هنر تعطیل کردن!
کد خبر: ۱۴۳۷۶۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2019 May 05    -    ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
این همه از سبک کوبیسم و آثار پیکاسو و سایر هنرمندان مانند سالوادر دالی، دادا ونگوگ و غیره تقلید شده، مگر غیر از نقد نظر تخصصی، برخورد و مقابله و تعطیلی نمایشگاه در پی داشته است؟! تعطیلی یک نمایشگاه نقاشی فقط در صورت احراز جرم امکان پذیر است. این دیگر چه نوع تفکری‌ست که هر کس را که فکر می‌کنیم نباید نقاشی بکشد و نمایشگاه برپا کند بتوانیم نمایشگاهش را تعطیل کنیم؟!

هنر تعطیل کردن!

هنر تعطیل کردن!«تابناک باتو» ـ در خبرها بود که نمایشگاه نقاشی‌های تهمیه میلانی تعطیل شد. دلیل آن را اعتراضات مردم به کپی کردن او از آثار دیگران (هنرمندان برجستهٔ نقاشی جهان) گفتند؛ اما خودش می‌گوید استفاده و الهام و‌دریافت های شخصی از آثار هنرمندان.

البته خانم میلانی تعطیلی نمایشگاه را تکذیب کرد، اما تلاش عده‌ای برای تعطیلی را تأیید کرده است.

این همه از سبک کوبیسم و آثار پیکاسو و سایر هنرمندان مانند سالوادر دالی، دادا ونگوگ و غیره تقلید شده، مگر غیر از نقد نظر تخصصی، برخورد و مقابله و تعطیلی نمایشگاه در پی داشته است؟! تعطیلی یک نمایشگاه نقاشی فقط در صورت احراز جرم امکان پذیر است. این دیگر چه نوع تفکری‌ست که هر کس را که فکر می‌کنیم نباید نقاشی بکشد و نمایشگاه برپا کند بتوانیم نمایشگاهش را تعطیل کنیم؟! از طرفی مگر کشور ما در آثار تجسمی (در مقایسه با سایر کشورهای صاحب‌نام این هنر) چه مقامی دارد که الهام از آن‌ها و هنرمندان ایشان نباید امکان‌پذیر باشد؟

مگر اندیشمندان جامعه شناسی و اقتصاددانان ایرانی، دانش و تفکر خود را از کجا می‌آورند! مگر غیر از این است که این دانش‌ها در ایران وضع نشده بلکه با خواندن آثار دیگران به تالیف و ایجاد اثر از خود اقدام می‌کنند؟!

مگر این آقایان و خانم‌های استاد و‌ نویسنده و متفکر، به غیر از این است که نظریات متفکران دیگر ـ که عمدتاً غربی نیز هستند ـ را باز گویی و باز نویسی می‌کنند؟!

اگر یک هنرمند ایرانی ـ گیریم که نه چندان ماهر ـ بخواهد در نقاشی و هنر تجسمی اثری خلق کند، باید از کجا چنین مستقل به ایجاد اثر بپردازد که زمینه‌های غربی نداشته باشد!؟ این سخن به این معنا نیست که نباید اثر هنری را نقد کرد؛ اتفاقاً نظر بر این است که باید با ایجاد و ارائه آثار نقاشان و ‌هنرمندان داخلی و دادن فرصت‌های نمایشگاه به ایشان به بالا بردن سطح درک هنر و آثار نقاشی در کشور کمک کرد. همچنان‌که به نویسندگان آثار اقتصاد و جامعه شناسی و علوم فیزیک و شیمی و ریاضی نمی‌گوییم چرا کتاب و آثار علمی خود را از سایر متفکران برجستهٔ این علوم برداشت و استفاده کرده‌‌اند!

تمام نکته این است که باید با فرصت نمایش دادن به اثر هنری هنرمند و ایجاد فضای تماشا و آنگاه با نقد و انتقاد تخصصی آثار، فرصتی برای رشد هنر و رواج بازدید مردم از نمایشگاه‌های نقاشی و آثار هنری فراهم و دیدار از نمایشگاه نقاشی به فرهنگ عمومی مردم تبدیل گردد.

یکی از راه‌های آن نمایشگاه نقاشی افراد سرشناس و مطرح است؛ نام و شهرت این اشخاص برای رواج نقاشی در کشور خوب است اما ممکن است انتقاداتی در حوزهٔ تخصصی، به آن هنرمند وارد باشد که طرح نقد و نظر در مورد آثار همان هنرمند نیز برای کمک و ارتقای سطح دانش و هنر در کشور کمک می نماید؛ وگرنه تعطیل کردن نمایشگاه به علت استفاده و الهام از آثار دیگر هنرمندان نامی جهان، دلیل خوبی برای تعطیلی نمایشگاه نقاشی نیست، اما برپایی آن دلیلی برای نقد و نظر می‌تواند باشد. همچنانکه ممنوع کردن آثار نویسندگان ایرانی به دلیل استفاده و الهام از نظریات متفکران جهان نیز انجام نمی‌گیرد.

می‌شود انواع نقدها را به آثار خانم میلانی وارد کرد، اما اجبار به تعطیلی نمایشگاه و انکار هنر ایشان امری نامعقول است.

این روش و منش کسانی که به مقابله با نمایشگاه‌های ایشان برمی‌خیزند و مردم عادی را در این امر به هیجان زدگی مقابله و تعطیلی نمایشگاه ایشان (و یا هر کس دیگر) وادار می‌کنند از اموری و مسائلی غیر از امور هنر و فرهنگ نشأت می‌گیرد.

دنیای اندیشه و هنر نه با تعطیلی، تعطیل می‌شود و نه با اجبار رشد می‌کند و نه با روش‌های استبداد ذهنی برخی از ما قابل پیشرفت است و نه کسانی که چنین می‌کنند هنرمندتر می‌شوند. باید گذاشت نمایشگاه‌ها بر‌پا و موجب رونق هنر تجسمی در کشور شود آنگاه خودبخود در اثر ارتقای سطح دریافت هنری مخاطبین آثار بهتر و پیشرفته‌تری ارائه می‌گردد؛ لازم به توضیح نیست که آثار ضعیف نیز با چنین روندی از استقبال برخوردار نبوده و جایگاهی نخواهد داشت.

کانال اجتماعی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
1
34
مشكل كپي كردن نيست، مشكل اينه كه در نهايت وقاحت قبول نمي كنن كارشون كپي بوده و سعي دارن به اسم هنر و خلاقيت خودشون به مردم قالب كنن.
اين بدترين دفاعي بود كه از يه حركت زشت ديدم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
1
اصلا اون اصلش هم همچین مالی نیست ....نگید که نمی فهممم از هنر ...خودتون را دارید گول می زنید ..داستان پادشاه بدون لباسه که همه از ش تمجید می کردند...حالا این اومدی کپی کرده فقط رنگاشو عوض کرده... حال بهم زنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
2
فرق این است که کپی کنندگان مورد نظر شما با افتخار این کپی را از یک اثر فاخر با صدای بلند جار میزنند و مثل تهمینه ایرانی مدعی خلق اصل اثر و سیاه بازی برای مردم نیستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
3
از وقتی ctrl+c , crtl+v رو یاد گرفتم هنر نقاشیم از این رو به اون رو شده
مازیار
|
Canada
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
3
شخصی مثلا از قانون دوم نیوتن استفاده کرده و دستگاهی را می سازد با آن کسی که کتابی چاپ کرده و اداعای کشف قانون دوم نیوتن را دارد متفات است، نمی دانم چرا نویسنده محترم عمداً یا سهواً به این نکته توجه نکرده اند.
در انتهای همه کارهای متخصصین فیزیک و مهندسی و .. ایرانی اگر مراجعه بکنید، لیست بلند بالایی از مراجعی که نویسنده به آنها مراجعه کرده مشاهده می کنید، که نویسنده با تمام حسن نیت منتشر نموده و در داخل متن هرجایی از آنها استفاده کرده است، حتما به شکلی واضح و مشخص آدرس داده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
0
5
من سالهاست نقاشی می کنم . چندین نمایشگاه هم داشته ام . کارهای ایشان اصلا قابل دفاع نیست . متن بالا هم به نظر نمی رسد توسط یک فرد آشنا با نقاشی نوشته شده باشد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
2
هنر و ادبیات و علم نکات ریزی دارند که باید به انها توجه شود.ایا اگر کسی هسته اصلی داستان چخوف و تولستوی و مارک تواین و ویکتور هوگو و امثالهم را کپی کند و با اسامی جدید به ما عرضه کند و پول طلب کند ما می پذیریم؟؟ ایا دنیا می پذیرد؟ ایا کسی می پذیرد مثلا یک ایرانی قانون نسبیت انیشتین را دوباره بنام خودش چاپ کند؟ یا موسیقیدانی ایرانی سمفونی بتهوون را با اندک تغییراتی بنام خودش معرفی کند؟ امروزه در دنیا تمامی کارها چه علمی چه هنری دارای حق کپی رایت هستند. و خانم میلانی حق ندارد با نقاشیهای دیگران نمایشگاه بزند بنام خودش معرفی کند. اینکار دزدی و نوعی اموزش دزدی هست. و مقاله شما هم بجای تنویر افکار و حمایت از افکار نو و مخترعانه دارد از افکار پوسیده و دزدی کردن و بنام خود زدن دفاع میکند. مثال خانم میلانی شبیه میهمانی است که وارد خانه کسی میشود و انجا را تصاحب می کند . و نویسنده این مقاله با نا اگاهی هرچه تمامتر به دفاع از کسی میپردازد که بدیهی ترین اخلاق هنری و قوانین اجتماعی را زیر پا می گذارد .
Farshad
|
Australia
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
1
کاملا غلطه ، توی دنیای علمو صنعت یک خط بدون ذکر منبع توی یک مقاله بیاد جرمه و اسمشم "دزدیه" تمام محصولات و اختراعات و ابداعات ثبت و حق مولف و مخترع ... داره
ولی ما عادت کردیم بقول شما عقیده و فکر و دسترنج بقیه رو بدزدیم و براش یه اسم عامه پسند درست کنیم ...
دکتر مالیات نمیده، کاسب مالیات نمیده،دانشجو و نقاشو... آقار بقیه رو کش میرن، تولید کننده و... کم میزران ....
اگه منصف باشیم همه موووون کم یا زیاد داریم ابن کارو میکنیم...
ببری مال مسلمانو چو مالت ببرنت
بانگ و فریاد براری که مسلمانی نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
3
در تمامی علومی که خانم هنرمند(!) نام بردن، نویسنده خودش مراجع و منابع اثرش را بیان میکنه. آیا خانم میلانی هم منابع و مراجع آثارش را در زیر آثارش نوشته یا نه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار