چگونه زیاد‌تر برنج بخوریم و ‌لاغر بمانیم
کد خبر: ۱۴۴۳
تاریخ انتشار: 2015 June 01    -    ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
سودهیر جیمز محقق این پروژه تحقیقاتی می گوید: این روند پخت که کالری برنج را به حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد به افرادی که زیاد برنج مصرف می کنند در تلاش های خود برای کاهش وزن کمک می کند.

Image result for ‫برنج‬‎

یک فنجان برنج سفید به طور متوسط حدود ۲۴۶ کالری دارد؛ این روش جدید پخت شمار کالری را به ۱۴۷ کالری در هر فنجان کاهش می دهد.

جیمز افزود: این روش پخت به صورت تغییر نشاسته قابل هضم برنج به نشاسته غیر قابل هضم عمل می کند که از سوخت و ساز بیشتر برنج به گلوکز و جذب آن به گردش خون در جریان هضم کمک می کند

بعد از اینکه بدن شما کربوهیدارت را به گلوکز تبدیل می کند هر گونه سوخت بازمانده به کربوهیدارت پلی ساکاراید به نام گیلکوژن تبدیل می شود. کبد و ماهیچه ها گلیکوژن را برای انرژی ذخیره کرده و به سرعت آن را به گلوکز مورد نیاز تبدیل می کند. نتیجه این تحقیق نشان داد که گلوکز اضافی که به گلیکوژن تبدیل نمی شود در اینجا به چربی تبدیل نمی شود که بتواند باعث افزایش وزن و یا چاقی شود

برای کاهش میزان کالری برنج کافی است یک قاشق چایخوری روغن نارگیل به آب در حال جوش اضافه کرده و سپس نصف فنجان برنج به آن بیافزایید؛ بعد اجازه دهید که برنج برای ۲۰ تا ۴۰ دقیقه بجوشد تا کاملا بپزد. سپس این برنج را برای ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید. میزان نشاسته مقاوم این برنج ۱۰ برابر بیشتر از برنج های پخته شده به روش معمولی است و کالری آن تا ۶۰ درصد کمتر خواهد بود.

جیمز می گوید: سرد کردن برنج ضروری است زیرا آمیلاز که بخش قابل حل نشاسته است گرانول را در طول ژلاتینه شدن رها می کند که این امر به طور طبیعی در جریان خنک شدن برنج روی می دهد.

خنک کردن برنج برای ۱۲ ساعت باعث تشکیل پیوندهای هیدروژن میان ملکول های آمیلاز در خارج از دانه های برنج می شود و همچنین منجر به تبدیل آن به نشاسته مقاوم خواهد شد.

نکته حایز اهمیت این است که این فرآیند آخر است و گرم کردن دوباره برنج این تغییرات را بازنمی گرداند.

افرادی که نگرانند افزودن روغن نارگیل کم کالری به برنج موجب چاقی بیشتر آنها شود هم نگران نباشند ؛ زیرا تغییر در نوع نشاسته، کالری های بیشتری نسبت به روغن نارگیلی که به برنج افزوده شده است را از بین می برد.
منبع: دوترکه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار