بیماری تینیتوس؛ وقتی گوش وزوز می‌کند
کد خبر: ۱۴۴۶۳۲
تاریخ انتشار: 2019 May 13    -    ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
در گوش‌تان مدام صدای وزوز می‌شنوید؟ دل‌تان می‌خواهد گوش‌تان را از سرتان جدا کنید؟ فکر می‌کنید صدای خش خش یا ضربه‌های آهسته می‌شنوید؟ احتمالا دچار تینیتوس شده‌اید. از هر پنج نفر یک نفر دچار تینیتوس ذهنی (فقط شما می‌توانید بشنوید) یا تینیتوس عینی (پزشک‌تان هم می‌تواند بشنود) هستند.

بیماری تینیتوس؛ وقتی گوش وزوز می‌کندبه گزارش «تابناک با تو»؛ در گوش‌تان مدام صدای وزوز می‌شنوید؟ دل‌تان می‌خواهد گوش‌تان را از سرتان جدا کنید؟ فکر می‌کنید صدای خش خش یا ضربه‌های آهسته می‌شنوید؟ احتمالا دچار تینیتوس شده‌اید. از هر پنج نفر یک نفر دچار تینیتوس ذهنی (فقط شما می‌توانید بشنوید) یا تینیتوس عینی (پزشک‌تان هم می‌تواند بشنود) هستند.

بیماری تینیتوس؛ وقتی گوش وزوز می‌کند

ممکن است سن‌تان بالا باشد یا گوش‌تان در اثر صدای بلند ضربه خورده باشد. شاید هم دارویی مصرف کرده باشید که باعث تینیتوس شده باشد. ممکن است گوش‌های‌تان با جرم مسدود شده باشد یا بدن‌تان سیگنال می‌فرستد که چیزی نادرست است.

تصلب شرایین

تینیتوس می‌تواند علامت این باشد که عروق شما در حال مسدود شدن با پلاک هستند و شما در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی هستید. با تنگ شدن عروق، خون مجبور است با نیروی بیشتری در داخل رگ‌ها و عروق حرکت کند؛ بنابراین ممکن است صدای ضربه در گوش‌تان بشنوید. اگر این صدا را وقتی که عصبانی هستید یا می‌ترسید می‌شنوید مشکل جدی نیست. اگر بیشتر اوقات صدای کوبش قلب‌تان را در گوش‌های‌تان می‌شنوید باید به پزشک‌تان بگویید.

فشار خون بالا

بیماری تینیتوس؛ وقتی گوش وزوز می‌کند

فشار خون نشان می‌دهد قلب شما با چه شدتی باید کار کند تا خون را به گردش درآورد. هر چه فشار خون‌تان بالاتر باشد، قلب‌تان سخت‌تر مجبور است کار کند. تصلب شرایین یکی از دلایل فشار خون بالاست، اما علت‌های جدی‌تر دیگری نیز وجود دارد. فشار خون بالا باید قبل از اینکه شما را بکُشد درمان شود. جریان خون نامنظم نیز می‌تواند موجب تینیتوس شود. اگر یکی از عروق باعث شود رگ‌های منتهی به مغز یا موجود در مغز باریک یا پیچ خورده شوند، جریان خون مختل خواهد شد و این اتفاق موجب آنوریسم می‌شود.

تومور

اگر توموری داشته باشید که به یکی از رگ‌های خونی در سر یا گردن‌تان فشار وارد می‌کند، ممکن است دچار تینیتوس شوید که به آن نئوپلاسم عروقی می‌گویند. این تومور‌ها در طیف خوش خیم تا نسبتا بد خیم قرار می‌گیرند. نئوپلاسم عروقی نادر است و پزشک متخصص باید آن را تشخیص بدهد. نوروم آکوستیک، تومور‌های خوش خیمی هستند که آهسته رشد می‌کنند و به عصب جمجمه‌ای می‌رسند. تینیتوس احتمالا تنها در یک سمت روی می‌دهد و تعادل و شنوایی‌تان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بیماری منییِر

بیماری تینیتوس؛ وقتی گوش وزوز می‌کند

تینیتوس می‌تواند علامت این باشد که در شرف بیماری منییِره هستید. اگر شنوایی خود را از دست داده‌اید و دچار تینیتوس هستید، مراقب باشید. اگر مشکل شما بیماری منییِره باشید، سرگیجه‌های‌تان شروع می‌شوند و انگار دنیا دور سرتان می‌چرخد که می‌تواند ۲۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت طول بکشد. ممکن است حالت تهوع نیز داشته باشید. بیماری منییِره در صورت درمان نشدن موجب از دست دادن دائمی شنوایی خواهد شد. بیماری منییِره در اثر تجمع مایعات زیاد در گوش داخلی به وجود می‌آید. علت این اتفاق مشخص نیست، اما موجب انسداد، عفونت و یا عملکرد غیرطبیعی سیستم ایمنی می‌شود.

آسیب سر و گردن

آسیب‌ها نورولوژیکی مانند ام اس، ضربه به سر و گردن می‌توانند موجب تینیتوس شوند. برخی از آسیب‌های سر و گردن که با تینیتوس مرتبط هستند، موقتی بوده و احتمالا به فشار آسیب ربط دارند. اما از آنجایی که می‌توانند به انسداد رگ نیز مربوط شوند، اگر ضربه‌ای به سر یا گردن‌تان وارد شده باید پزشک را در جریان قرار دهید.

ناهنجاری مویرگی

بیماری تینیتوس؛ وقتی گوش وزوز می‌کند

ناهنجاری شریانی بیماری نسبتا نادری است که علتش شناخته شده نیست. ناهنجاری‌های شریانی می‌توانند پاره شوند، خونریزی کنند و جریان خون به سمت مغز را کاهش بدهند. گاهی این ناهنجاری می‌تواند منجر به آنوریسم شود. این عارضه بین سنین ۱۵ تا ۲۰ سال دیده می‌شود. علاوه بر تینیتوس، ممکن است شنوایی یکی از گوش‌ها از دست برود و صورت بی‌حس بشود. این بیماری به طور کلی درمان شدنی است.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی به شما این امکان را می‌دهد تا دهان‌تان را باز کنید، بجوید و حرف بزنید. این مفصل نسبتا حساس است و به استرس واکنش بدی نشان می‌دهد. دندان قروچه، بهم فشردن فک و آسیب به آرواره می‌تواند مفصل گیجگاهی فکی را ملتهب کند. علائم این عارضه علاوه بر تینیتوس، شامل گوش درد، قفل شدن مفاصل فک و درد و تحریک پذیری می‌شود. دندانپزشک‌تان می‌تواند با دوباره تراز کردن الگوی جویدن‌تان این اختلال را تسکین بدهد. همچنین شاید لازم باشد تکنیک‌های ریلکسیشن را یاد بگیرید تا دندان قروچه نکنید یا فک‌ها را بهم نفشارید.

نتیجه

بیماری تینیتوس؛ وقتی گوش وزوز می‌کند

تینیتوس می‌تواند علامت این باشد که دارید پیر می‌شوید یا شاید با صدای بلند با هدفون موزیک گوش کرده‌اید. شاید هم سفت شدن جرم زیاد در گوش‌تان به بافت حساس آن آسیب زده است. یا ممکن است علائم بسیار اولیه‌ی بیماری قلبی، سکته مغزی، تومور و یا بیماری منییِر را نشان می‌دهید. عوارض ناشی از آسیب به سر که شامل تینیتوس می‌شوند باید جدی گرفته شده و کاملا بررسی شوند. تینیتوس می‌تواند درمانی به سادگی توقف مصرف برخی از دارو‌ها یا کاهش فشار خون داشته باشد. متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند بهترین راهکار درمانی را توصیه کند.

منبع: برترینها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار