سناتور مرموز در سواحل فوتبال ایران
کد خبر: ۱۴۴۹۶۰
تاریخ انتشار: 2019 May 17    -    ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
اخبار حاکی از آن است که مارک ویلموتس احتمالا به زودی مذاکرات نهایی برای پذیرفتن پیشنهاد تیم ملی ایران را انجام داده و در صورت توافق قرارداد خود را منعقدمی کند؛ در ادامه مروری به زوایای زندگی ورزشی مارک ویلموتس و البته حواشی عجیبی مانند حضورش در عرصه سیاست خواهیم داشت.

سناتور مرموز در سواحل فوتبال ایران«تابناک باتو» اخبار حاکی از آن است که مارک ویلموتس احتمالا به زودی مذاکرات نهایی برای پذیرفتن پیشنهاد تیم ملی ایران را انجام داده و در صورت توافق قرارداد خود را منعقدمی کند؛ در ادامه مروری به زوایای زندگی ورزشی مارک ویلموتس و البته حواشی عجیبی مانند حضورش در عرصه سیاست خواهیم داشت.

مارک ویلموتس،نامزد اول هدایت تیم ملی

آخرین تصاویری که از مارک ویلموتس در مستطیل سبز به یاد داریم، هافبکی تنومند در ترکیب تیم ملی بلژیک در جام جهانی ۲۰۰۲ است. کاپیتان تنومند و شماره ۷ تیم ملی بلژیک که آخرین روز‌های حضور خود در عرصه ملی را سپری می‌کرد و شکست ۰-۲ برابر تیم ملی برزیل در یک هشتم نهایی، پایان آرزو‌های کاپیتان ویلموتس و دیگر همبازیانش در جام خاور دور بود. یک جام جهانی فوق العاده برای ویلموتش و به ثمر رساندن ۳ گل از سوی این هافبک کهنه کار در مرحله گروهی که رای به صعود بلژیک به عنوان تیم دوم بعد از ژاپن داد.

مارک ویلموتس،نامزد اول هدایت تیم ملی

دوران حضور ویلموتس در مستطیل سبز مختص به بازی کردن در یکی از تیم‌های بزرگ لیگ بلژیک یعنی استاندار لیژ شد و وی در دو مقطع حضور در بوندسلیگا و شالکه و یک فصل هم بازی کردن در بوردو را تجربه کرد.

مارک ویلموتس،نامزد اول هدایت تیم ملی

فرزند کشاورزی بلژیکی در دوران ورزشی خود با روحیه‌ای برگرفته از سرزمین پدری، بازیکنی سخت کوش، زحمت کش و خوش اخلاق بود. یکی از ماندگارترین لحظات ویلموتس در جام جهانی ۲۰۰۲ و دیدار مقابل تیم ملی برزیل رقم خورد.

گل تیم ملی بلژیک برابر برزیل مردود اعلام شد، اما ویلموتس به عنوان کاپیتان ترجیح داد اعتراض نکند و در پاسخ به سوال در مورد این رفتارش گفت: "داور مدعی شد ویدئو را دیده و ممکن است اشتباه کرده باشد و همین شجاعت وی برای من کافی و قابل احترام است. واکنشی که کمتر در مستطیل سبز محلی از اعراب دارد. "

این واکنش برگرفته از تاریخ کشور بلژیک بود؛ سرزمینی که آموخته هنگام شکست خوردن از قدرت‌های بزرگ تر، شکست خورده‌ای قابل احترام بوده و سر خود را بالا بگیرد.

مارک ویلموتس،نامزد اول هدایت تیم ملی

مارک ویلموتس پس از پایان دوران ورزشی ترجیح داد ابتدا سرکی در دنیای سیاست هم بکشد. ویلموتس در انتخابات فدرال ۲۰۰۳ به عنوان نماینده حزب محافظه کار و اصلاح طلب فرانسوی زبان، وارد مجلس سنا شد و معتقد بود فوتبال یکی از عواملی است که می‌تواند موجب اتحاد فرانسوی زبانان و هلندی زبانان بلژیکی شود. اما این تصمیم فرجام خوشی نداشت و ۲ سال بعد ویلموتس رسما بابت این تصمیم عذرخواهی کرده و مدعی شد دیگر علاقه‌ای به ادامه فعالیت در عرصه سیاست ندارد.

البته در آن مقطع صرف نظر از دیدگاه‌های سیاسی ویلموس، تمایل او برای فدا کردن محبوبیتش در مسیر استفاده از تجربه، انرژی و هوش خود "برای انجام کاری مفید" برای بهبود زندگی مردم بلژیک به جای از سر گرفتن یک زندگی راحت و بی دردسر، مورد تمجید و ستایش بسیاری در آن کشور قرار گرفت.

با پایان یافتن دوره نافرجام حضور در سیاست، ویلموتس خیلی سریع در عرصه مربیگری مشغول به فعالیت شد و ۷ سال روی نیمکت تیم ملی بلژیک به عنوان دستیار دیک ادووکات و جرج لیکنز قرار گرفت. دورانی موفق که سرآغاز رقم خوردن نسل فوق العاده بلژیک در سال‌های بعد و معرفی استعداد‌هایی رخشان در دوران اخیر و تبدیل شدن بلژیک به یکی از قدرت‌های فوتبال اروپا گشت.

مارک ویلموتس،نامزد اول هدایت تیم ملی

با جدایی جرج لیکنز، حالا نوبت اعتماد به ویلموتس فرا رسیده بود. صعود به جام جهانی ۲۰۱۴، اولین دستاورد این سرمربی بود و در جام برزیل نیز بلژیک تا یک چهارم پیش رفت و آنجا بدشانس بود که مغلوب گل دقایق ابتدایی گونسالو ایگواین شد و با از دست دادن فرصت‌هایی طلایی خصوصا در اواخر بازی، با پذیرش شکست برابر آرژانتین با جام جهانی وداع کرد.

با حضور سوپراستارهایی، چون ونسان کمپانی، ادن هازارد، کوین دی بروین، تیبو کورتوا و روملو لوکاکو، بسیاری بلژیک را یکی از نامزد‌های اصلی قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ می‌دانستند، اما شکست ناباورانه در برابر ولز و گرت بیل آماده در یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۰، پایان آرزو‌های این تیم و البته صدارت مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی بلژیک بود.

دوران کوتاه حضور روی نیمکت ساحل عاج هرگز برای سرمربی بلژیکی خوشایند نبود و در نهایت تنها پس از شش بازی که عموما با شکست همراه بود، حکم اخراج مارک ویلموتس از ساحل عاج نیز صادر شد.

مارک ویلموتس،نامزد اول هدایت تیم ملی

روز‌های پر فراز و نشیب دوران سرمربیگری و البته تجربه حضور در عرصه باشگاهی، دو خصیصه مهم مارک ویلموتس طی این سال‌ها بوده است. نسل طلایی بلژیک بخش زیادی از پیشرفت خود را مدیون اعتماد این سرمربی ۵۰ ساله است، اما عدم توفیق در یورو ۲۰۱۶ و دوران کوتاه حضور در آفریقا، تردید‌هایی در مورد ویلموتس ایجاد کرده است.

بعد از سپری کردن دوران ۸ ساله حضور کارلوس کی روش روی نیمکت تیم ملی ایران، نام‌های بزرگی برای جانشینی او مطرح شد و در نهایت به نظر می‌رسد مارک ویلموتس فاصله چندانی با نیمکت تیم ملی ایران ندارد. یک سرمربی بلژیکی که می‌تواند رویا‌های برآورده نشده ایران در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا را تعبیر کند.

ورزش سه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار