نخستین نوزاد حاصل از پیوند رحم رباتیک متولد شد +تصاویر
کد خبر: ۱۴۲۱۰۲
تاریخ انتشار: 2019 April 16    -    ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

برای نخستین بار در جهان یک زن سوئدی که از طریق جراحی رباتیک پیوند رحم دریافت کرده بود، پس از بارداری به شیوه «آی وی اف» یک نوزاد پسر به دنیا آورد.

نخستین نوزاد حاصل از پیوند رحم رباتیک متولد شد +تصاویر/ اتو نشر

به گزارش دیلی میل، یک زن سوئدی که در سال ۲۰۱۷ میلادی طی یک عمل جراحی رباتیک پیوند رحم دریافت کرده بود، صاحب یک فرزند پسر شد. این نخستین بار است که فردی پس از عمل جراحی پیوند رحم رباتیک باردار و صاحب فرزند می‌شود. طی یک جراحی رباتیک برای زنی سوئدی رحم پیوند زده شد. این زن اکنون نخستین مادری است که با یک رحم پیوندی رباتیک باردار شده است.

این زن پس از ۳۶ هفته بارداری طی عمل سزارین فرزند خود را به دنیا آورد. جراحی رباتیک پیوند رحم در سال ۲۰۱۷ انجام و زن در ماه ژانویه باردار شد.

پیوند رحم شامل عمل جراحی خارج کردن رحم از بدن یک زن و پیوند آن در بدن زنی است که نمی‌تواند به طور طبیعی باردار شود.

این زن که سن او نیز نامشخص است در اکتبر ۲۰۱۸ میلادی در بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska در کشور سوئد پیوند رحم را دریافت کرد.

نخستین نوزاد حاصل از پیوند رحم رباتیک متولد شد +تصاویر/ اتو نشر

در این عملیات، دو جراح حاذق با استفاده از کنترلر‌های مخصوص، هدایت دو بازوی رباتیک را بر عهده گرفتند و موفق شدند تمامی عملیات لازم را به کمک دوربین‌های روی این بازو‌ها و تصویر سه بعدی پایین شکم انجام دهند.

در مرحله بعد نیز شکاف دیگری ایجاد شد تا رحم قبلی از بدن خارج شود و عضو جایگزین از همین محل وارد شکم شود.

به گفته پزشکان در این روش بیمار خون کمتری از دست می‌دهد و مدت زمان کمتری پس از جراحی در بیمارستان سپری می‌کند.

ده ماه پس از این عمل جراحی، یک جنین IVF داخل این رحم کار گذاشته شد و اکنون نوزاد به دنیا آمده است.

پزشکان اعلام کردند مادر و نوزاد در وضعیت مناسبی هستند. همچنین عمل جراحی سزارین نیز از قبل برنامه ریزی شده بوده است.

پروفسور «متس بران استورم» رهبر جراحی پیوند رحم می‌گوید: این نخستین گام به سوی توسعه جراحی‌های پیوند رحم به شکل ایمن است. همچنین برای نخستین بار نشان دادیم می‌توان از روش جراحی رباتیک در عمل‌های غیرتهاجمی نیز استفاده کرد.

جالب آنکه تا به حال ۵ زن دیگر عمل پیوند رحم را از طریق جراحی رباتیک را در دانشگاه گوتنبرگ سوئد انجام دادند. اما هیچ کدام از آن‌ها باردار نشدند.

مهر

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار