وقتی مبلمان سلامتی کودک را به خطر می اندازد
کد خبر: ۱۴۲۸۳۰
تاریخ انتشار: 2019 April 24    -    ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰

دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند کفپوش‌ براق و چشم‌نواز و مبلمان‌های زیبا ممکن است زمینه ساز ابتلای کودکان به خطرناک‌ترین بیماری‌های ریوی شود.

 کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند مبلمان‌هایی از جنس وینیل (vinyl) به ابتلای کودکان به بیماری‌های مختلف منجر خواهد شد.

محققان با نمونه‌گیری از خون و ادرار کودکان خردسالانی که در خانه‌هایی با پوششی از جنس وینیل بودند در مقایسه با کودکانی که در خانه‌هایی با پوشش‌های غیر وینیل زندگی می‌کردند، دریافته‌اند مواد سمی در خون کودکان گروه اول بسیاربالاتر از سایر گروه‌هاست.

امروزه پوشش بسیاری از وسایل از جمله مبلمان و کفپوش‌ ازجنس وینیل است که ترکیب‌های شیمیایی فراوان در خود دارند و می‌توانند زمینه ساز ابتلای کودکان به انواع بیماری‌ها شود.

از جمله دیگر موادی که در خانه‌ها به‌میزان فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمینه ساز ابتلای کودکان به مشکل هایی، چون آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه COPD می‌شوند می‌توان انواع محصول‌های پاک کننده شیمیایی، مواد شوینده و حتی نرم کننده‌های پارچه را نام برد.

برخی از این مواد سمی حتی در شامپو و برخی دارو‌ها نیز وجود دارند و مصرف آن‌ها می‌تواند زمینه ساز ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها خواهد شد.

از جمله دیگر ترکیب‌های شیمیایی خطرناک که به میزان زیاد در وسایل شیمیایی مورد استفاده انسان‌ها قرار دارد می‌توان SVOCs‌ها را نام برد،‌این مواد شیمیایی بالقوه برای سلامت بدن مضرهستند و در مبلمان، مصالح ساختمانی و حتی تجهیز‌های الکترونیکی وجود دارند.

به گفته کارشناسان روی این دسته از مواد شیمیایی به میزان کافی تحقیق انجام نشده و اثر‌ات آن بر سلامت کودکان ناشناخته است.

این مواد شیمیایی از راه‌های مختلف از جمله تنفسی، استنشاق یا از راه پوست جذب بدن شده و زمینه ساز ابتلای کودکان به انواع بیماری‌ها خواهد شد.

کودکانی که در خانه‌هایی با پوشش‌ وینیل زندگی می‌کنند فاکتور‌های سمی و خطرناک بیشتری در سرم خون خود دارند؛ این مواد شیمیایی همچنین زمینه ساز بروز مشکلات کبدی، بیماری تیروئید، آسیب به سیستم عصبی و ایمنی و نیز زمینه ساز ناباروری در انسان می‌شوند.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد برای ایجاد کفپوش منزل خود یا خرید مبلمان ترکیب‌های غیر وینیل را انتخاب کنند تا از ابتلا به بیماری‌های مختلف در خود و فرزندانشان جلوگیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار