چرا نهنگ‌ها سرطان نمی‌گیرند
کد خبر: ۱۴۵۰۸۷
تاریخ انتشار: 2019 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳

محققان می‌دانند خطر ابتلا به سرطان در انسان‌ها با افزایش سن و وزن افزایش می‌یابد اما این ارتباط در مورد نهنگ‌ها، بزرگترین پستانداران جهان، صادق نیست.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، نهنگ ها از جمله حیواناتی هستند که با حداقل احتمال ابتلا به سرطان روبرو هستند، اکنون محققان در یک مطالعه جدید درصدد کشف علت این موضوع برآمدند.

سرطان زمانی آغاز می شود که سلول ها به طرز غیرعادی جهش می یابند و به صورت کنترل نشدنی شروع به رشد و تقسیم می کنند، به روشی که عملکرد طبیعی محیط بیولوژیکی به هم می ریزد.

چرا نهنگ‌ها سرطان نمی‌گیرند

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، سرطان دومین عامل بزرگ مرگ و میر در سطح جهان است و میلیون ها نفر را در سراسر جهان مبتلا می کند.

برخی محققان استدلال کرده اند بیماری هایی که زیر چتر سرطان قرار می گیرند، در جهان مدرن امروزی بیشتر شده اند که به اندازه زیادی به دلیل عواملی مانند آلودگی هوا و سایر تغییرات زیست محیطی ناشی از فعالیت انسان است، اما مطالعات زیادی نشان می دهند مردم از هزاران قبل با سرطان دست و پنجه نرم می کنند.

با این حال انسان ها و اجدادشان تنها پستاندارانی نیستند که در طول تاریخ به سرطان مبتلا شده اند، مشخص شده سرطان عامل اصلی مرگ گربه ها و سگ ها نیز هست و برخی پرندگان، خزندگان و ماهی ها نیز می توانند سرطان را تجربه کنند.

در فیل ها، مارماهی ها و نهنگ ها میزان سرطان بسیار اندک است، محققان درصدد برآمدند علت این موضوع را متوجه شوند و دریابند آیا مقاومت بدن این حیوانات به سرطان می تواند به انسان کمک کند تا این بیماری و نحوه مبارزه با آنرا بهتر بشناسد.

مطالعه ای سال گذشته به این سوال در زمینه فیل ها پاسخ داد، این مطالعه نشان داد فیل ها دارای یک ژن سرکوب کننده تومور هستند که به بدن آنها اجازه می دهد جلوی تشکیل سرطان را بگیرند.

انسان ها نیز این ژن را دارند اما انسان ها تنها یک کپی از این ژن را دارند درحالیکه فیل ها 20 کپی از این ژن را دارند.
محققان در یک مطالعه جدید متوجه شدند برخی لوک های ژنومی (قسمت های خاصی از ژنوم) در نهنگ ها نسبت به سایر پستاندارن با سرعت بیشتری تکامل یافته اند، این لوک های ژنومی، حاوی ژن هایی هستند که چرخه سلولی، تکثیر و فرایند تعمیر دی.ان.ای را در سلول (پروسه نگهداری سلول های سالم) تنظیم می کنند.

ویژگی دیگر متمایزکننده نهنگ ها از سایر پستانداران در زمینه ابتلا به سرطان این است که آنها کپی های بسیاری از ژن های سرکوب کننده تومور دارند؛ ژن هایی که از رشد و نمو سرطان جلوگیری می کنند.

محققان همچنین متوجه شدند به طور متوسط ​​نهنگ ها در ژنوم هایشان نسبت به دیگر پستانداران، جهش های ژنومی بسیار کمتری دارند که نشان می دهد میزان جهش در نهنگ ها کمتر است.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار