شایع ترین بیماریهای جهان کدامند؟
کد خبر: ۱۴۶۸۴۵
تاریخ انتشار: 2019 June 05    -    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

نتایج مطالعه ای جهانی با حضور 1800 محقق در باره بیماری انسان ها نشان می دهد که با وجود افزایش حد متوسط سن انسان ها در 10 سال اخیر، اما این افزایش سن در سال های پایانی با بیماری های گوناگونی همراه بوده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی دویچه وله، کارکنان موسسه تحقیقاتی 'Global Burden of Disease Study' از سال 1990 میلادی اطلاعات وسیعی در باره بیماری ها و دلایل مرگ و میر انسان ها در سراسر جهان تهیه می کنند. در تهیه نتیجه تحقیقات این موسسه برای سال 2015 میلادی، 1800 محقق در سراسر جهان همکاری کردند.
آمارهای این محققان نشان می دهند که تا چه حد علم پزشکی در سراسر جهان پیشرفت کرده و در حال حاضر چه بیماری هایی مهم ترین مشکلات را برای بشر به وجود آورده اند.

سرما خوردگی شایع ترین بیماری جهان
بیماری های عفونی چون سرماخوردگی شایع ترین بیماری های جهان هستند. شهروندان همه کشورهای جهان در آسیا، اروپا، آفریقا، استرالیا یا آمریکا علائمی چون ریزش آب بینی، خارش گلو، سردرد و بیحالی را می شناسند.
بیماری های عفونی همچون سرماخوردگی با 2/ 17 میلیارد نمونه در سال 2015 شایع ترین بیماری در سراسر جهان بوده اند. هر ساکن کره خاکی، با جمعیت تخمینی 35/ 7 میلیارد نفر، به طور متوسط بیش از دوبار به این بیماری دچار شده است.

هشت بیماری مشهور مزمن
محققان همچنین هشت بیماری مزمنی را برشمرده اند که در سال 2015 میلادی دستکم بیش از سه ماه برای مردم جهان مشکل آفرین بوده اند. این بیماری ها بیش از 10 درصد مردم کره زمین را به خود مشغول کرده اند و به ترتیب شامل پوسیدگی دندان، سردرد، کمبود آهن خون، مشکلات شنوایی، میگرن، بیماری های دستگاه تناسلی، مشکلات بینایی و عفونت همراه آلودگی های انگلی هستند.
بیشتر این بیماری ها برای مردم اروپا کاملا آشنا هستند. تنها بیماری عفونت همراه آلودگی های انگلی بیشتر در مناطق استوایی و نیمه استوایی دیده می شود. کسانی که این کرم های انگلی را در روده خود دارند، تخم آنها را از راه مدفوع به طبیعت منتقل کرده و این کرم ها می توانند به زندگی خود همچنان ادامه دهند.
مشکلات بهداشتی ناشی از این آلودگی های انگلی بیشتر پنهان هستند. این کرم ها در صورت مستقر شدن در روده کودکان می توانند از رشد آنها جلوگیری کنند. البته با توسعه علم پزشکی می توان به شدت با این کرم ها مبارزه و بدن را از وجودشان پاک کرد.

افزایش 10 ساله ی متوسط عمر انسان
نتیجه تحقیقات پژوهشگران مشخص کرده که با توسعه علم پزشکی، عمر متوسط انسان ها به نسبت سال 1980 میلادی بیش از 10 سال افزایش یافته است. متوسط عمر مردان در سطح جهان در این محدوده زمانی، از 6/ 59 به 69 سال و متوسط عمر زنان از 7/ 63 به 8/ 74 سال رسیده است.
در این رابطه اما هنوز تفاوت های عظیم جغرافیایی به خوبی احساس می شوند. حد متوسط سن شهروندان کشورهای جنوب صحرای آفریقا برای مردان به طور متوسط 60 سال و برای زنان 6/ 63 است. این میزان در کشورهای اروپایی برای مردان 79 سال و برای زنان 84 سال است.
پیشرفت های علم پزشکی بخصوص در ارتباط با غلبه بر بیماری های عفونی سبب شده اند که مرگ و میر کودکان زیرپنج سال به شدت کاهش یابد.

جنبه های منفی زندگی طولانی
افزایش متوسط سن انسان ها البته جنبه های منفی بسیاری نیز دارد. بسیاری از مردم در سنین پیری بخش بزرگی از زندگی خود را همراه با بیماری های مختلف طی می کنند.
آمار نشان می دهند که در سال 2015 میلادی به طور متوسط شهروندان زن که حد متوسط سن شان 75 سال است، 65 سال را در سلامت و 10 سال آخر را با بیماری های مختلف سرکرده اند. این نسبت برای مردان با حد متوسط عمر 69 سال با 61 سال زندگی در سلامت و هشت سال بیماری وضعیت بهتری را نشان می دهد.

کاهش بیماری های واگیر
خطر بیماری های مسری طی 10 سال گذشته کاهش یافته است و نتایج تحقیقات محققان نشان می دهند که شمار کمتری در سراسر جهان در پی ابتلا به بیماری هایی چون ایدز، مالاریا یا اسهال های خطرناک درگذشته اند.
در این راستا گفته می شود که مرگ 70 درصد انسان های کره زمین در سال 2015 در پی بیماری های غیرواگیر بوده است. بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت یا بیماری های کلیوی و دمانس مهم ترین دلایل مرگ انسان ها اعلام شده اند.

مهم ترین بیماری های سال 2015
محققان، تغذیه ناسالم را علت بیش از 10 درصد بیماری ها شناخته اند. تغذیه ای خالی از میوه و سبزیجات و مصرف بسیار نمک راه را برای ابتلا به بیماری های مختلف باز می کند.
محققان اعلام کرده اند که از سال 1990 میلادی تاکنون بیماری دیابت و همچنین اعتیاد به مواد مخدر در سطح جهان به شدت افزایش یافته است. در چنین شرایطی به نظر می رسد که شهروندان کشورهای صنعتی اروپا بیشتر به سلامتی خود توجه دارند.
محققان 10 بیماری مهم را در سال 2015 به ترتیب معرفی کرده اند: بیماری های قلبی و سکته، خونریزی مغزی، عفونت ریه ها و مجرای تنفسی، بیماری ها در ستون فقرات، تولد زودرس، انواع اسهال، اختلالات احساسی، اختلالات مغزی در کودکانی با تولد زودرس، بیماری ها در پی حوادث رانندگی و ایدز.

بهپو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار