حقایقی جالب درباره تاریخ انقضای مواد غذایی
کد خبر: ۱۴۳۲۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2019 April 28    -    ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

مواد غذایی متعدد و با خصوصیات فراوانی وجود دارد که تاریخ انقضایی ندارند و در هر زمانی قابل مصرف هستند، در همین راستا این مطلب قصد دارد تا به بررسی واقعیت تاریخ انقضای مواد خوراکی و معرفی برخی خوراکی هایی که تاریخ انقضاء ندارند، بپردازد.

حقایقی جالب درباره تاریخ انقضای مواد غذایی

واقعیت تاریخ انقضاء مواد غذایی
تاریخ انقضاء محصولات غذایی به تاریخی اشاره دارد که تا آن زمان مصرف محصول غذایی درون بسته بندی بی خطر است و این مواد کیفیت خود را پس از آن تاریخ بخصوص از دست می‌دهد.

این تاریخ‌ها توسط سازمان غذا و دارو شناسایی و درج می‌شوند که کیفیت و بی خطری محصولات غذایی را نشان می‌دهند.

این بدان معنا است که؛ چنانچه بر روی کارتن محصول نوشته شده باشد که تاریخ انقضاء «۲۰۱۱/۰۹/۱۰» است، چنانچه پس از این تاریخ قصد مصرف آن را دارید، بایستی برای سلامت خود و خانواده‌تان این محصول را به دور اندازید.

امروزه، اکثر محصولات غذایی بسته بندی شده بر روی خود تاریخ تولید و همچنین تاریخ انقضاء دارند.

بسیاری دیگر دوره‌ای که در آن می‌توانید یک محصول غذایی به خصوص را مصرف کنید عنوان می‌کنند.

به عنوان مثال، در صورتی که بر روی شکلاتی نوشته شده باشد که می‌توانید یک سال پس از تاریخ تولید مصرف کنید، بدان معنا است که خوردن آن هر زمان در فاصله‌ یک سال پس از آغاز تولید بلامانع و بی خطر است.

با این حال، چنانچه شکلات خود را بیشتر از تاریخ انقضاء نگه دارید، به دلیل آنکه چندین مواد بکار رفته درون آن طعم و رنگ ماده‌ی غذایی را خراب می‌کنند، بنابراین خوردن آن ناسالم خواهد بود.

هرچند خود شکلات به تنهایی تاریخ انقضاء خاصی ندارد.

چند ماده غذایی که هیچوقت منقضی نمی‌شوند!

قهوه فوری
قهوه فوری معمولا بین ۲ تا ۲۰ سال در دمای اتاق ماندگار است؛ و اگر آن را در یخچال یا فریزر نگه دارید، احتمالا تا آخر عمرتان ماندگار است.

اما اگر دوست ندارید قهوه‌تان را کاملا تلخ بنوشید، نگران نباشید، شکر حدود ۲ سال در دمای اتاق ماندگار است و اگر در جای خنک و محفوظ از هوا نگه دارید تا همیشه می‌ماند.

حقایقی جالب درباره تاریخ انقضای مواد غذایی

 

پودر شیر خشک
شیر گاو واقعی معمولا فقط دو هفته در یخچال می‌ماند؛ بنابراین شاید مجبور شوید بدون لبنیات زندگی کنید، مگر اینکه شیر خشک داشته باشید.

پودر شیرخشک پرچرب ۲ تا ۵ سال و بدون چربی تا ۲۵ سال ماندگاری دارد؛ و اگر آن را در جای خشک و خنک مثل یخچال نگه دارد، ماندگاری‌اش بیشتر هم می‌شود.

اگر مطمئن نیستید که شیرخشک خراب شده یا سالم است، آن را بو کنید، شیرخشک خراب بوی شیر فاسد می‌دهد. البته یادتان باشد این درمورد شیرخشک بچه صدق نمی‌کند که تنها یک سال ماندگار است.

هرگز به کودکتان شیرخشک منقضی ندهید، چون عواقب جدی خواهد داشت.

گوشت خشک
بومیان آمریکا نوعی گوشت خشک به نام «Pemmican» دارند که سال‌ها ماندگار است، راز ماندگاری این ماده غذایی این است که چربی و گوشت خشک شده به شکل کیک ترکیب شده اند.

این ماده غذایی در میان مردانی که در آمریکای شمالی کار تجارت می‌کنند و همچنین کاوشگران قطب شمال محبوب است، چون ممکن است مدت طولانی هیچ گیاه یا حیوانی برای خوردن پیدا نکنند.

خوردن چربی برای بالا نگه داشتن سطح انرژی بدن اهمیت دارد و در بیشتر موارد جان انسان را نجات می‌دهد.

گوشت خشک ۳ تا ۵ سال در دمای اتاق و تا ۲۰ سال در یخچال ماندگاری دارد؛ بنابراین کاوشگران قطب که در دما‌های زیر صفر، سفر می‌کنند می‌توانند تا وقتی نیاز دارند از این ماده غذایی مصرف کنند.

برنج سفید
برنج سیر کننده است، پخت آن آسان است، و در کنار هر غذای دیگری خوشمزه است.

همه می‌دانند که برنج قهوه‌ای سالم‌تر و مغذی‌تر است، اما فقط ۴ تا ۶ ماه ماندگاری دارد؛ بنابراین اگر هدفتان این است که مدت زیادی برنج را نگه دارید باید سراغ برنج سفید بروید.

اگر برنج سفید را در جای خشک و خنک و در یک ظرف محفوظ از هوا نگه دارید، تا ۳۰ سال هم ماندگار است. حتی برخی معتقدند که اگر برنج سفید را در یخچال یا فریزر نگه دارید، تا ابد تازه می‌ماند.

کیک توینکی (Twinkie)
یک شایعه قدیمی وجود دارد که توینکی‌ها، سوسک‌های دنیای تنقلات هستند، به عبارت دیگر هرگز نمی‌میرند، حتی بعد از بمباران هسته ای! البته این گفته کاملا درست نیست، طبق «Hostess Foods» عمر رسمی نگهداری از توینکی ۴۵ روز است، که البته از سایر خوراکی‌ها بیشتر است. با این حال، بسیاری از مردم توینکی‌ها را سال‌ها نگه می‌دارند. مصرف کنندگان شجاع گزارش داده اند که توینکی‌ها بعد از گذشت سال‌ها از تاریخ انقضایشان هنوز طعم خوبی دارند و بنابراین گزینه خوبی برای مواقع اورژانسی هستند.

عسل
عسل یک ماده غذایی است که شاید واقعا بتوان گفت: هرگز فاسد نمی‌شود.

کوزه‌های عسل کشف شده که قدمت آن به دوران مصر باستان باز می‌گردد، ثابت می‌کند که عسل حتی بعد از هزاران سال هنوز طعم فوق العاده‌ای دارد. راز عمر ابدی عسل، مقدار قند بالای آن است.

همچنین بسیار اسیدی است، بنابراین باکتری نمی‌تواند در آن رشد کند.

عسل یک ابَرغذا است و خواص سلامتی زیادی دارد. سرشار از آنتی اکسیدان است، به درمان سرفه کمک می‌کند، همچنین به درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر این عسل بسیار خوشمزه است و طعم همه غذا‌ها را بهتر می‌کند.

پاستای خشک
پاستای خشک تقریبا هیچوقت خراب نمی‌شود، اما حواستان باشد که فقط ۲ تا ۳ سال می‌توانید آن را در کابینت نگه دارید.

اما اگر در جای خشک و خنک و محفوظ از هوا نگه دارید، عمر آن را ۸ تا ۱۰ سال افزایش می‌دهید.

اما متاسفانه نمی‌توانید رب گوجه یا سس را این مدت نگه دارید، قوطی بازنشده رب یا سس را نهایتا ۱۸ تا ۲۴ ماه می‌توانید نگه دارید.

بیسکویت یا نان تُردک (Hardtack)
این ماده خوراکی نام‌های زیادی همچون؛ «نان دریایی» یا «نان خلبان» دارد و از آن جهت که اغلب در سفر‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفته و همچنین به عنوان جیره روزانه به سربازان داده می‌شده است.

این نان بسیار سفت و همانند آجر است که ممکن است دندانتان را بشکند، به همین دلیل معمولا قبل از خوردن آن را در چای یا قهوه می‌زنند و خیس می‌کنند.

اما این نان چقدر ماندگاری دارد؟

برخی می‌گویند این نان را تا صد‌ها سال می‌توان نگه داشت.

در موزه دریایی کرنبورگ در دانمارک، تُردکی از سال ۱۸۵۲ وجود دارد که هنوز کپک نزده و فاسد نشده است؛ بنابراین اگر همیشه مقداری از این نان همراهتان باشد خیالتان راحت خواهد بود، حتی اگر سال‌ها در یک پناهگاه زیرزمینی گرفتار شوید. حتی می‌توانید آن را برای نوه هایتان به ارث بگذارید.

حقایقی جالب درباره تاریخ انقضای مواد غذایی

باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
0
عراجیف های خوبی بود .استفاده نبردیم.ممنون که وقتمون رو الکی گرفتین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار