خطر پوکي استخوان در دختران جدي است
کد خبر: ۱۴۶۲۶
تاریخ انتشار: 2015 October 15    -    ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰
نتايج مطالعات نشان مي دهد که ميزان ويتامين «د» در دختران جوان کشور از ميزان طبيعي بسيار پايين تر است.دکتر فرجود شکوهي عضو شوراي عالي نظام پزشکي ، هشدار داد که خطر پوکي استخوان ناشي از کمبود ويتامين «د» در دختران جوان ، جدي است.وي گفت: بالاترين ميزان رشد استخوان در سنين 11 تا 17سالگي است؛ بايد در سنين نوجواني براي جلوگيري از پوکي استخوان دختران نوجوان فکري شود و برنامه هاي حمايتي تغذيه با شيرغني شده با ويتامين «د» و بسته هاي تغذيه اي رايگان را با نظر متخصصان مربوطه در مدارس دخترانه اجرا کرد.شکوهي گفت :متاسفانه نسل آينده به علت کم تحرکي، بيشتر در معرض ابتلا به پوکي استخوان و تغيير شکل اندام ها به ويژه قوز پشتي هستند.وي،از نرمش کردن به عنوان يک اقدام پيشگيرانه براي جلوگيري از کاهش توده هاي استخواني يادکرد  و افزود: تمرين هاي تخصصي مناسب، تحت نظارت متخصصان فيزيوتراپيست به افزايش استحکام استخوان کمک و سلامت بيشتر فرد را تضمين مي کند.

مصرف شير و ترکيبات تخمير شده شير (مانند ماست، کشک، دوغ، پنير)، ماهي، ويتامين «د» و منيزيم در رژيم غذايي افراد و قرار گرفتن در نور مستقيم آفتاب و نيز نرمش روزانه براي پيشگيري از پوکي استخوان به ويژه در خانم ها و دختران جوان موثر است. همچنين نتايج مطالعات اخير، نشان مي دهد که از هر چهار زن ايراني بالاي 50 سال، يک زن به پوکي استخوان مبتلاست.

پوکي استخوان زنان 8 برابر مردان

شکوهي در ادامه گفت: زنان، تقريبا هشت برابر بيش از مردان در معرض خطر ابتلا به پوکي استخوان يا همان بيماري خاموش قرن هستند. در اين بيماري تراکم و قدرت استخوان هاي بدن کاهش مي يابد و بيمار، دچار دردهاي کهنه بيشتر در ناحيه کمر و گردن مي شود و به دنبال آن احتمال شکستگي استخوان ها افزايش مي يابد.

 عضو کميته طرح تحول نظام سلامت با بيان اينکه طبق پيش بيني سازمان بهداشت جهاني، اين بيماري در سراسر دنيا در حال افزايش است، افزود: متاسفانه اين بيماري بدون علامت و شيوع آن در خانم ها بيشتر است.وي از علت هاي  بروز پوکي استخوان به مصرف داروهايي چون کورتن، داروهاي ضد صرع، سرطان و ... اشاره کرد و گفت : بيماري هايي نظير پرکاري تيروئيد، ديابت وابسته به انسولين يا شيوه هاي نادرست زندگي اعم از تغذيه نامناسب، تحرک نداشتن کافي و قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب از عوامل ديگري است که در اين زمينه تاثيرگذار است.  معمولا بيشتر شکستگي هاي ناشي از پوکي استخوان در ناحيه گردن، مچ دست،استخوان ران و در ستون فقرات ناحيه کمر که وزن بدن را تحمل مي کند، رخ مي دهد.

ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار