جالبناک: پرسه های خواندنی در شبکه های اجتماعی
کد خبر: ۱۴۴۸۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2015 October 14    -    ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
چند روز پیش یه خبری در این گروه های اجتماعی پخش شد، خیلیا شروع کردن به کَندن یه قطعه جاسوسی از پشت باطری موبایل هاشون کردن و بعد دیدن که اون چیزی نبود جز NFC گوشی! (شایعات +)
جالبناک: پرسه های خواندنی در شبکه های اجتماعی  درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟

جالبناک: پرسه های خواندنی در شبکه های اجتماعی
به تازگی از دست شبکه های اجتماعی گفت و گو خیلی شاکی شده بودم. حالا دلایلش بماند تا این که منو در گروه هایی در تلگرام عضو کردن و افرادی رو دیدم که واقعا دید و فرهنگ متفاوتی در مورد فعالیت در شبکه ها داشتن و متوجه شدم من در واقع از شبکه های اجتماعی شاکی نیستم بلکه از دست فعالان در شبکه ها که باعث ایجاد دید بد در من شده اند شاکی ام!

این صحنه ها و فعالیت ها کمی برام آشنا اومد، یکم که فکر کردم، یادم افتاد وقتی SMS در ایران فعال شد، ما اگر روزانه 10 جوک به مخاطبینمون نمی فرستادیم بهمون پیام میدادن که خبری ازت نیست چرا دیگه SMS نمیدی یا انگار چیزی گم کرده بودیم و باید یه جوکی چیزی پیدا می کردیم و وارد لیست مخاطبینمون شده و اونایی که می خواستیم رو با لذت تیک می زدیم و هیجان زده ازین که با یک اشاره، همزمان به 8 نفر این جوک رو فرستادیم ذوق زده میشدیم و از هر چند دقیقه چشممون رو صفحه گوشی می رفت و منتظر جواب ها بودیم.

تا اینکه دیگه کم کم این فرهنگ برامون جا افتاده شد که SMS یه سرویسی هست برای اطلاع رسانی در مواقع اضطراری و خاص، نه برای ...
تازه این جا افتاده بود که سرویس MMS وارد فرهنگ لغاتمون شد، فقط می خواستیم یه عکسی پیدا کنیم و بفرستیم تا احساس آپدیت بودن و با کلاس بودن رو به خودمون تزریق کنیم!

این سرویس MMS عمر چندانی نداشت و به دلیل سرویس دهی های عالی اپراتورها آنقدر کار کردن باهاش سخت بود که دیگه مردم ازش زده شدن و قیدشو زدن! شایدم اپراتورها یه چیزی میدونستن که اینجوری کردن.

خوب حالا تا اینجا سرویس های VOIP مثل اسکایپ و OovoO بود که از طریق کامپیوتر می تونستیم با افرادی داخل و خارج کشور مکالمه تصویری و صوتی برقرار کنیم، ولی فرهنگ این سرویس ها جا افتاده بود، شاید بخاطر اینکه هر کسی به اینترنت پرسرعت و یا کامپیوتر دسترسی نداشت.

و بالاخره! رسیدیم به عصری که تکنولوژی، قبل از فرهنگش در خونمون رو زد و والدین هایی که قبل از وضع حمل، یه تبلت برای فرزند آینده شون خریدن.

چشم باز کردیم دیدیم محاصره شدیم بین وایبر، تلگرام، لاین، واتس آپ و...البته این سرویس ها خیلی هم مفید و عالی هستن ولی اینکه چه نوع استفاده ازشون بشه اینه که جای بحث داره.
در چند گروهی که دعوت شده بودم اکثر نوشته ها، مطالبی بودند که جز موج منفی و ایجاد ناراحتی نتیجه دیگه ای نداشتند و وقتی لب بر اعتراض گشودم، پاسخ هایی دریافت کردم که " مگه چشه!؟ " و "بووووووق"

خوب، در هفته اخیر تصمیم گرفتم، فعالیت های شبکه های اجتماعی مختلف رو زیر نظر بگیرم و نوشته ای در این باره بنویسم باشد که رستگار شویم.

من اینستاگرام رو به عنوان یه شبکه ساده و جذاب خیلی دوست دارم و اکثر فعالیت هام در این شبکه است، پس اول با اینستاگرام شروع می کنم.

روزانه، اوقاتی که در این شبکه سپری می کردم رو کمی بیشتر کردم و چند اسکرین شات براتون گرفتم، که با قاطعیت میتونم بگم 90% پست ها در همین مایه ها بودن و من فقط چند تا مثال رو اینجا آوردم!

تا یادم نرفته به اینم اشاره کنم، هدف اصلی از حضور در شبکه های اجتماعی:
• با خبر شدن از احوال دوستانی که بهشون دسترسی واقعی ندارم
• افزایش اطلاعات عمومی
• آپدیت بودن از اتفاقات روز
• و گرفتن انرژی مثبت است.

خوب حالا بریم ببینیم در شبکه های اجتماعی چه می گذرد:


درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟

چه تحلیلی می تونین از این عکس داشته باشید!؟ که چی؟! آخه این نوشته چه چیز مثبتی جز ناراحتی خودمون و اطرافیانمون میتونه داشته باشه؟ "خودم > تو تابوت "! چرا!؟ دوست دارن بقیه با دید ترحم بهشون نگاه کنن؟ چه اطلاعات مفیدی بهمون انتقال میده؟

و این نوشته هایی که جز احساس نا امیدی و افسردگی چیز دیگه ای نداره!

درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟

درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟


و دیگر پست ها که به شکست های عشقی و ... ربط داره:
 
درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟


درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟
درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟

باز هم هدف های خودتون رو از حضور در شبکه ها مرور کنید! اگر برای افسرده شدن و ناراحت شدن اومدین به شبکه ها حرفی ندارم! ولی اگر قصدتون چیز دیگه ای بوده، آیا این مطالب براتون مفید یا منطقی هست!؟

و درصد زیادی از نوشته ها هم مربوط به خود برتر بینی و ضد ارزش ها هست!

درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟

درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟

قدیما به کسی میگفتیم هار نشو به عنوان فحش تلقی میشد! ولی الان ظاهرا واژه ها تغییر هویت دادن و معنی "با کلاس بودن " میدن!

و خیلی بحث های غیر اخلاقی و ... که واردش نمی شم!
و اینم بگم بیشتر از هر چیزی اعصابم از این خرد میشه که چرا "عصبی بودن"، با عرض معذرت "سگ بودن" و ... تبدیل شده به کلاس و پرستیژ؟! با یکی حرف میزنی قیافه حق به جانب بهت میگه " من اخلاقم سگیه!" و همزمان هم یه غروری تو قیافش ظاهر میشه.
که قبلنا ما آروم بودن و خونسرد بودن رو امتیاز مثبت می دونستیم و "می دونیم" و همیشه سعی میکنیم خشم خودمون رو کنترل کنیم، اینا که هیچی نشده میخوان با عصبی بودنشون کلاس بذارن کجا ختم خواهند شد!؟ مسأله این است.

و همچنین یک سرویس گفت و گوی آنلاین رو مورد بحث قرار بدیم. من نرم افزار تلگرام رو انتخاب کردم...
خوب در تلگرام چه میگذرد؟!
بحث های رایجی که نظرمو جلب کرد رو من اینجا آوردم:

این رو بفرست به 4 تا گروه شکل آیکون ها عوض می شه!
یه مورد دیگه ای هم که رایجه تو گروها مثلا چند تا دایره مربع میزارن می نویسن:
بفرست به گروه عوض میشه میترکی از خنده!
طراحی شده توسط پروفسور دکتر مهندس قربانعلی !
خوب اولا گیریم که اصلا آقا این شکلک ها عوض می شه! چه چیزی به ما می رسه!؟ چه فایده ای می تونه برامون داشته باشه؟
در حالی ه هیچ تغییری مشاهده نخواهید کرد ولی همچنان این پیام ها خروار خروار از این گروه به اون گروه در حال حرکتند ولی حذف نمی شوند!

ترویج خرافات


این پیام رو به 5 نفر بفرست، تا 2 ساعت و 25 دقیقه و 15 ثانیه دیگه یکی بهت زنگ میزنه! یکی نفرستاد گردن به پایین فلج شد!
یا پیامهای به ظاهر مذهبی که میگن اینو به چند نفر بفرست معجزه میبینی و... که اینا جریانشون مفصل تره... .

خود برتر بینی از لحاظ ماه تولد

 
درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟

در اینجا به پروفایل اینستاگرام اشاره بکنم، از هر دو پروفایل، یکیش نوشته: من فلان ماهی هستم! من خاصم چون اردیبهشتم، من مغرورم چون خردادم! و واقعا هم باور دارن! یکی نیست به اینا بگه اگر کمی تحقیق کنید می بینید که چه آدم های شروری در ماه "بهمن" متولد شدند ( چون خودم بهمنی هستم ماه خودم رو مثال زدم به کسی برنخوره) و همچنین در این ماه افراد بزرگی هم متولد شدند! متولد شدن در یک ماه خاص هیچ برتری ایجاد نمی کنه! این حرفم خیلی حرف احمقانه ای بودا چون مسأله به این واضحی نیاز به توضیح نداره ولی من مجبور شدم توضیح بدم... .
این عکس هم که می بینید از چندین گروه هایی که در تلگرام بودم یکیشو براتون گذاشتم!

روانشناسی و روان درمانی


از چی خوشت میاد؟ بگو تا بگم روحیه ات چطوره!
1. آسمون 2. دریا 3.کوه و ...
و در جواب ها هم یه فلسفه بافی میکنن آدم خودشم باور میکنه روحیه اش اونیه که این گفت!
عزیز من اگه به همین سادگی قرار بود با چند سوال از روحیه ات با خبر بشن که الان همه فوق دکترای روانشناسی بودن!
و البته شبیه همین روش برای تشخیص بیماری استفاده میشه که می تونه خیلی خطرناک باشه.

ترویج شایعه


ماشالا بازار شایعه پراکنی هم که داغ داغه و هر از گاهی باعث می شه گوشی مون بسوزه!
همونطور که چند روز پیش یه خبری در این گروه های اجتماعی پخش شد، خیلیا شروع کردن به کَندن یه قطعه جاسوسی از پشت باطری موبایل هاشون کردن و بعد دیدن که اون چیزی نبود جز NFC گوشی! (شایعات + )
و یا شایعاتی که با سرعت نور پخش می شن و چه خطراتی می تونن به جامعه بزنن! که اینم فراموش نکنیم ما در انتشار شایعات بی تأثیر نیستیم!

دیروز خبری که در تلگرام دریافت کردم:

درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟

انتشار مطالب غیر اخلاقی

گروه هایی هستند که با عنوان های +18 فقط برای تبادل پورن راه اندازی شدن! باز هم هدف های خودتون رو از حضور در شبکه های اجتماعی مرور کنید ببینید با همدیگه همخوانی داره!؟
و خطرناک تر از این، ارسال عکس هایی هست که ممکنه صاحب عکس راضی نباشه عکسش پخش بشه و یه حرکت اشتباه ما و ارسال کردن عکس تو گروه و ازون جا هم فورارد شدن به گروه های دیگه منجر به خودکشی فرد مورد نظری میشه بخاطر سرگرمی و خودشیرینی ما در گروه ها! به همین سادگی! قاتل ها که همشون قمه نمی گیرن دستشون آدم بکشن! ما هم قاتل هستیم! یه نگاه و مروری به خودمون بکنیم!تا حالا چند نفر رو کشتیم؟

در فاز افسردگی


درد نوشته: شبکه های اجتماعی؛ خوب یا بد؟


وای جون به لب شدم از این پیام های مزخرف، افسرده ای!؟ به فکر درمان خودت باش، من که بعد از 8 ساعت کار فشرده، خسته اومدم تو شبکه یه حالی عوض کنم چیکار کنم عشق شما براتون "اوجولات " نخریده شما شکست عشقی خوردی یا چی شدی؟! دوستان، الان فکر میکنید که "پس حس همدردی چی می شه "! آخه شبکه های اجتماعی جاییه واسه همدردی در مورد شکست عشقی و فلان!؟ با نهایت تاسف باید بگم در ایران بله!

ما خودمون کم مشکل نداریم، دلیل نمیشه من مشکلاتمو بیام منتشر کنم، اولین کاری که می کنم تمرکز می کنم روی چطور حل کردن مشکل و حلش می کنم.
خودم هم مطالب تلخ می ذارما، تو همین وبلاگم دقت کنید مطالب تلخ کم نیس. و همچنین چون علاقه به شعر دارم از شعرهای که شاد نیستن هم منتشر میکنم ولی تلخ بودن به شرطی خوبه که پیامی رو منتقل کنه، "بچه ها دعا کنید بخوابم دیگه بیدار نشم" لامصب چه پیامی می تونه داشته باشه!؟!؟ اه بیخیال باز اعصابم خرد شد.

یه بار در کنفرانسی مطرح کردم که ما با فعالیت در اینترنت، طبیعت رو تخریب می کنیم! همه خندیدن و فکر کردن دارم جوک میگم!

ولی کاش جوک بود! ما با فعالیت هایی که داریم روز به روز باعث افزایش پردازنده های کامپیوتری میشیم تا سرورهاشون بتونن حجم داده های ارسالی و دریافتی مارو تحمل کنن! و این به مساله گرمایش زمین دامن می زنه! و اینکه دیتاسنترهایی که شبکه های اجتماعی رو پشتیبانی می کنند ببینید چقدر از طبیعت رو تسخیر کردند؟! یه سرچ بزنید و مرکز نگهداری سرورهای فیس بوک و گوگل رو ببینید به مساحت چندین استان رو مال خودشون کردن و هر روز هم بزرگتر می شن! ما در قبال این همه خسارت مسئولیم! پیام های چرت و پوچ چه دلیلی داره این همه شبکه هارو درگیر کنه!؟

کاش قبل از ارسال هر پیام، به مفید یا مضر بودنش فکر کنیم ...


من در مورد یه قانون خیلی پایبند هستم و اون هم اینه که هیچ کس حق نداره در مورد روش زندگی شخص دیگری اظهار نظر کنه، هر کس مسئول زندگی خودشه، من هم در اینجا در مورد طرز زندگی نخواستم نظر بدم، فقط چون موج منفی حمله ور شده از شبکه ها رو درک کردم و در بازه های زمانی خاصی از نظر روحی بهم آسیب های جدی زد، صرفا خواستم تبادل افکار کنیم ... .
منتظر انتقاداتون هستم، و اگر مخالفتی دارین حتما در قسمت نظرات بفرمایید تا کمک کنید دید همه ما بازتر بشه.
و اینکه در صورت تمایل این پست رو در شبکه هاتون منتشر کنید، حتی 1% تغییر در اطرافیان و نوشته های دوستانمان، برای ما بی تأثیر نخواهد بود.

نوشته ای از: سعید جنگجو



برای خواندن مطالب بیشتر در زمینه های اجتماعی، خانواده، مشاوره، روانشناسی و ...به سرویس خانواده «تابناک با تو» ـ اینجا ـ بروید


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
2
4
خدا یه عقل درست حسابی بده به بعضی جوونا و یه فرهنگ استفاده به جامعمون.همین دو هفته پیش یکی از اقوام رو پروفایلش فاز مرگ و کفن زده بود فردا صبحش پدر مادر بیچارش جسداینو روتخت با چشای کبود دیدن...هر چقد دخترامون احساسین و سریع خام میشن این پسرا هم بی خیال و بی غیرت شدن.
زینال بندری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
1
0
به نظر من باید چند نفر از افرادی که از این شبکه های منحرف استفاده می کنند به طور راندوم به عنوان مفسد فی الارض در ملاء عام اعدام کرد
علي
|
Canada
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
1
3
ظاهرا انجا خيلي خبراست اينجا نه.
محسن جون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
3
1
والا ما تو سی تا شبکه اجتماعی عضویم و رفیق داریم.
اینا اقلیتن، یه جور نوشتی انگار همه تو شبکه های اجتماعی دپرسن.
بسه سیاه نمایی.
مردم بهتون میخندنا.
از من گفتن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار