قدرت بینایی چه حیوانی قوی‌تر است؟
کد خبر: ۱۴۴۴۷۸
تاریخ انتشار: 2019 May 12    -    ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
یکی از خارق العاده ترین شعبده های چشمان ما که اغلب هم به آن توجه نمی کنیم، این است که وقتی از یک محیط پرنور وارد یک محیط با نور به نسبت کمتر می شویم و سطح نور به شدت کاهش پیدا می کند، چشمان ما به سرعت خودشان را با محیط جدید منطبق می کنند.

قدرت بینایی چه حیوانی قوی‌تر است؟به گزارش «تابناک با تو»؛ یکی از خارق العاده ترین شعبده های چشمان ما که اغلب هم به آن توجه نمی کنیم، این است که وقتی از یک محیط پرنور وارد یک محیط با نور به نسبت کمتر می شویم و سطح نور به شدت کاهش پیدا می کند، چشمان ما به سرعت خودشان را با محیط جدید منطبق می کنند.

 

گربه

قدرت بینایی چه حیوانی قوی‌تر است؟

گربه ها از جمله حیواناتی هستند که چشمان بسیار قوی دارند، اساس عملکرد چشم ما و گربه سانان مشابه است اما علت این بینایی خارق العاده را باید در جای دیگری جست و جو کرد چرا که گربه ها به عنوان شکارچیان شب گرد نیاز به دید بهتری دارند تا ما انسان ها که بخش اعظم فعالیت خودمان را در روز انجام می دهیم.
دید گربه ها در روز مشابه انسان ها است با این تفاوت که آن ها نسبت به دو رنگ قرمز و سبز حالت کوررنگی دارند. گربه سانان می توانند رنگ آبی را از سایر رنگ ها تمیز دهند اما نمی توانند بین رنگ های قرمز، قهوه ای و سبز تمایزی قائل شوند.

سوسک سرگین

قدرت بینایی چه حیوانی قوی‌تر است؟

سوسک های سرگین غلتان را که حتما دیده اید. جالب این جاست که چشم های یک سوسک شب پرواز می تواند 85 بار حساس تر از چشم های یک سوسک روزپرواز باشد. یک سوسک سرگین غلتان شب پرواز می تواند در شرایطی که میزان نور بین 0.001 تا 0.0001 لوکس است هم به خوبی ببیند.

زنبور عسل

قدرت بینایی چه حیوانی قوی‌تر است؟

دانش مندان به این نتیجه رسیده اند که برخی از زنبورها نیز واجد محافظ ریز چشمک هستند و به همین دلیل است که کار خودشان را برای یافتن غذا به بهترین نحو ممکن انجام می دهند. آن ها به این نتیجه رسیدند که برخی از زنبورهای شب فعال در شرایطی مسیر خودشان را به خوبی پیدا می کنند که میزان روشنایی محیط حتی 20 بار کمتر از زمانی است که در آسمان ستاره دیده می شود.

جغد

قدرت بینایی چه حیوانی قوی‌تر است؟

و البته جغد هم با آن چشمانش گیرایش از این موضع مستثنا نیست. جغد چشم‌های بزرگ و رو به جلو دارد که استفاده از هر دو چشم را در یک زمان برای او میسر می‌سازد و دید دوچشمی را فراهم می‌کند.
دید دوچشمی برای برآورد فاصله‌ها به هنگام حمله سودمند است. چشم‌های جغد بسیار حساس است و به خاطر بزرگی چشم‌ها حتی در نور خیلی کم می‌تواند ببیند و به همین خاطر خوب شکار می‌کند

عقاب

 قدرت بینایی چه حیوانی قوی‌تر است؟

در میان حیوانات و به اصطلاح ساده تر پرندگان، عقاب از دید بسیار بالایی برخوردار است، به نحوی که می تواند حیوانات را از فاصله بسیار زیاد ببیند و شکار کند و در اصطلاح کسی که چشمانش به خوبی می بیند به آن چشم عقابی می گویند.

کوسه

قدرت بینایی چه حیوانی قوی‌تر است؟

شاید ما به این موضوع پی نبرده باشیم که حیوانات زیر آب هم چشمان بسیار قوی دارند . چشمان کوسه به شکلی طراحی نشده اند که بتوانند رنگهای مختلف را شناسایی کنند، در واقع این ماهی های شکارچی تمامی جهان را به رنگ سیاه و سفید می بینند.

این به آن معنی است که شناگران در برابر نور آبی کمرنگ دریا بهتر است رنگهای آبی کم رنگ به تن کنند تا از میزان تضاد رنگی میان بدن خود و محیط دریا بکاهند.

منبع: تبیان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار