راه‌های کاهش تشنگی در ماه رمضان
کد خبر: ۱۴۴۱۴۲
تاریخ انتشار: 2019 May 08    -    ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
بهترین اقدام جهت کاهش گرسنگی و تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان این است که از یک هفته تا 10 روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذای مصرفی به تدریج کاهش داده شود. این کار موجب شده سطح متابولسیم و سوخت و ساز بدن کاهش داده شود و بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه داری عادت کند.

راههای کاهش تشنگی در ماه رمضان

راههای کاهش تشنگی در ماه رمضانبه گزارش «تابناک با تو»؛ آب بدن مهمترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی شود و حتی جان فرد را به خطر اندازد. آمادگی تغذیه ای برای استقبال از ماه مبارک رمضان عامل موثری در کاهش مشکلات روزه داری در این ماه است.

برخلاف عقیده برخی افراد که در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان حجم غذایی خود را با هدف افزایش ذخیره بدن جهت روزه داری افزایش می دهند، این کار موجب افزایش مشکلات شده و روزه داری را برای افراد سخت تر خواهد کرد.

بهترین اقدام جهت کاهش گرسنگی و تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان این است که از یک هفته تا 10 روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذای مصرفی به تدریج کاهش داده شود. این کار موجب شده سطح متابولسیم و سوخت و ساز بدن کاهش داده شود و بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه داری عادت کند.

راههای کاهش تشنگی در ماه رمضان

آب بدن مهمترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی شود

آب، بهترین نوشیدنی گوارا در ماه رمضان

آب بهترین نوع نوشیدنی است و جایگزینی برای آن وجود ندارد، به گونه ای که کارشناسان تغذیه به افراد توصیه می کنند روزانه به میزان یک لیتر و نیم آب بنوشند. بنابراین بهتر است روزه داران در فاصله میان افطار تا سحر به اندازه کافی آب و مایعات مصرف کنند تا کمبود آب بدن آنها جبران شود. همچنین به افراد توصیه می شود تا به آب آشامیدنی خود برخی از عناصر سالم نظیر برگ های نعناع، زنجبیل رنده شده و یا لیموی برش داده شده را اضافه کنند.

پرهیز از نوشیدن آب یخ

زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می شود، چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می آورد، باعث رفع عطش در درازمدت نمی شود. هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی های ولرم استفاده کرد.

مصرف میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات تازه دارای مقادیر قابل توجهی آب و فیبر است که برای مدت زمان طولانی در روده ها باقی می مانند. بنابراین به افراد روزه دار توصیه می شود هنگام شب و در وعده های غذایی پیش از سحر به مقدار کافی میوه و سبزی مصرف کنند تا از تشنگی آنها در طول روز جلوگیری شود. خیار یکی از محبوب ترین میوه ها و سبزیجات محسوب می شود که دارای طبع سرد و خنک است و راهی موثر برای "مبارزه با تشنگی در ماه رمضان" است. همچنین این میوه مفید دارای الیاف سلولزی مغذی است که در فرایند هضم مواد غذایی را آسان تر کرده و به اخراج مواد سمی و پاک کردن روده ها کمک می کند.

از میوه‌هایی تازه مثل هندوانه و خربزه و طالبی استفاده کنید، چرا که این میوه‌ها به طور چشمگیری در کاهش تشنگی کمک می‌کنند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران خواهند کرد.

راههای کاهش تشنگی در ماه رمضان

نخوردن زیاد شیرینی و تنقلات

باتوجه به طولانی بودن روزها و فاصله کم وعده‌های افطاری و شام با سحری، از پرخوری در زمان افطار و پس از آن پرهیز کنید، در صورت رعایت نکردن دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوید. در روزهای ماه مبارک رمضان بهتر است کمتر از شیرینی‌ها، به‌ویژه شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه یا پشمک استفاده کنید. توصیه شده در مناطقی که درخت نخل رشد نمی‌کند، از مصرف زیاد خرما پرهیز شود ولی در مناطق خرماخیز زیاد خوردن آن منعی ندارد.

توصیه می‌شود به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین‌ها و املاح) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما و کشمش استفاده کنید.

نوشیدن شربتهای سنتی:

شربت آبلیمو: شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی های ماه رمضان است و شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

کاسنی: عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد.

راههای کاهش تشنگی در ماه رمضان

شربت خاکشیر و تخم شربتی: شربت خاکشیر و تخم شربتی خنک کننده و ضد عطش هستند و می توانند آب را درون دانه های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند. بهتر است آنها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

شربت سکنجبین: شربت سکنجبین به تنهایی یا با اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می تواند به رفع عطش کمک کند و بهتر است این ترکیب را تهیه و برای رفع تشنگی آن را نوشید.

دم کرده نعناع: دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد. تهیه و مصرف شربت نعناع نیز در رفع تشنگی بسیار مفید است. برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن شکر و آب به نسبت دوبه یک و افزودن مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش که باید به صورت خنک مصرف شود. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می کند.

راههای کاهش تشنگی در ماه رمضان

اجتناب از خوردن غذاهای چرب و خشک

تا می‌توانید از خوردن خوراکی‌های چرب، مخصوصا در وعده سحری، پرهیز کنید چون باعث عطش و تشنگی زیاد طی روز می‌شود. اما اگر گاهی غذای چرب می‌خورید کافی ا‌ست پس از ‌آن (به‌ویژه در وعده افطار) کمی پودر رازیانه را با نبات در آب مخلوط کنید و بنوشید تا عوارض آن را کم کند و به گوارش بهتر خوراک کمک کند. مصرف بیش از حد گوشت و سایر منابع پروتئینی در وعده سحرى باعث دفع آب از بدن شده و درنهایت شما را در طول روز تشنه‌تر می‌کند.

بهتر است روزه داران در وعده سحری از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، کباب و جوجه کباب و.... خودداری کنند. این غذاها به همراه غذاهایی که ادویه و فلفل زیادی دارند باعث بروز عطش در طول روز می شوند.

مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس نیز باعث بروز مشکلات گوارشی و بروز تشنگی می شود.

منبع: بیتوته

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار