چگونه در کُره ماه به آب دسترسی پیدا کنیم؟
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 May 22    -    ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰

درسال‌های نه چندان دور انسان دوباره رهسپار کره ماه خواهد شد و برای زنده ماندن و اقامت برسطح این کره می‌تواند با استفاده از علم فیزیک و خواص شیمیایی عنصر‌ها آب به دست آورد.

کارشناسان در مطالعه‌های خود دریافتند برای تولید آب از عنصر‌های موجود در کره ماه تنها به موادی، چون بادخورشیدی، شهاب سنگ‌های کوچک و حرارت دادن این عنصر‌ها نیاز است.
دانشمندان برای به دست آوردن آب در سطح سیاره‌های دیگر به جز زمین به مطالعه‌های فراوان پرداختند و با بررسی خواص شیمیایی عنصر‌های تشکیل دهنده آب و عنصر‌های موجود در دیگر سیاره‌ها به راهکار‌های منحصربه فردی دست یافته‌اند.

بنا برمطالعه‌های انجام شده استفاده از باد‌های خورشیدی و شهاب سنگ‌های کوچکی که با سطح کره ماه برخورد کرده است می‌توان نوعی فعل و انفعال شیمیایی به وجود آورد که در نتیجه آن عنصر آب تولید می‌شود.

این یافته‌ها حاصل مطالعه‌های دانشمندان دانشگاه هاوایی است و آن‌ها این عنصرها را در محیط آزمایشگاه مورد شبیه سازی قرار داده و دریافتند زمانی که فشار زیادی به عنصر‌های موجود درسطح کره ماه وارد شود امکان تشکیل مولکول‌های آب به شکل بخار وجود خواهد داشت.

اگر درسال‌های آینده انسان بخواهد به دیگر سیاره‌های منظومه شمسی سفرکند و دارای پایگاه برای زندگی درسطح آن‌ها شود یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های انسان به دست آوردن آب است. آب منبع زندگی و ماده مورد استفاده برای تهیه سوخت موشک و سفینه‌های فضایی و سوخت مورد استفاده در تجهیزات است. همچنین برای رشد گیاهان و جانوران در گلخانه‌های سیاره مریخ یا کره ماه به آب نیاز است.

در طول ماموریت آپولو، فضانوردان نمونه‌هایی از سنگ‌های کره ماه را به زمین انتقال داده اند و به تازگی دانشمندان موفق به کشف عنصر‌های تشکیل دهنده مولکول آب دریکی از نمونه‌های سنگی شده اند. وجود آب درسطح کره ماه هنوز یکی از راز و رمز‌های نهفته درباره این کره منحصربه فرد است.

گروهی از دانشمندان اعتقاد دارند وجود آتش فشان‌های باستانی درکره ماه یا برخورد شهاب سنگ با سطح این کره سبب ایجاد آب درکره ماه شده است.
به تازگی دانشمندان پیشنهاد کره اند که باد‌های خورشیدی که حاوی جریان‌های ذره‌های شارژ از خورشید است می‌تواند با اکسیژن موجود در گرد و غبار کره ماه ترکیب و در نهایت سبب ایجاد آب شود.

کارشناسان پس از به دست آوردن نتیجه‌های منحصربه فرد از شبیه سازی آزمایشگاهی، امیدوار هستند در آینده بتوانند به احتمال وجود آب یا نحوه استخراج آن در دیگر سیاره‌های منظومه شمسی دست یابند.
نتیجه‌های مطالعه دانشمندان درمجله journal Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران