولیک برای سلامتیبه گزارش «تابناک با تو»؛ ویتامین B۹ (اسید فولیک) به بدن کمک می‌کند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها به انرژی قابل استفاده‌ی ما تبدیل شوند. اما اگر به دنبال مکملی باشید که با مصرف آن مطمئن شوید روزانه به اندازه‌ی کافی B۹ دریافت می‌کنید، شاید متوجه شده باشید که معمولا عبارت‌های «فولات» و «اسید فولیک» به جای هم استفاده می‌شوند، در حالیکه هر چند هر دو فُرم‌هایی از ویتامین B۹ می‌باشند، اما یکی نیستند.

مطلب زیر را بخوانید تا به تفاوت‌های اساسی میان فولات و اسید فولیک پی ببرید، بنابراین خواهید توانست انتخابی آگاهانه‌تر در مورد نیاز‌های بدن‌تان داشته باشید.

مهم‌ترین تفاوت فولات و اسید فولیک برای سلامتی

فولات چیست؟

وقتی مواد غذایی را به صورت طبیعی و کامل‌شان مصرف می‌کنید، مثلا سبزیجات برگ دار، آووکادو، حبوبات و مرکبات، در واقع فولات دریافت می‌کنید که نوعی ویتامین B۹ بوده و به طور طبیعی در غذا‌ها وجود دارد.

فولات چه می‌کند؟

فولات برای تولید گلبول‌های قرمز و سفید خون در مغز استخوان ضروریست و RNA و DNA نیز تولید می‌کند. ضمنا فولات به تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی قابل مصرف نیز کمک می‌کند.

چه غذا‌هایی سرشار از فولات هستند؟

برخی از غذا‌هایی که به طور طبیعی فولات زیادی دارند شامل مارچوبه، سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کاهو و بروکلی، برخی میوه‌ها مانند طالبی، لیمو و موز، آب پرتقال، آب گوجه فرنگی، لوبیا و قارچ می‌شوند.

اسید فولیک چیست؟

مهم‌ترین تفاوت فولات و اسید فولیک برای سلامتی

اسید فولیک، فرم مصنوعی و محلول در آب ِ ویتامین B۹ است. در سال ۱۹۹۸، سازمان غذا و داروی آمریکا، مقرراتی وضع کرد که طبق آن، تولید کننده‌های مواد غذایی موظف به غنی کردن فرآورده‌های غلات با اسید فولیک شدند و هدف از آن، کمک به تامین نیاز افراد به این ماده‌ی غذایی می‌باشد.

اسید فولیک چه تفاوتی با فولات دارد؟

هر چند ساختار مولکولی فولات و اسید فولیک بینهایت مشابه است، اما بدن ما، اسید فولیک را جور دیگری متابولیز می‌کند، زیرا بدن پیش از آنکه بفهمد چگونه از آن به درستی استفاده کند، مجبور است دو مرحله‌ی تبدیل روی آن انجام بدهد. اول، اسید فولیک به دی هیدروفولات (DHF) تبدیل می‌شود و سپس به تترا هیدروفولات (THF). در نهایت، THF به ال – متیل فولات تبدیل می‌شود که فرمی از فولات می‌باشد که بدن ما می‌تواند از آن به طور مناسب استفاده کند.

متاسفانه تحقیقات نشان می‌دهد درصد زیادی از افراد نمی‌توانند ال – متیل فولات را به طور مناسب متابولیز نمایند، که می‌تواند توانایی بدن برای استفاده از فولات را مختل کند. در نتیجه تجمعی از اسید فولیک مصرف نشده در بدن به وجود می‌آید که خطراتی برای سلامتی دارد مانند افزایش ریسک سرطان و یا تسریع افت عملکرد ذهن در سنین بالا.

چه باید کرد؟

مهم‌ترین تفاوت فولات و اسید فولیک برای سلامتی

خیلی از افراد می‌توانند از طریق رژیم غذایی، نیاز روزانه‌ی بدن خود به فولات را تامین کنند و خیلی‌های دیگر نیز می‌توانند بدون هیچ مشکلی از مکمل اسید وفولیک استفاده کنند.

شما باید علائم کمبود فولات را بشناسید و نسبت به آن‌ها دقیق باشید. اگر کم خونی دارید و زنی در سنین باروری هستید و همچنین اگر قرار است باردار شوید یا سابقه‌ی مشکلات گوارشی دارید، ممکن است مستعد کمبود فولات باشید. با پزشک‌تان مشورت کنید، غذا‌های سرشار از فولات بیشتر مصرف کنید و در مورد مصرف مکمل فولات که حاوی متیل فولات باشد به جای مصرف مکملی که برچسب «اسید فولیک» خورده است از پزشک‌تان سوال کنید.

منبع: برترینها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
1
0
تابناک لطفا صحبت بی پایه و اساس نکن. منبع شما برای این بحث چی و یا کیه؟ یا اصلا کسی که این مطلب رو جمع آوری کرده، اسمشو زیرش بنویس.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار