ساخت سریع‌ترین ابر رایانه جهان در ایالات متحده
کد خبر: ۱۴۴۳۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 May 10    -    ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
ساخت این ماشین‌ها به این معنا نیست که ایالات متحده کشور رتبه نخست پردازش‌های کامپیوتری و قدرت ابررایانه‌ای در جهان است.افزون بر این، از ۵۰۰ ابررایانه سریع جهان، سهم کشور چین نزدیک به ۲۲۷ ابررایانه است در حالی‌که فقط ۱۰۹ ابررایانه این فهرست به کشور امریکا تعلق دارد. در سال‌های اخیر، چین به یک قدرت بلامنازع محاسبات کامپیوتری تبدیل شده است.

ساخت سریع‌ترین ابر رایانه جهان در ایالات متحده

ساخت سریع‌ترین ابر رایانه جهان در ایالات متحده«تابناک باتو» ـ وزارت انرژی ایالات متحده اعلام کرد تا سال ۲۰۲۱ سریع‌ترین ابر رایانه جهان ساخته می‌شود.

این ابر رایانه که Frontier نام گرفته است، توسط شرکت AMD و شرکت سازنده ابررایانه Cray برای آزمایشگاه ملی Oak Ridge در تنسی ساخته خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود این ابر رایانه قدرت پردازشی بیش از ۱.۵ اگزافلاپ داشته باشد و بتواند مجموعه‌ای از وظایف و محاسبات پردازشی پیشرفته در زمینه‌هایی مانند شرایط اقلیمی و تحقیقات هسته‌ای را انجام دهد.

ساخت سریع‌ترین ابر رایانه جهان در ایالات متحده

با این اوصاف، ابررایانه Frontier باید یک نمونه بسیار پیشرفته از «exascale computing» باشد؛ نسل بعدی سیستم‌های کامپیوتری که قدرت پردازشی در حدود اگزافلاپ یا ۱۰ به توان ۱۸ محاسبه در یک ثانیه دارند.

برای درک قدرت پردازشی و توان محاسباتی ابررایانه Frontier باید این سخن شرکت ای‌ام‌دی را ذکر کنیم که Frontier قدرت پردازشی برابر با ۱۶۰ ابررایانه سریع پس از خود در جهان را دارد.

ساخت سریع‌ترین ابر رایانه جهان در ایالات متحده

این ابررایانه می‌تواند اطلاعات را با سرعتی ۲۴ میلیون بار سریع‌تر از سرعت اینترنت خانگی انتقال دهد. یعنی ظرفیت پردازش ۱۰۰ هزار فیلم اچ‌دی در یک ثانیه.

اندازه Frontier بزرگ است و فضایی ۷۳۰۰ فوت مربع (دو برابر یک میدان بسکتبال) را اشغال می‌کند. در این فضا نزدیک به ۹۰ مایل (معادل ۱۴۵ کیلومتر) کابل‌کشی انجام شده است.

ساخت سریع‌ترین ابر رایانه جهان در ایالات متحده

جنگ اگزا اسکیل‌ها

Frontier تنها کامپیوتر «اگزا اسکیل» در حال ساخت در کشور امریکا نیست. وزارت انرژی این کشور در اوایل امسال از پروژه مشابهی به نام ابررایانه Aurora رونمایی کرد که این بار توسط شرکت‌های اینتل و کری برای آزمایشگاه ملی Argonne ساخته می‌شود.

ساخت سریع‌ترین ابر رایانه جهان در ایالات متحده

احتمالا Aurora اولین کامپیوتر اگزا اسکیل ایالات متحده است ولی Frontier ابررایانه‌ای سریع‌تر و قوی‌تر است.

ساخت این ماشین‌ها به این معنا نیست که ایالات متحده کشور رتبه نخست پردازش‌های کامپیوتری و قدرت ابررایانه‌ای در جهان است. پیش‌بینی می‌شود کشور چین تا سال ۲۰۲۰ اولین کامپیوتر اگزا اسکیل خود را بسازد.

افزون بر این، از ۵۰۰ ابررایانه سریع جهان، سهم کشور چین نزدیک به ۲۲۷ ابررایانه است در حالی‌که فقط ۱۰۹ ابررایانه این فهرست به کشور امریکا تعلق دارد. در سال‌های اخیر، چین به یک قدرت بلامنازع محاسبات کامپیوتری تبدیل شده است.

ساخت سریع‌ترین ابر رایانه جهان در ایالات متحده

ساخت ابررایاته Frontier برای شرکت AMD نیز یک موفقیت و اتفاق بزرگ است. ارزش قرارداد ساخت این کامپیوتر اگزا اسکیل حدود ۶۰۰ میلیون دلار است و در آن از پردازنده‌های EPYC استفاده می‌شود که هریک به ۴ پردازنده گرافیکی Radeon این شرکت متصل می‌شوند.

سریع‌ترین تراشه‌های ابررایانه متعلق به شرکت اینتل هستند و ای‌ام‌دی از سال ۲۰۱۲ به این طرف موفق نشده است از رقیب خود پیشی بگیرد.

ساخت سریع‌ترین ابر رایانه جهان در ایالات متحده

وزارت انرژی ایالات متحده به چندین دلیل از جمله کارایی پردازنده‌ها سراغ شرکت ای‌ام‌دی رفته است. ای‌ام‌دی اخیرا موفق شده تراشه‌های نیمه سیلیکونی سفارشی‌سازی شده‌ای برای شرکت‌های سونی و مایکروسافت بسازد.
یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
0
1
تو ایران یکی از اینها داشته باشیم هم نمی دونیم چی را باهاش محاسبه کنیم !
پاسخ ها
امیر
| |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
محاسبه نرخ تورم و قیمت دلار و خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار