وضعیت اسفبار؛ ایرانی‌ها به درد دندان نمی‌رسند!
کد خبر: ۱۴۵۱۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 May 18    -    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

بسیاری از ایرانیان نسبت به بهداشت دهان و دندان خود بی‌توجه هستند. آمارها نیز به این بی‌توجهی صحه می‌گذارد. بر اساس آمارها بیش از 90 درصد از مردم کشور بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند و هر فرد ایرانى حداقل دو دندان پوسیده، ترمیم شده یا کشیده شده در دهان دارد.

طرح پایش بهداشت دندان دانش‌آموزان نیز نشان می‌دهد که بر طبق آمار‌ها دندان پوسیده دانش آموزان از 5 به 6 دندان رسیده است.

بی‌توجهی بسیاری از ایرانیان به سلامت دهان و دندان دلایل متعددی دارد که باید آسیب‌شناسی و درمان شود. بسیاری از مردم مراجعه به دندانپزشک و هزینه برای دهان و دندان را کاری لوکس و غیرضروری می‌دانند و در سبد هزینه‌های خود اولویتی برای آن قائل نیستند، به نحوی که تا دندانشان درد نگیرد و به قول معروف وقت کشیدنش نرسد سراغ دکتر و درمانگاه نمی‌روند.

از سوی دیگر بخش قابل توجهی از افراد تمایلی به مسواک زدن نداشته و حتی روش صحیح مسواک زدن را نمی‌دانند. این در حالی است که هزینه‌های دندانپزشکی در کشور هم یکی از گران‌ترین هزینه‌های پزشکی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان در میان ایرانیان ریشه فرهنگی دارد، جوری که در این زمینه ضرب‌المثل‌های نیز شکل گرفته است. این ضرب‌المثل «دندانی را که درد می‌کند باید کشید »، یا مواردی شبیه به این نشان‌ دهنده نوع فرهنگ غالب در زمینه بهداشت دهان و دندان است.

هزینه درمان دندان که تنها با مسواک زدن قابل پیشگیری است هزینه بالایی است. با این حال اغلب بیمه‌ها از خدمات درمانی دندانپزشکی حمایت نمی‌کنند و تمام بار مالی این بیماری بر دوش بیمار می‌افتتد. بنابراین در حال حاضر و در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور که مشکلات اقتصادی و معیشتی تقریبا تمام اقشار جامعه را متاثر کرده است، طبیعی است که دهک‌های پایین و متوسط جامعه توانایی پرداخت هزینه‌های گران دندانپزشکی را نداشته باشند.

به همین دلیل تعداد دندان‌های پوسیده و کشیده در بین طبقات مختلف جامعه به وضوح مشاهده می‌شود و این امر در بین قشر فقیر از فراوانی بیشتری برخوردار است. این در حالی است رعایت بهداشت دهان و دندان در سلامت افراد نقش دارد و باید خدمات ویژه‌ای برای این بخش از سوی مسئولان امر لحاظ شود.

روزنامه همدلی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
0
10
سران کشور توجه داشته باشند که یک کشور با مردمش زنده است و فقر، نابودی مردم را درپی دارد و به تبع دیگر کشوری هم وجود نخواهد داشت پس هرچه درتوان دارند جهت کاهش فقر بکار گیرند.(گرچه اینان اصلا نگران نابودی ایران نیستند چون همگی جیب ها را پرکرده و چمدان ها را آماده کرده تا در شرایط نامساعد مانند شاه فرار کنند و در جایی از این کره خاکی زندگی تازه ای را آغاز کنند)
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار