دستمزد در ایران
کد خبر: ۱۴۵۷۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2019 May 26    -    ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
بی‌عدالتی می‌تواند به عدم شکوفایی انسان‌ها بینجامد و به معنای انسانیت آسیب برساند. یعنی نابرابری های وسیع در توزیع منابع اقتصادی باعث می شود جامعه کمتر متمدن شود، زیرا توزیع عادلانه منابع بین همه گروه‌های اجتماعی به انسان ها این فرصت را می دهد تا فعالیت های ادبی، هنری و فکری را ایجاد کنند که زندگی انسان را غنی تر می‌کند.

دستمزد در ایران

دستمزد در ایران«تابناک باتو» ـ واقعیت نشان داده است که هر جا مقداری پول بین دو نفر تقسیم می‌شود یعنی یکی تقسیم می‌کند و دیگری پذیرفته و یا رد می‌کند، اختلاف نظر در انتخاب نقطه عادلانه وجود دارد، لذا توجه به اهمیت میزان رقم منصفانه و نقش عدالت در انتخاب نقطه عادلانه در دستمزد نیز ضرورت می‌یابد. در حالی که بی‌عدالتی منجر به درگیری و تقویت کنش‌های غیرانسانی می‌شود، طبیعت عدالت، انسانیت را بازسازی و به استحکام صلح و دوستی قوام می‌بخشد. از این‌رو عدالت پیش فرض مهم جهت بازسازی یک جامعه سالم است، لذا به نظر می‌رسد بدون عدالت، صلح یک آرمان فریبنده خواهد بود و بدون صلح، بی‌عدالتی ادامه دارد.

انسجام اجتماعی محصول درک متقابل و همدلانه همه طبقات از هم است. برجسته شدن ریشه‌های شکاف‌های نامتعارف طبقاتی، نشان دهنده گسست این انسجام و از نمودهای زوال زندگی اجتماعی مسالمت‌آمیز آینده حکایت دارد.

دستمزد در ایران

بی‌عدالتی می‌تواند به عدم شکوفایی انسان‌ها بینجامد و به معنای انسانیت آسیب برساند. یعنی نابرابری های وسیع در توزیع منابع اقتصادی باعث می شود جامعه کمتر متمدن شود، زیرا توزیع عادلانه منابع بین همه گروه‌های اجتماعی به انسان ها این فرصت را می دهد تا فعالیت های ادبی، هنری و فکری را ایجاد کنند که زندگی انسان را غنی تر می‌کند. به نظر می‌رسد بخش مهمی از افسردگی و تنش های جامعه ناشی از نابرابری و بی عدالتی است. باید باور کنیم این گفته لینکلن را که: زمانی که یک قسمت از بدن صدمه دیده، تمام قطعات آسیب دیده است، چنانچه شیخ اجل سعدی نیزاشاره نموده است که

"چو عضوی بدرد آورد روزگار

دگر عضو ها را نماند قرار"

دستمزد در ایران

باید بپذیریم که حال کارگران و قشرهای فرودست جامعه خوب نیست و طبق گزارشات موثق، سه دهک پایین جامعه برای بقا تقلا می کنند، لذا نیازمند توجه جدی مسئولان است تا وجدان های خفته خود را بیدار کنند و همدلانه به میدان آیند تا عدالت در دستور کار قرار گیرد، عدالت مرحم نیرومندی برای التیام زخم های جامعه انسانی است.

جامعه شناسی صلح، قلمرویی از دانش جامعه شناسی فرهنگی است که تلاش می نماید تا به انسانی تر شدن زندگی روزمره کمک کند و از آنجا که اصولا جامعه شناسی، رفاه انسان و بهبود جامعه را در نظر دارد، جامعه شناسی صلح نیز بر ضرورت اصلاح اجتماعی بر اساس هدایت علمی تأکید دارد؛ بنابراین، باید توجه داشت صلح واقعی به تعبیر مارتین لوترکینگ تنها عدم تنش نیست بلکه حضور عدالت است و یا حتی بقولی، صلح محصول عدالت است، لذا مطالبه عدالت و عدالت اجتماعی یک ضرورت عقلی و اخلاقی است که در یک جمع بندی می توان گفت، هیچگاه عدالت بدون صلح وجود ندارد و بدون عدالت نیز هیچ صلحی وجود نخواهد داشت و پذیرفت که جنبش های ضد جنگ (صلح طلبی) و جنبش های حقوق مدنی (عدالت طلبی) تلاش ها و کنش های یکدیگر را تقویت می کنند. در پایان تعیین دستمزد منصفانه جهت پیشگیری از منازعات کار، به عنوان یک راهبرد موثر برای انسجام اجتماعی، تقویت تعلق جمعی کارگران و استحکام صلح اجتماعی توصیه می‌شود.
منبع: میهن امروز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
0
7
حقوق به ریال هزینه به دلار.دشمن ما همینجاست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
0
6
خیلی جالبه درآمد صاحب کار من ماهانه 150 تا 200 میلیون در ماه هست اما حقوق که به ما میده یکملیون تومان هست با منت . حتی بیمه هم نکرده . خودتون فاصله طبقاطی رو محاسبه کنید ببینید چقدره .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
0
2
صاحب شرکت که چه عرض کنم سوله کوچک تولیدی طی چهار پنج سال زندگی آنچنانی درست کرده سوله رو ششدانگ کرده و .....برای خودش برو بیایی داره در عوض کارگران با حقوق یک میلیون این شده نظم و عدالت اجتماعی در ایران چون وزارت کار و صنعت پشتیبان پولدار و سرمایه گذار است واصلا"به وضعیت زندگی کارگران اهمیت نمیدهد خود این شخص یک کارمند حسابدار بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار