سایه تبعیض جنسی بر هالیوود
کد خبر: ۱۴۶۵۱۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2019 June 07    -    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
گرچه بسیاری از بازیگران هالیوودی زندگی مجلل و رویایی ای دارند، اما حقیقت آن است که سینما و تلویزیون هم با همان چالش هایی رو به رو هستند که در هر حوزه ی کاری دیگری وجود دارد.یکی از این چالش ها مسأله ی تعصب و نابرابری است.

سایه تبعیض جنسی بر هالیوود«تابناک باتو» گرچه بسیاری از بازیگران هالیوودی زندگی مجلل و رویایی ای دارند، اما حقیقت آن است که سینما و تلویزیون هم با همان چالش هایی رو به رو هستند که در هر حوزه ی کاری دیگری وجود دارد.یکی از این چالش ها مسأله ی تعصب و نابرابری است. در سال های اخیر، مسأله ی تفاوت دستمزد در هالیوود بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. اختلاف دستمزد زنان و مردان، بی عدالتی ای نظام یافته و جهانی به شمار می رود که هالیوود هم از آن مستثنا نیست. طبق گزارش سایت فوربس، ۱۰ بازیگر زنی که بیشترین درآمد را در سال ۲۰۱۸ داشتند، در مقایسه با همتایان مرد خود، به ازای هر دلار، کمتر از ۳۰ سنت دستمزد گرفتند. این بازیگران زن در مجموع ۱۸۶ میلیون دلار درآمد داشتند، در حالی که ۱۰ بازیگر مردی که بیشترین درآمد را در سال ۲۰۱۸ داشتند، در مجموع ۷۴۸/۵ میلیون دلار کسب درآمد کردند. در ادامه به مواردی می پردازیم که مسأله ی اختلاف دستمزد بازیگران زن و مرد در هالیوود را به خوبی نشان می دهند.

اسکارلت جوهانسون، که پردرآمد ترین بازیگر زن در سال ۲۰۱۸ بود، در مقایسه با پردرآمد ترین بازیگر مرد در سال ۲۰۱۸، یعنی جورج کلونی، ۱۹۸ میلیون دلار کمتر کسب درآمد کرده بود

اختلاف دستمزد زنان و مردان در هالیوود

طبق گزارش سایت فوربس، اسکارلت جوهانسون پردرآمد ترین بازیگر زن در سال ۲۰۱۸ بود و توانسته بود در مجموع ۴۰/۵ میلیون دلار کسب درآمد کند. بخش عمده ی این درآمد از قبل نقش او در دنیای سینمایی مارول، نصیب جوهانسون شده بود.

از طرفی دیگر، جورج کلونی با ۲۳۹ میلیون دلار درآمد، در صدر فهرست پردرآمدترین بازیگران مرد در سال ۲۰۱۸ قرار گرفت.

درآمد جوهانسون تنها از درآمد شش بازیگر مرد بالاتر بود و تنها بازیگر زنی به شمار می رفت که توانسته بود به اندازه ی بعضی از مردان فهرست ده تایی پردرآمدترین بازیگران مرد، کسب درآمد کند.

دستمزد میشل ویلیامز برای فیلم «تمام پول های جهان» یک هشتم دستمزد همبازی اش، مارک والبرگ و همینطور یک هزار و پانصدم دستمزد او برای صحنه هایی بود که دوباره فیلمبرداری شدند

طبق شنیده ها، مارک والبرگ برای فیلم «تمام پول های جهان» (All the Money in the World)، ۵ میلیون دلار دستمزد گرفت. اما دستمزد همبازی او، میشل ویلیامز، ۶۲۵ هزار دلار بود و این در حالی بود که هر دوی آن ها از نظر زمانی به یک اندازه جلوی دوربین بازی کرده بودند.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد. بعد از ماجرای رسوایی جنسی کوین اسپیسی، دیگر بازیگر فیلم «تمام پول های جهان»، ریدلی اسکات، کارگردان فیلم، تصمیم گرفت تمامی سکانس های بازی اسپیسی در این فیلم را حذف و با بازی بازیگر دیگری دوباره فیلمبرداری کند. به دنبال این اتفاق، بنا به خواست والبرگ، ۱/۵ میلیون دلار دیگر برای حضور در صحنه هایی که دوباره فیلمبرداری شدند، به او پرداخت شد، در حالی که طبق شنیده ها دستمزد میشل ویلیامز برای این سکانس ها کمتر از ۱۰۰۰ دلار بود. این موضوع سر و صدای زیادی در رسانه ها به پا کرد.

بعد از این واکنش های منفی، والبرگ دستمزد خود از سکانس های دوباره فیلمبرداری شده را به کمپین جنبش «دیگر بس است» (Time’s Up)  اهدا کرد که علیه آزار جنسی شکل گرفته و فعالیت می کند.

از درآمدهای فیلم «یکی باید کوتاه بیاید» دلاری نصیب داین کیتن نشد اما بخشی از آن به همبازی اش، جک نیکلسون، تعلق گرفت

در سال ۲۰۱۱، داین کیتن در کتاب خاطرات خود به نام Then Again، فاش کرد که از درآمدهای فیلم «یکی باید کوتاه بیاید» (Something’s Gotta Give) چیزی به او پرداخت نشد، یعنی جز دستمزد اولیه اش، هیچ درصدی از سود فیلم به او تعلق نگرفته یود.

این در حالی بود که برای همبازی او، جک نیکلسون، که نقش کوتاه تری در این فیلم کمدی داشت، سهمی از این درآمده درا نظر گرفته و به او پرداخت شده بود.

دستمزد امی آدامز و جنیفر لارنس برای فیلم «حقه بازی آمریکایی» ۲ درصد کمتر از دستمزد همبازی های مردشان بود

به دنبال هک ایمیل کمپانی سونی پیکچرز در سال ۲۰۱۴، سهم ستاره های فیلم «حقه بازی آمریکایی» (American Hustle) از درآمدهای این فیلم فاش شد. با وجود آنکه مدت زمان بازی همه ی آن ها در برابر دوربین یکسان بود، ۷ درصد از سود فیلم به جنیفر لارنس و امی آدامز تعلق گرفته بود، در حالی که سهم بردلی کوپر و جرمی رنر ۹ درصد بود.

آدامز بعدها در مصاحبه ای بیان کرد که از این اختلاف باخبر بوده، اما مایل به شکوه و شکایت نبوده.

با این حال، لارنس از این موضوع بی اطلاع بود و از آنجایی که همان زمان هم او به خاطر بازی در فیلم های «بازی های مرگبار» (Hunger Games) و «مردان ایکس» (X-Men) شهرت پیدا کرده بود، این مسأله کمتر بودن دستمزد او را عجیب تر کرده بود.

لارنس بعدها در نامه ای سرگشاده در اینباره اظهار کرد: «بعد از ماجرای هک سونی، وقتی فهمیدم چقدر از آدم های خوش شانسی که آلت تناسلی مردانه دارند کمتر پول می گرفتم، نه از دست سونی، بلکه از دست خودم عصبانی شدم. من مذاکره کننده ی خوبی در معامله نبودم چون زود جا زدم. بی پرده بگویم، نمی خواستم بر سر میلیون ها دلار درآمد دو فرانچایز بجنگم که احتیاجی به آن ها ندارم.»

جسیکا چستین برای فیلم «مریخی» حدود ۱/۷۵ میلیون دلار دستمزد گرفت، در حالی که طبق شنیده ها، دستمزد همبازی اش، مت دمون، ۲۵ میلیون دلار بود

جسیکا چستین در مصاحبه ای بیان کرد که او کمتر از یک چهارم دستمزد هنگفت همبازی اش، مت دمون، را برای فیلم «مریخی» (The Martian) دریافت کرده بود، اما به مبلغ دستمزدها به طور دقیق اشاره نکرد.

چستین درابنباره اظهار کرد: «الان آدما با خودشون میگن خب این اگه خیلی کمتر از همبازیهای مردش پول میگیره به خاطر اینه که لیاقتش همین قدره. ولی من در واقع کمتر از یک چهارم اون دستمزد گرفتم، پس اختلاف دستمزد تو این صنعت خیلی زیاده.»

بعدها دستمزد واقعی او در رسانه ها منتشر شد که چیزی در حدود ۱/۷۵ میلیون دلار بود.

طبق شنیده ها، مت دمون، همبازی چستین در این فیلم، مبلغی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون دلار دستمزد گرفته بود. اختلاف دستمزد این دو بازیگر هیچ تناسبی با اختلاف مدت زمان بازی آن ها در برابر دوربین نداشت.

مبلغی که برای بازگشت به سریال «پرونده های ایکس» به جیلین اندرسون پیشنهاد شد، نصف مبلغ پیشنهادی به همبازی اش، دیوید دوکاونی، بود

اندرسون در مصاحبه ای بیان کرد که دستمزد پیشنهادی به او برای حضور دوباره در سریال «پرونده های ایکس» (The X-Files) «طبق معمول» نصف دستمزد دوکاونی بود.

به گفته ی برخی منابع، درنهایت برای اپیزود ششم سریال، اندرسون به همان اندازه ی دوکاونی دستمزد گرفت. اما از آنجایی که او برای سری قبلی اپیزودهای سریال هم بر سر دستمزد برابر جنگیده بود، از اینکه مجبور شده بود دوباره درباره ی این مسأله مذاکره کند اصلاً خوشحال نبود.

او در مصاحبه ی خود با اشاره به بحث و جدل هایی که در مورد سری قبلی ایپزودها بر سر برابری دستمزد پیش آمده بود، بیان کرد: «دیگران بهم میگفتن باورم نمیشه این اتفاق افتاده، تو چه حسی داشتی، واقعاً احمقانه است. منم همیشه بهشون میگفتم اون موقع اونطوری بود، الان طور دیگه ایه. ولی این اتفاق دوباره افتاد! حتی نمیدونم چی باید درموردش بگم.»

مبلغ پیشنهادی به شارلیز ترون برای حضور دوباره در دنباله ی «سفیدبرفی و شکارچی» کمتر از مبلغی بود که به همبازی اش، کریس همسورث، پیشنهاد شد

شارلیز ترون که در فیلم «سفید برفی و شکارچی» (Snow White and the Huntsman) نقش ملکه راونای پلید را بازی کرده بود، برای برگشت به دنباله ی فیلم، مبلغی به او پیشنهاد شد که به میزان قابل توجهی کمتر از مبلغ پیشنهادی به همبازی اش، کریس همسورث (در نقش شکارچی) بود.

با این حال، ترون در مذاکره ای که بر سر دستمزدش داشت موفق شد مقدار آن را به مبلغ دستمزد همسورث برساند.

او در مصاحبه ای در اینباره بیان کرد: «باید ازشون تشکر کنم چون به محض اینکه درخواستم رو گفتم اونا قبول کردن. اصلاً مقاومت نکردن. این اتفاق شاید این پیام رو داشته باشه که تنها کاری که باید بکنیم اینه که پافشاری کنیم. الان زمان خوبیه که این مسأله به جایگاه عادلانه ای برسونیم. دخترا هم باید بدونن که فمینیست بودن چیز خوبیه. معنیش این نیست که از مردها متنفری. به معنای حقوق برابره. اگر همون کار مردها رو انجام میدی، باید به همون اندازه ی مردها حقوق بگیری و مثل اونا باهات رفتار بشه.»

دستمزد آماندا سایفرید فقط ۱۰ درصد دستمزد همبازی مردش بود

آماندا سایفرید در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه ای فاش کرد که دستمزدی که او برای بازی در یکی از فیلم های پرفروشش دریافت کرده بود فقط ۱۰ درصد از دستمزد همبازی مردش بود، اما نامی از او نبرد. سایفرید اظهار کرد که او و همبازی مردش «جایگاه یکسانی» داشتند.

سایفرید معمولاً در فیلم های کمدی رمانتیک بازی می کند، یعنی او تقریباً همیشه به همان اندازه ی همبازی های مردش و گاهی هم بیشتر از آن ها، جلوی دوربین حضور دارد.

طرفداران سایفرید معتقدند صحبت های او یا مربوط به چنینگ تیتوم در فیلم «جان عزیز» (Dear John) بوده یا جاستین تیمبرلیک در فیلم «در زمان» (In Time).

کلر فوی برای بازی در سریال «تاج» دستمزدی کمتر از همبازی اش، مت اسمیت، دریافت کرد

تهیه کنندگان سریال «تاج» (The Crown) که از شبکه ی نتفلیکس پخش می شد، کمتر بودن دستمزد کلر فوی از دستمزد مت اسمیت، بازیگران نقش های ملکه الیزابت دوم و همسرش پرنس فیلیپ، در دو فصل ابتدایی سریال را تأیید کردند.

این تهیه کنندگان بعدها از هر دو بازیگر عذرخواهی کردند اما اسمیت حمایت خود را از مسأله ی برابری دستمزد ابراز کرد.

فوی در مصاحبه ای در اینباره اظهار کرد: « برام عجیب نیست که دیگران اون گزارش رو دیدن و با خودشون گفتن وای یه کم عجیبه. اما میدونم که مت همون حسی رو داره که منم دارم، حس عجیبیه که خودت رو وسط ماجرایی ببینی که دنبالش نبودی.»

دستمزد اشتون کوچر برای بازی در فیلم «بدون تعهد» سه برابر بیشتر از دستمزد همبازی اش، ناتالی پورتمن بود

ناتالی پورتمن در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که دستمزدی که او برای بازی در فیلم کمدی رمانتیک «بدون تعهد» (No Strings Attached) دریافت کرده بود، فقط بخشی از دستمزد همبازی اش، اشتون کوچر، بود، در حالی که هر دوی آن ها نقش های اصلی فیلم را برعهده داشتند و در بیشتر صحنه ها با یکدیگر حضور داشتند.

پورتمن در اینباره بیان کرد: «اینو میدونستم و باهاش کنار اومدم چون این مسأله در مورد دستمزدهای پیشنهادی تو هالیوود وجود داره. دستمزد پیشنهادی برای اون سه برابر بیشتر از دستمزد پیشنهادی برای من بود به خاطر همین اون باید سه برابر بیشتر از من میگرفت. من اونقدری که باید دلخور نشدم. منظورم اینه که، ما درآمدمون زیاده، به خاطر همین شکوه و شکایت کار سختیه، اما اختلاف دستمزد وحشتناکه. تو بیشتر حرفه ها، زنها در مقایسه با مردها، به ازای هر دلار، ۸۰ سنت درمیارن. تو هالیوود، ما به ازای هر دلار، ۳۰ سنت درمیاریم.»

دستمزد الن پامپئو در سریال «آناتومی گری» کمتر از دستمزد همبازی اش، پاتریک دمپسی بود

گرچه الن پامپئو حالا به لطف تجدید قراردادش با سریال «آناتومی گری» (Grey’s Anatomy)، یکی از پردرآمدترین بازیگران تلویزیون به شمار می رود، اما او زمانی برای بازی در این سریال که نامش را از کاراکتر او گرفته، کمتر از همبازی اش، پاتریک دمپسی، دستمزد می گرفت.

پامپئو در مصاحبه ای دراینباره اظهار کرد: «از یه جایی دیگه ازشون خواستم که صرفاً طبق اصول، پنج هزار دلار بیشتر از اون بهم بدن، چون اسم سریال آناتومی گریه و مردیت گری هم منم. اونا ازم دریغش می کردن. من می تونستم همه چی رو ول کنم و برم، پس چرا این کارو نکردم؟ این سریال منه، شماره یک این سریال منم. مطمئنم این حس من رو خیلی از بازیگرهای زن دیگه هم تجربه کردن و از خودشون پرسیدن که چرا باید به خاطر یه مرد یه نقش عالی رو رها کنم. اولش حس می کنین دچار تناقض شدین ولی بعدش می فهمین که نمیخواین اجازه بدین یه مرد شما رو از خونه ی خودتون بیرون بکشه.»

روزیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
0
7
نقش فرعی بخاطر جنسیتش بیشتر پول میگیره!
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
0
3
اینکه بگوییم چون زمان جلوی دوربین بودن دو نفر یکسان بوده، پس باید دستمزد یکسانی داشته باشند را چطور می شود قبول کرد؟ آیا سختی ایفای نقش مهم نیست؟ مثلا دو نفر جلوی دوربین هستن، یکی دارد با تمام هنر و احساسش یک موضوعی را تعریف می کند و کلی در این زمینه هنر خودش را با خنده، خشم یا گریه نشان می دهد، ولی طرف مقابل تنها شنونده است، حالا چون هر دو در جلوی دوربین هستن باید دستمزد یکسان بگیرند؟
بازیگر
|
Canada
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
0
5
الان اگر پرویز پرستویی و الناز شاکر دوست در یک فیلم همبازی شوند و هر دو مثلا بیست دقیقه جلوی دوربین باشند، باید به هر دو یک مقدار دستمزد داد؟
اگر الناز شاکر دوست و نیکی کریمی در یک فیلم با هم نقشی داشته باشند، به هر کدام باید مشابه دیگری دستمزد داد؟
مصطفی
|
Netherlands
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
2
4
استفاده ابزاری از زنان تو آمریکا بیشتر از هرجای دیگه ای هست. کشور رو نمی شناسم که اندازه آمریکا شخصیت زن رو پایین آورده باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
وقت خوابت شده
چند بار امریکا بودی که به این سطح از دانش رسیدی؟!
ایران خوب
شما خوب
وای که چقدر شخصیت دارن زن ها در ایران
پرچمت هم که فیلتر شکن عوض کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
1
3
یه مثل کرمانی هست که میگه آبکش به آفتابه میگه دو تا سوراخ داری ، شما خودتون که فاجعه هستید
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
احسنت
ناشناس
|
Sweden
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
0
2
مرد خزج به خونواده رو دوششه زن ول خرجی هاشو چرا نمیخواید قبول کنید هر جای دنیا برید همینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار