حداکثر هزینه سفر حج تمتع چقدر است؟
کد خبر: ۱۴۳۱۰۷
تاریخ انتشار: 2019 April 27    -    ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حداقل هزینه تمام شده سفر حج تمتع ۲۱ میلیون تومان و حداکثر ۲۸ میلیون تومان است.

علیرضا رشیدیان در همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع سال ۹۸، اظهار داشت: امسال نیز تمام تلاشمان را کردیم تا در برنامه ریزی‌های انجام شده آرامش و راحتی زائران را فراهم کنیم. از این رو با مساعدت دولت و بانک مرکزی سفر زائران با ارز هفت هزار تومان قابل انجام خواهد بود.

به گزارش تسنیم، وی افزود: تلاش کردیم تا با سیاست‌های انقباضی صرفه جویی‌های لازم برای انجام این سفر صورت گیرد و درعین حال رفاه حال زائران لحاظ شود. هزینه سفر براساس نوع کاروان‌ها و امکانتشان از ۲۱ تا ۲۸ میلیون تومان و متوسط رقم تعیین شده ۲۵ میلیون تومان است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به رزرو هتل برای زائران گفت: همکاران من تلاش گسترده‌ای را انجام دادند تا به تعداد حجاج هتل اجاره شود در عین حال توانسته‌ایم حدود ۵۵ میلیون ریال سعودی در اجاره هتل زائران صرفه جویی داشته باشیم. متأسفانه در مدینه به دلیل عدم ساخت وساز‌های مناسب با کمبود هتل مناسب مواجه هستیم از این رو اقامت زائران ۶ روز و ۵ شب خواهد بود بنابراین مدیران کاروان‌ها باید اطلاع‌رسانی درستی به زائران داشته باشند.

رشیدیان با اشاره به دو مریضی شایع فشار خون و دیابت در بین زائران، تلاش شده تا برنامه غذایی مناسبی وجود داشته باشد، گفت: به دلیل دوری هتل‌ها از مسجد الحرام تدارکات لازم اندیشیده شده تا تردد زائران به راحتی و با سهولت انجام شود. در عین حال توصیه ما این است زائران قدر فرصت ایجاد شده را بدانند و وقت خود را کمتر در مراکز خرید بگذرانند.

وی افزود: همکاری و هماهنگی‌های لازم برای انجام قربانی در روز عید قربان صورت گرفته، اما اگر قربانی برای زائری در روز عید انجام نشد نگرانی نداشته باشد چرا که از نظر شرعی مشکلی برای اعمال و مناسک آن‌ها پیش نخواهد آمد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه علاوه بر استطاعت مالی استطاعت جسمی نیز باید برای زائران مورد توجه قرا گیرد، گفت: یکی از مهمترین کار‌های هیئت پزشکی این است که استطاعت جسمی زائران را بررسی کند؛ اگر فردی در معاینات پزشکی رد شد باید بداند که دیگر حج بر او واجب نیست. اکثریت حجاج امسال بانوان هستند که مسلما باید برای اعمال حج آمادگی جسمی لازم را داشته باشند بنابراین بهتر است از حالا برای پیاده روی در سفری که بیشتر عبادات آن در حرکت است اقدام کنند.

رشیدیان همچنین گفت: ما نماینده یک ملت بزرگ هستیم و ابید این جایگاه را بشناسیم بنابراین باید در تعاملاتمان دقت لازم را داشته باشیم تا سفیران خوبی باشیم.

درخواست ۱۰ هزار سهمیه اضافه برای اعزام زائران تمتع
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: ۸۶ هزار و ۵۳۰ نفر به حج تمتع امسال اعزام خواهند شد، اما درخواست ۱۰هزار سهمیه اضافی از عربستان نیز صورت گرفته که نتیجه آن هنوز مشخص نشده است.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسگر در حاشیه همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع سال ۹۸ با حضور خبرنگاران، اظهار داشت: در دو سال گذشته موضوع حج را از روابط سیاسی ایران و عربستان جدا کرده‌ایم از این رو زائران نباید هیچگونه نگرانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه کار‌ها طبق زمان بندی تعیین شد در حال انجام است، گفت: طبق توافقات صرت گرفته ۸۶ زار ۵۲۰ نفر به حج تمتع امسال اعزام خواهند شد که رئیس سازمان حج درخواست ۱۰ هزار سهمیه اضافی نیز کرده است، اما نتیجه آن هنوز مشخص نیست.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر حدود ۱۳ سال است در نوبت هستند که امیدواریم با درخواست ۱۰ هزار سهمیه اضافی از سوی عربستان موافقت شود تا این صف طولانی کاهش یابد.

قاضی عسگر همچنین اضافه کرد: با عنایت مقام معظم رهبری رقمی که برای سفر حج امسال درنظر گرفته شد مبلغ مناسبی است. کمک مقام معظم رهبری، دولت و صرفه جویی‌های بعثه و دیگر کمک‌ها باعث شد زائران از رقم‌های تعیین شده استقبال کنند و نسبت به سال‌های گذشته سریعتر نسبت به ثبت‌نام در کاروان‌ها اقدام کنند.

وی افزود: ما به هیچ عنوان در سفرحج انتفاعی عمل نمی‌کنیم و تفاوت قیمت‌های اعلام شده نیز به دلیل تفاوت در قیمت هتلهاست، در کیفیت سایر خدمات هیچ تفاوتی وجود ندارد.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره دیپلماسی زیارت نیز گفت: در این خصوص کار‌های خوبی انجام داده‌ایم و با روسای بعثه ۳۲ کشور دیدار و گفتگو داشته‌ایم تا تبادل تجربیات صورت گیرد.

قاضی عسگر همچین در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه موضوع استعفای شما از این سمت صحت دارد یا خیر، گفت: بنده ۳۸ سال است که در حوزه حج و زیارت توفیق فعالیت دارم و ۱۰ سال است که نماینده، ولی فقیه هستم. یک نفر نباید مدت طولانی در یک پست باقی بماند. از این رو سه سال است که از مقام معظم رهبری درخواست کرده‌ام فرد دیگری را برای این سمت درنظر بگیرند و ایشان نیز فرموده‌اند تا زمانیکه فرد دیگری تعیین شود در این سمت باقی بمانم.

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه شرایط ویژه‌ای برای زائران مناطق سیل زده درنظر گرفته شده است یا خیر، گفت: به زائران مناطق سیل زده یک ماه فرجه داده شده تا بتوانند با تأخیر هزینه سفر خود را بپردازند.

لیست دارو‌های ممنوعه به کشور عربستان
سردار مهری گفت: کشور عربستان درخصوص حمل موادمخدر مقررات بسیار سختی دارد، لذا زائران از حمل هر گونه موادمخدر خودداری کنند.

 سردار حسن مهری رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور در همایش ویژه زائران حج تمتع ۹۸ خطاب به زائران اظهار کرد: سفر حج یک سفر معنوی است؛ خواسته ما از شما این است که قدر این سفر را بدانید و از آن کمال بهره را ببرید.

وی افزود: به منظور حفظ و صیانت از زائران حج و برای پیشگیری از هرگونه موارد سوء که ممکن است برای آنان اتفاق بیفتد، اقداماتی توسط نیروی انتظامی و پلیس صورت گرفته است.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: برخی از زائران مبتلا به اعتیاد هستند، کشور عربستان درخصوص این مسئله مقررات بسیار سختی دارد، بنابراین اگر کسی مبتلا به این بیماری است تا زمان سفر فرصت ترک مصرف موادمخدر دارد.

سردار مهری با اشاره به اینکه حمل هر گونه موادمخدر توسط زائران حج ممنوع است، گفت: سال گذشته برخی از زائران به علت حمل موادمخدر دستگیر شدند و از ادامه سفر بازماندند.

وی ادامه داد: حتی المقدور از حمل دارو‌های گیاهی که شباهت با موادمخدر دارند جلوگیری کنید، اما حمل دارو‌های تخصصی برای بیماری‌های خاص هیچ منعی ندارد.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با اشاره به ممنوعیت حمل ۱۰ نوع دارو توسط زائران حج گفت: آمپول پتیدین، آمپول مرفین، قرص متادون، شربت متادون، قرص هیدرومرفین، قرص متیل فنیدات هیدروکلراید، قرص ترامادول، آمپول ترامادول، شربت اکسپکتورانت کدئین و قرص استامینوفن کدئین ۱۰ قلم داروی ممنوعه‌ای هستند که زائران حج نباید به همراه داشته باشند.

وی به زائران حج ۹۸ توصیه کرد: از پذیرش امانات افراد ناشناس خودداری کنید، چراکه ممکن است بسته‌ها حاوی موادمخدر و مواد ممنوعه باشند، همچنین از سپردن وسایل همراه و مدارک شخصی خود به دیگران خودداری کنید.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور به زائران حج تأکید کرد: از قرار دادن مایعات اسیدی، ترشیجات، چاقو، مواد اشتعال‌زا در چمدان‌های خود خودداری کنید، همچنین با توجه به احتمال وقوع سرقت و ورود سارقان در محل‌های پر ازدحام فرودگاه، لازم است زائران از اشیای گران بهای خود حفاظت کنند.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار