تصاویر ماهواره‌ای از خرابکاری بندر فجیره
کد خبر: ۱۴۴۷۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 May 14    -    ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸

چهار تانکر نفتی که در خاورمیانه لنگر انداخته بودند، به واسطه آنچه مقامات کشور‌های خلیج فارس، عملیات خرابکارانه توصیف کرده اند، آسیب دیده اند؛ هرچند تصاویر ماهواره‌ای که سه شنبه از آسوشیتدپرس (AP) به دست آمده، نشان داده هیچ آسیب قابل توجهی به این کشتی‌ها نرسیده است.

اطلاعات مربوط به خرابکاری ادعایی به دو تانکر نفتی عربستان سعودی، یک نروژی و یک تانکر نفتی اماراتی در روز یکشنبه همچنان غیر شفاف مانده و مقامات کشورهای خلیج فارس از بیان این که به چه کسی در این خصوص مشکوک هستند، خودداری کرده اند. اما این امر نشان دهنده خطرات بالقوه برای حمل و نقل در یک منطقه حیاتی برای تأمین انرژی جهانی است؛ آن هم در حالی که تنش بین ایالات متحده و ایران بر سر توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی در حال افزایش است.

ایالات متحده به ملوانان در خصوص حملات احتمالی به ترافیک دریایی هشدار داده و متحدان منطقه ای امارات متحده عربی خرابکاری ادعایی را محکوم کرده اند، زیرا این تانکر ها در امتداد ساحل بندر فجیره در امارات متحده عربی بوده اند.

یکی از مقامات ایالات متحده در واشنگتن، بدون ارائه هیچ مدرکی، به AP گفته که ارزیابی اولیه یک تیم نظامی آمریکایی نشان داده، ایران یا متحدانش از مواد منفجره استفاده کرده اند تا سوراخ هایی را در بدنه این کشتی ها ایجاد کنند. این مقام رسمی که مجاز به بحث در مورد تحقیقات نبود، موافقت کرد که یافته ها در این خصوص را تنها بدون ذکر نام خود افشا کند. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده که گشت و گذار در خلیج فارس را از پایگاه خود در فجیره انجام می دهد، از اظهارنظر در این خصوص به شکل مکرر خودداری کرده است.

هم اکنون ایالات متحده به کشتی ها هشدار داده، ایران یا نمایندگان آن می تواند ترافیک دریایی را در منطقه هدف قرار دهند. آمریکا یک ناو هواپیمابر و بمب افکن B-52 را به خلیج فارس برای مقابله با تهدیداتی ادعایی نامشخص از سوی تهران اعزام کرده است.

مقیاس خرابکاری ادعایی همچنان نامشخص است. یک بیانیه از خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان، گفته که دو تانکر نفتی این کشور، از جمله یکی که قرار بوده نفت خام به ایالات متحده برساند، خسارت قابل توجهی متحمل شده اند. با این حال، گزارشی از Sky News Arabia، یک کانال ماهواره ای متعلق به یکی از اعضای خانواده سلطنتی ابوظبی، نشان داد که تانکر مورد ادعای عربستان سعودی با نام المرزوقه بدون هیچ گونه صدمه ظاهری شناور است.

تصاویر ماهواره‌ای از خرابکاری بندر فجیره

این تانکرهای نفتی در تصاویر ماهواره ای که سه شنبه توسط شرکت فن آوری های Maxar در کلرادو به AP ارائه شده بود، قابل مشاهده اند. یک حلقه قابل مشاهده به دور تانکر نفتی امارات، به نام A. Michel احتمال نشت نفت را نشان می دهد. سه تانکر دیگر هیچ آسیب قابل توجهی را از بالا نشان ندادند.

تانکر MT Andrea Victory، چهارمین کشتی که ظاهرا مورد هدف بوده، یک سوراخ در بدنه خود را کمی بالاتر از خط آب از یک جسم ناشناخته دارد. تصاویر روز دوشنبه این تانکر با پرچم نروژ، که شرکت آن اعلام کرده بود، هیچ خطری برای غرق شدن ندارد، نشان دهنده خساراتی مشابه آنچه شرکت اعلام کرده، است.

این مقام رسمی ایالات متحده گفته که همه این کشتی ها یک حفره 5 تا 10 فوتی (1.5 تا 3 متر) در بدنه خود، در نزدیکی یا درست زیر خط آب دارند که احتمالا به واسطه مواد منفجره ایجاد شده است. مقامات اماراتی از یک تیم تحقیقی نظامی ایالات متحده درخواست کرده اند که به آنها در کشف ماجرا کمک کند.

مقامات در فجیره، که یک امارت از امارات متحده عربی است، از توضیح به AP سر باز زده اند. همچنین مقامات امارات از سفر خبرنگاران AP برای دیدن کشتی ها با قایق جلوگیری کرده اند.

این حادثه پرسش های مربوط به امنیت دریایی در امارات متحده عربی را مطرح کرده، که در نزدیکی بندر جبل علی واقع در دبی و بزرگترین بندر عمیق ساخت انسان در جهان است که همچنین شلوغ ترین بندر دریایی مورد استفاده ایالات متحده در خارج از آمریکاست. از ساحل، روزنامه نگاران AP مشاهده کرده اند که یک کشتی گارد ساحلی امارات در نزدیکی منطقه، یکی از کشتی های عربستان سعودی در فجیره ـ حدود 130 مایل (210 کیلومتری) شمال شرقی دبی در خلیج عمان ـ گشت زنی می کند.

تصاویر ماهواره‌ای از خرابکاری بندر فجیره

تصاویر ماهواره‌ای از خرابکاری بندر فجیره

تصاویر ماهواره‌ای از خرابکاری بندر فجیره

تابناک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
6
3
اين خرابكاري ها كار خودشونه كه اولا خسارت آنچناني و آلودگي زيست محيطي نداشته باشه دوما بهانه‌ي جديد رو درست كنن و به ايران بپرن.
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
5
2
ثانيا شرايط رو براي حضور ناوهاي آمريكايي به بهانه برقراري امنيت در منطقه فراهم كنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار