پلیس: عکس خصوصی را در اینستا و تلگرام نگذارید
کد خبر: ۱۴۴۸۷۶
تاریخ انتشار: 2019 May 15    -    ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰

رییس اداره پیشگیری از جرایم مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با استناد به افزایش پرونده‌های هتک حیثیت در محاکم قضائی گفت: بیشتر پرونده ها در پی غفلت کاربر و عدم توجه به توصیه‌های پیشگیرانه به وجود آمده است.

سرهنگ مهدی شکیب افزود: متاسفانه خیلی از تکنولوژی‌ها و ابزارهایی که این روزها از سوی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد در کنار تمام مزیت‌ها، تهدیداتی نیز در پی داشته که برخی به آنها دقت نمی کنند.

وی ادامه داد: یکی از تکنولوژی‌های مورد استفاده این روزها، فضای سایبر خصوصا شبکه های اجتماعی است که کاربران بسیاری دارند، در حال حاضر اکثر شهروندان در شبکه‌های اجتماعی مختلف عضو هستند که با تشکیل کانال، گروه و اکانت های مختلف به انتشار و تبادل اطلاعات با سایر کاربران می پردازند.

رییس اداره پیشگیری از جرایم مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری ادامه داد: در این کانال ها و گروه ها اطلاعات شخصی، حساس و محرمانه تبادل می شود که اگر در اختیار فرد غریبه‌ای قرار بگیرد قطعا از آنها سوء‌استفاده می کند و برای افراد مشکلات بسیاری رقم می زند.

شکیب با اشاره به اینکه یک کاربر نباید عکس‌های خصوصی و خانوادگی خود را در فضای مجازی برای نمایش به اشتراک بگذارد، تصریح کرد: سوالی که ذهن کارشناسان اجتماعی فضای سایبر را مشغول کرده این است که چرا کاربران اجازه می‌دهند افراد غریبه به حریم خصوصی آن ها و خانواده آن ها وارد شوند. آیا باور ندارند که ورود افراد غریبه به این حریم همان تبعات ورود به حریم خصوصی در فضای حقیقی را دارد؟!

وی تصریح کرد: رویکرد پلیس فتا در ماموریت های محوله قبل از شناسایی مجرمان، موضوع پیشگیری است که تلاش می کند زمینه های وقوع جرم در فضای سایبر را به حداقل رسانده و یا با از بین بردن یکی از اضلاع مثلث جرم مانع فعاتیت مجرمان شود.

سرهنگ شکیب تاکید کرد: قطعا همکاری تمامی ارگان های مسوول در حوزه پیشگیری از وقوع جرایم سایبری می تواند زمینه انجام هر چه بهتر برنامه های پیشگیرانه پلیس فتا را فراهم کند البته در این میان همکاری رسانه ها و خود کاربران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: این که باور کنیم توصیه هایی که از سوی پلیس فتا در رسانه ها منتشر می شود جدی است و آن ها را به کار گیریم قطعا در دام مجرمان سایبری نخواهیم افتاد. اما هنگامی که بسیار بی تفاوت از کنار این توصیه ها می گذریم قطعا قربانی یکی از ترفندهای مجرمان سایبری می شویم.

رییس اداره پیشگیری از جرایم مرکز تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: هنگام استفاده از تکنولوژی های روز از حریم شخصی خود نیز مراقبت کنیم تا با مشکلات جبران ناپذیر روبه رو نشویم.

سرهنگ شکیب از کاربران خواست: در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مرکز فوریت های سایبری با همکاران ما در پلیس فتا مطرح کنند.

ایلنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار