اهمیت کنترل در صنعت
کد خبر: ۱۴۲۸۸۴
تاریخ انتشار: 2019 April 24    -    ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
بصورت کلی دریافت سیگنال‌های حاصل از تجهیزات اندازه گیری و نیز ارسال پاسخ مناسب به تجهیزات کنترل کننده نیازمند بستری مناسب بوده که مسیری امن و مطمئن را برای انتقال سیگنال ها فراهم نماید.

کنترل تجهیزات همواره در صنعت نقش اساسی ایفا می نماید. علم کنترل فرآیندها و تجهیزات صنعتی را شاید بتوان به سه بخش اصلی تقسیم بندی نمود. این بخش ها عبارتند از:

1- اندازه گیری

2- پردازش کمیت‌های اندازه‌گیری شده با بهره‌گیری از تجهیزات کنترلی و نیز کنترل پارامترها

3- ارسال پاسخ مناسب و متناسب به تجهیزات کنترل کننده

اهمیت کنترل در صنعت

بصورت کلی دریافت سیگنال‌های حاصل از تجهیزات اندازه گیری و نیز ارسال پاسخ مناسب به تجهیزات کنترل کننده نیازمند بستری مناسب بوده که مسیری امن و مطمئن را برای انتقال سیگنال ها فراهم نماید. این مسیر می بایستی به گونه‌ای طراحی و اجرا گردد که عوامل بیرونی از جمله میدان های مغناطیسی، عوامل مکانیکی  و ... بر انتقال جریان های داخلی درآن تاثیر نگذاشته و به عبارتی حفاظت شده باشد.

یکی از بهترین بسترهای انتقال در بحث کنترل تجهیزات صنایع مختلف‌، کابل‌های ابزار دقیق و کنترل می باشد. این کابل‌ها بدلیل اینکه در ساختار خود از لایه های مختلفی همچون حفاظ‌های الکترومغناطیسی (اسکرین)، حفاظ‌های مکانیکی (آرمور)، پلیمرهای مقاوم در برابر مواد شیمیایی وروغن ها بهره می‌گیرند کاملاً مناسب انتقال سیگنال‌های سنجش و کنترل طراحی گردیده‌اند. بدیهی است در صورت به کارگیری اسکرین، مدار انتقال در برابر تداخلات الکتریکی بیرونی محافظت می‌گردد.

در کابل‌های ابزار دقیق بصورت کلی ساختاری بشرح زیر وجود دارد:

هادی: مس آنیل شده گروه 1 (تک مفتولی)، گروه 2 (تابیده شده منظم) و یا گروه 5 (انعطاف پذیر - افشان) به صورت ساده یا قلع اندود مطابق با استاندارد BS 6360.

عایق: آمیزه پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، ترکیبات بازدارنده شعله بدون هالوژن و یا پلی اتیلن کراس لینک شده .

نحوه قرارگیری رشته‌ها: رشته‌ها به صورت تکی یا المان های زوج، سه تایی و یا چهارتایی با رنگ بندی یا شماره گذاری مشخص می‌شوند .

اسکرین زوج‌ها: برای کابل‌های دارای اسکرین روی زوج به صورت سیم ارت قلع اندود، فویل آلومینیوم و نوار پلی استر و یا سیم‌های بافت مس یا مس قلع اندود و یا ترکیب بافت و فویل.

اسکرین کلی: برای کابل های دارای اسکرین کلی به صورت سیم ارت قلع اندود، فویل آلومینیوم و نوار پلی استر و یا سیم‌های بافت مس یا مس قلع اندود و یا ترکیب بافت و فویل.

روکش میانی: آمیزه PVC ، PE یا HFFR

زره: سیم‌های فولادی گالوانیزه، نوار فولادی دوبل و یا بافت سیم فولادی روی روکش میانی برای کابل های زره‌دار.

روکش: آمیزه پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن یا ترکیب بازدارنده شعله بدون هالوژن. رنگ روکش در این نوع از کابل ها به طور معمول مشکی است.

کابل‌های ابزار دقیق عمدتاً بر اساس استاندارد بین المللی BS EN 50288-7 با ولتاژ نامی 500 ولت طراحی و تولید می‌گردند و البته این گروه از کابل‌ها در صورت درخواست با ولتاژ 90 یا 300 ولت هم قابل تولید است.

با توجه به اهمیت کنترل تجهیزات صنعتی و لزوم کیفیت کابل‌های ابزار دقیق و کنترل جهت این دسته از مصارف،  سیمند کابل انواع مختلفی از کابل‌های ابزار دقیق را با استفاده از مواد اولیه مرغوب طراحی، تولید و به بازار مصرف عرضه نموده است. این محصولات تاکنون در پروژه‌های مختلف صنایع پتروشیمی و نفت مورد استفاده قرار گرفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار