آماده‌باش مدیران گنبدکاووس در ۷۲ساعت آینده
کد خبر: ۱۴۲۶۹۴
تاریخ انتشار: 2019 April 23    -    ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸

فرماندار گنبدکاووس با اشاره به پیش‌بینی بارش بسیار باران در بالادست این شهرستان و بارش 35 میلی‌متری در گنبدکاووس نسبت به وقوع سیل در 72 ساعت آینده هشدار داد.

 سیلاب در استان گلستان در سه شهرستان گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان بیش از سایر شهرستان مردم را دچار آسیب و مشکل کرد ولی به طور قطع مدیریت خوب و همکاری مردم و مسوولان در شرایط بحرانی در گنبدکاووس و اقدامات خوب پیشگیرانه باعث شد با وجود حجم بی‌سابقه بارش‌ها و ورود آب‌های بالادست از سه جبهه به این شهرستان کمترین آسیب و مشکل در شهرستان گنبدکاووس به وقوع بپیوندد.

به همین منظور پس از آنکه امروز اداره کل هواشناسی استان گلستان با صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر بارش‌های شدید در روزهای آینده به مردم هشدار داد، مسوولان شهرستان گنبدکاووس به سرعت اقدام به برگزاری جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان در ساعات پایانی روز دوشنبه کردند تا بار دیگر با هوشیاری در برابر بحران پیش‌رو غافلگیر نشوند.

* ضرورت لایروبی سریع رودها و کانال‌های گنبدکاووس

فرماندار گنبدکاووس در این جلسه با اشاره به اینکه همه مدیران با توجه به شرایط ویژه روزهای آتی تا 72 ساعت آینده در آماده‌باش کامل باشند، اظهار کرد: هیچ مدیری بدون هماهنگی از شهرستان خارج نشده و تمامی امکانات و تجهیزات ادارات باید آماده بوده و منابع انسانی ادارات و نهادها نیز در وهله نخست نسبت به وضعیت توجیه و آماده خدمت باشند.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه اداراتی که امکانات خود را برای کمک به مردم شریف آق‌قلا و گمیشان ارسال کرده‌اند با هماهنگی مدیران استانی برای کمک به شهرستان این تجهیزات را بازگردانند، افزود: قطعا باید توجه شود که با توجه به فروکش بحران در آق‌قلا تجهیزاتی که خیلی برای کمک به این شهرستان ضروری نیست و باید برای مدیریت بحران جدید در گنبدکاووس مورد استفاده قرار گیرد بازگشت داده شود.

آماده‌باش مدیران گنبدکاووس در ۷۲ساعت آینده

وی با تاکید بر اینکه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان گلستان به پیشنهاد بنده و موافقت اعضا و رئیس جلسه طرحی برای لایروبی رودها، کانال‌ها و آب‌بندان‌های گنبدکاووس به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از وقوع سیلاب‌های مجدد در شهرستان همین لایروبی و پاکسازی بستر رودهاست.

فرماندار گنبدکاووس با اشاره به اینکه با توجه به تجربه تلخ و سخت روزهای پایانی سال گذشته و نوروز ترجیح دادیم با وجود عدم شدت بارندگی‌ها نسبت به بحران قبلی این جلسه را تشکیل دهیم، ادامه داد: با دقت کافی و همدلی و همکاری که در بحران گذشته نیز ما را کمک کرد می‌توانیم به راحتی از این برهه نیز عبور خواهیم کرد.

* مردم روستاها نسبت به وقوع سیل هوشیار شوند

کریمی بر ضرورت گوشزد و انتقال هشدارها به دهیاران و شوراهای روستا تاکید کرد و گفت: مردم باید به سرعت نسبت به شرایط آگاه بوده و خود را برای مقابله با آن آماده کرده و از نزدیک شدن به حریم رودها خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در روزهای آتی با کاهش دما در سطح شهرستان رو به رو خواهیم شد، خاطرنشان کرد: اداره گاز هم نسبت به اطلاع‌رسانی برای ضرورت صرفه‌جویی مردم خود را برای شرایط احتمالی سخت آماده کند.

بخشدار داشلی‌برون نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بستر رودهای مرزی ما کاملا پر شده است، گفت: در حال حاضر با هر بارندگی آب به عمق روستاهای حاشیه رود می‌رود و مردم را با مشکلات جدی رو به رو می‌کند.

حاجی‌نظر شیرمحمدلی با بیان اینکه باید برای لایروبی و بازگرداندن بستر واقعی رودها و کانال‌های منطقه هرچه زودتر اقدامی کرد، افزود: مردم از مدیران شهرستانی درخواست دارند تا برای این موضوع اقدام ویژه‌ای را در دستور کار قرار دهند.

* امکانات ما برای کمک به سیل در غرب استان اعزام شده است/ کشاورزان خواهان بسترسازی کشت بهاره هستند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه ما نیز به صورت مکتوب نگرانی خود را از احتمال وقوع سیلاب مجدد و ورود آب به ویژه در منطقه دهستان «باغلی‌مرامه» هستیم، اظهار کرد: با توجه به عدم سرعت آب در سیل قبلی و همراه داشتن گل و لای رودخانه‌ها، با رسوب مواجه شده و عملا رودخانه‌ای وجود ندارد.

غلامعلی نورا با بیان اینکه بخشی از زمین‌های کشاورزی مردم امروز به مزارع گل تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: لایروبی کانال‌های «بایرام‌شالی»، «قره‌تکه» و ... ضروری است تا آب‌های داخل زمین را به این کانال‌ها منتقل کنیم چون کشاورزان نیازمند کشت بهاره هستند چون در سال قبل نیز کشت پائیزه خوبی نداشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه امروز بسیاری از امکانات ما در بخش کمک به سیل به خارج از شهرستان رفته است، ادامه داد: متاسفانه هیچ‌گونه امکاناتی از ظرفیت‌های استانی به گنبدکاووس منتقل شده و به کمک ما نمی‌آید و درخواست ما این است که از توان استان و به ویژه دستگاه‌های خصوصی طرف قرارداد با دولت برای کمک به گنبدکاووس استفاده شود.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان گنبدکاووس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امکانات و تجهیزات این نهاد نیز به طور کامل در شهرستان نیست، اضافه کرد: تنها بخشی از امکانات در بخش داشلی‌برون برای کمک به مردم بخش مرزی هستند و الباقی امکانات ما نیز برای کمک به غرب استان اعزام شده‌اند.

ولی‌الله رضایی با تاکید بر اینکه در حد توان خود با تمام وجود در خدمت سایر ادارات و نهادهای خدمت‌رسان هستیم، تصریح کرد: در کنار اقدامات لازم برای تسریع در امر پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به مردم سیل‌زده در مرحله قبل در بحران احتمالی آتی نیز آماده خدمت‌رسانی هستیم.

فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار