تحریم گوشی‌های هواوی توسط گوگل برای کاربران ایرانی چه تبعاتی دارد؟
کد خبر: ۱۴۵۵۰۶
تاریخ انتشار: 2019 May 21    -    ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶

صبح روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی گوگل اعلام کرد که این شرکت مجوزهای اندرویدی هواوی را لغو کرده است، چون نام شرکت چینی در لیست مخصوص وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار گرفته و دو شرکت به هیچ عنوان نمی‌توانند باهم مراوده نرم افزاری یا سخت افزاری داشته باشند و امروز اعلام شد مهلت 90 روزه به هواوی داده شده است.

تا امروز کاربران ایرانی برای تمام محدودیت‌هایی که در مقابلشان قرار دارند راه‌حل پیدا کرده اند و احتمالا مسیر دور زدن این یکی را هم پیدا می‌کنند. مثلا همین امروز هم بسیاری از گوشی‌های برند شیائومی که در بازار ایران عرضه می‌شوند مجهز به رام چین هستند و به شکل پیش‌فرض امکان استفاده از سرویس‌های گوگل را ندارند. اما کاربران ایرانی با روش‌های جایگزین سرویس‌هایی مثل گوگل پلی را روی این گوشی‌ها نصب می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند.

تنها موضوعی که باقی می‌ماند دریافت بروزرسانی‌های سیستم عامل اندروید است. به طور معمول گوگل نسخه‌های جدید اندروید را توسعه می‌دهد و منتشر می‌کند. کمی بعد هم بروزرسانی‌ها برای نسخه AOSP یا متن باز اندروید عرضه می‌شوند. هواوی به نسخه‌ی متن باز اندروید دسترسی دارد و احتمالا با کمی فاصله‌ی زمانی می‌تواند بروزرسانی‌ها را به دست کاربرانش برساند.

سناریوی دیگر هم این است که هواوی به کلی با پلتفرم اندروید خداحافظی کند و سیستم عامل اختصاصی خودش را توسعه دهد. ظاهرا این شرکت چینی از سال ۲۰۱۲ و زمانی که آمریکا اعلام کرد در مورد هواوی و زد تی ای تحقیق می‌کند، سیستم عامل‌های اختصاصی خودش را توسعه می‌دهد تا اگر روزی نتوانست از ویندوز یا اندروید استفاده کند جایگزین داشته باشد.

روزپلاس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار