خستگی، عامل خطای پزشکان در تشخیص سرطان
کد خبر: ۱۴۵۰۹۰
تاریخ انتشار: 2019 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰

متخصصان سلامت در آمریکا بر اساس نتایج تحقیقات جدید به بیماران توصیه می‌کنند که اگر نیازمند به انجام یک غربالگری سرطان مناسب هستند، قرار ملاقات خود با پزشک‌شان را برای صبح زود تعیین کنند.

 با توجه به نتایج یک مطالعه موردی و جدید توسط متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیا، بیمارانی که ساعت هشت صبح با دکتر خود ملاقات دارند، ۳۷ درصد بیشتر از بیمارانی که ملاقات خود را ساعت پنج بعدازظهر با دکترشان تعیین می‌کنند برای غربالگری سرطان ارجاع داده می‌شوند.

بر اساس این مطالعه خستگی، کار‌های رو هم انباشته شده و عقب ماندن از برنامه‌ها در پایان روز از جمله مشکلاتی است که صنعت مراقبت‌های درمانی را درگیر کرده است.

در این بررسی محققان بر این عقیده‌اند که پزشکان به طور خاص از گرفتن تصمیم‌های مهم پشت سر هم در یک روز خسته می‌شوند. اثرات ترکیبی این مشکلات، در حالی که باعث شود پزشکانِ خسته به دلیل تمام شدن انرژی‌شان در آخر روز، چکاپ سرطان را برای بیمارانشان انجام ندهند، می‌تواند جان بیماران را در خطر قرار دهد.

غربالگری اولین خط دفاع در برابر سرطان به شمار می‌رود. همه انواع سرطان نیز با چشم قابل تشخیص نیست، بنابراین غربالگری مناسب، بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان و درمان آن در زمان مناسب است. سرطان‌هایی مانند سرطان روده و سینه و هم‌چنین بیشتر انواع دیگر سرطان برای تشخیص با توجه به سن، جنسیت، سوابق خانوادگی و عوامل خطر مانند سبک زندگی و ژنتیک نیاز به غربالگری دارند. اما پزشکان ممکن است ملاحظات دیگری در نظر داشته باشند.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا داده‌های مربوط به ۵۲ هزار بیمار را که واجد شرایط غربالگری سرطان بوده و در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی با پزشکان مراقبت‌های اولیه قرار ملاقات داشته‌اند، تجزیه و تحلیل کردند.

پزشکان برای ۶۴ درصد از زنانی که واجد شرایط غربالگری سرطان سینه بوده‌اند و ساعت هشت صبح قرار داشته‌اند، غربالگری سرطان تجویز کرده‌اند و حدود یک سوم از آن‌ها ماموگرافی یا دیگر آزمایش‌های مربوط به این بیماری را در طول یک سال دریافت کرده‌اند.

اما تنها ۴۸ درصد از بیمارانی که قرار ملاقات‌شان با دکترشان ساعت هشت بعدازظهر بوده است، غربالگری سرطان برایشات تجویز شده و از این میان تنها ۱۸ درصدشان این آزمایش‌ها را طی یک سال انجام داده‌اند.

این میزان کاهش در بیماران با ساعات متفاوت مراجعه به پزشک در غربالگری‌های مربوط به سرطان روده نیز مشاهده شده است. به طوری که پزشکان برای ۳۷ درصد از بیماران صبح‌گاهی غربالگری سرطان روده و دیگر آزمایش‌های مربوطه را تجویز کرده‌اند، اما در بیماران عصرگاهی این میزان به ۲۸ درصد کاهش می‌یابد.

پس از زمان استراحت ناهار، یک افزایش اندک در میزان تجویز آزمایش‌ها و غربالگری‌ها دیده شده و پس از گذشت مدتی و نزدیک شدن به بعدازظهر این تجویز‌ها دوباره کاهش چشمگیری دارند.

بنابر گزارش دیلی میل، با توجه به اهمیت بسیار زیاد غربالگری در حفظ زندگی افراد و تصمیم‌های نادرست پزشکان به هنگام خستگی برای تجویز آن، محققان بهره‌گیری از تکنولوژی و استفاده از پرونده‌های سلامت الکترونیک را برای کشف چنین اشتباهاتی پیشنهاد می‌کنند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار