فوتبال ایران همچنان درگیر پول کی‌روش
کد خبر: ۱۴۲۰۰۹
تاریخ انتشار: 2019 April 15    -    ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

حدود سه ماه است که کارلوس کی‌‌‌‌روش از تیم‌‌‌‌ملی فوتبال ایران جدا شده اما تبعات این جدایی همچنان ادامه دارد. از عدم انتخاب جایگزین کی‌‌‌‌روش و از دست دادن زمان برای تیم‌‌‌‌ملی گرفته تا مباحث مالی و تسویه‌‌‌‌حساب به‌‌‌‌موقع با پیرمرد پرتغالی که باعث شده چالش بزرگی برای فدراسیون فوتبال ایران به وجود بیاید.

کی‌‌‌‌روش همان زمان هم که سرمربی تیم‌‌‌‌ملی بود نشان داد جدا از مباحث فنی، روی مسائل مالی نیز بسیار حساس است و اگر پای حق و حقوقش در میان باشد، مو را از ماست بیرون می‌‌‌‌کشد و هیچ رحم و مروتی هم ندارد. درواقع از همان زمان دکمه آلارم برای دوران پسا کی‌‌‌‌روش را روشن کرده و هشدار داده بود که اگر به‌‌‌‌زودی با وی تسویه‌‌‌‌حسابی صورت نگیرد، عواقب آن برای فوتبال ایران می‌‌‌‌تواند دردسرساز و ویرانگر باشد!

همه اینها درحالی است که حدود سه ماه از رفتن کی‌‌‌‌روش می‌‌‌‌گذرد اما گویا اراده واقعی برای تسویه‌‌‌‌حساب با او در فدراسیون فوتبال وجود نداشته یا اگر هم اراده‌‌‌‌ای بود، به اندازه‌‌‌‌ای نبوده که کار درنهایت به شکایت کی‌‌‌‌روش از فوتبال ایران کشیده نشود اما این اتفاق درنهایت محقق شد.

تاج: پول کی‌‌‌‌روش را دادیم

مهدی تاج چند روز پیش در حاشیه مراسم دیدار پیشکسوتان فوتبال در این خصوص گفته بود: «ما 900 هزار دلار از مانده قرارداد ایشان را حدود چهار ماه پیش به حساب AFC واریز کردیم تا به حساب کی‌‌‌‌روش ریخته شود، یعنی این پول 4 ماه پیش از خزانه فدراسیون فوتبال خارج شده است ولی همچنان ما به کی‌‌‌‌روش بدهکار هستیم.

درواقع ما بیشتر از 900 هزار دلار برای اینکه مبادلات ارزی هزینه‌‌‌‌هایی نیز دارد پرداخت کرده‌‌‌‌ایم، این کار به‌‌‌‌طور کامل صورت گرفته و ما پول را پرداخت کرده‌‌‌‌ایم اما این پول هنوز به حساب کی‌‌‌‌روش واریز نشده است. آخرین اقدامی که در‌این‌باره داشتیم این بود که اخیرا در AFC با خانم افخم (سفیر ایران در مالزی) صحبت کردم و راه‌‌‌‌حلی پیدا کردیم که این کار انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌شود و به احتمال قوی این مشکل برطرف خواهد شد. از طرفی حرف کی‌روش که می‌‌‌‌گوید من کار کردم و باید پولم را بگیرم درست است و از طرفی هم حرف ما درست است چراکه پول را پرداخت کرده‌ایم.»

کی‌روش: به‌خاطر تاج شکایت کردم

تاج اخیرا اعلام کرد بعید می‌‌‌‌داند کی‌روش از ایران شکایت کرده باشد. این درحالی است که کی‌‌‌‌روش با حمله‌‌‌‌ای تند به مهدی تاج تایید کرد که از فدراسیون فوتبال ایران به فیفا شکایت کرده است. او گفت که شخص تاج باعث شده که این شکایت را علیه فدراسیون ایران در بخش حقوقی فیفا باز کند. کی‌روش به «ایسنا» گفت: «از این تصمیم خیلی تأسف می‌‌‌‌خورم چراکه بعد از ۸ سال حضور و تعهدی که در تیم‌ملی ایران برای شادی و رضایت مردم و شناخته‌شدن در عرصه جهانی فوتبال داشتم، مجبور شدم شکایت کنم.

این شکایت در نتیجه برای چندین مورد عنوان شد که مهم‌‌‌‌ترین آنها به‌خاطر این حقیقت بود که آقای تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران احترامی برای حرف‌‌‌‌هایش قائل نبود و پشت حرف‌‌‌‌ها و افتخاراتی که کسب شد، خود را پنهان کرد. درواقع آقای تاج یکی از اصلی‌‌‌‌ترین قول‌‌‌‌های خودش را که به ما وعده داده بود، زیر پا گذاشت و آن قول این بود که او از بودجه فیفا برای جام‌جهانی به‌دلایل دیگری به‌جز تیم‌ملی، آمادگی برای جام‌ملت‌‌‌‌های آسیا و حمایت‌‌‌‌های مالی از مربیان و بازیکنان استفاده نخواهد کرد. متاسفانه او خلاف این وعده عمل کرد.»

شکایت فدراسیون از کی‌‌‌‌روش به کمیته اخلاق فیفا

همان تبعاتی که بابت عدم تسویه‌‌‌‌حساب به‌موقع با کی‌روش در اوایل این متن گوشزد کردیم از حالا آغاز شده است. از سویی کی‌روش از شکایت رسمی صحبت می‌‌‌‌کند و از سوی دیگر فدراسیون ایران نیز پیرمرد پرتغالی را به شکایت متقابل تهدید کرده و به‌واقع مشخص نیست چه آینده‌‌‌‌ای پیش روی طرفین خواهد بود.

صفی‌‌‌‌الله فغان‌‌‌‌پور، مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال در واکنش به مصاحبه کارلوس کی‌‌‌‌روش، سرمربی سابق تیم‌ملی مبنی‌‌‌‌بر شکایت از فدراسیون فوتبال ایران گفت: «اگر کی‌‌‌‌روش شکایتی از فدراسیون کرده باشد مشکلی برای فدراسیون و فوتبال ایران به وجود نمی‌‌‌‌آید زیرا ما حواله پول باقی‌مانده قرارداد کی‌‌‌‌روش را دراختیار AFC قرار داده‌‌‌‌ایم. البته چنین شکایتی به فدراسیون فوتبال ابلاغ نشده و به دست ما نرسیده است.

با این حال تنها مشکل بین فدراسیون برای پرداخت پول کی‌‌‌‌روش انتقال آن است که ما هم حواله این پول را دراختیارAFC قرار داده‌ایم تا فیفا درصورت رسیدگی به شکایت مطرح شده از سوی کی‌‌‌‌روش، این پول را به حساب او واریز کند. متاسفانه این فرد بی‌‌‌‌توجه به تلاش‌های صادقانه فدراسیون فوتبال، اظهارات عاری از واقعیت همراه با تهمت را در چند نوبت ایراد کرده که مراتب جهت پیگیری و شکایت به‌همراه موارد مطروحه و مستندات موجود در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال درباره وی از طریق کمیته حقوقی و اخلاق فدراسیون فوتبال به کمیته اخلاق فیفا ارسال خواهد شد.

بدون‌شک، درصورتی که شکایتی از فیفا به فدراسیون فوتبال واصل شود، پاسخگویی کامل انجام می‌‌‌‌شود. امیدوارم نامبرده هم پاسخگوی شکایت کمیته اخلاق و حقوقی فدراسیون فوتبال باشد.»

اسناد را منتشر کنید!

همه اینها درحالی است که چنین مشکلی در گذشته گریبان برخی فدراسیون‌‌‌‌های دیگر ازجمله والیبال را گرفته و فدراسیون‌‌‌‌های فوق با ارسال نامه‌‌‌‌ای به فدراسیون‌‌‌‌های جهانی خود درخواست کرده‌‌‌‌اند تا مطالبات خود را به‌صورت اقساط ارزی به مربیانی که تحت قرارداد با فدراسیون ایران هستند پرداخت کنند و این دقیقا همان ادعایی است که فدراسیون فوتبال ایران نیز مدعی آن است.

بنابراین اگر مهدی تاج یا هر شخص دیگری در فدراسیون فوتبال ایران ادعا می‌‌‌‌کند با نامه‌‌‌‌نگاری از فیفا یا AFC درخواست کرده تا مطالبات ارزی ایران بابت طلب 900 هزار دلاری کی‌روش به این مربی پرداخت شود، برای برطرف‌شدن هرگونه ابهامات و روشن‌شدن اصل ماجرا، اسناد و نامه‌نگاری‌‌‌‌های فدراسیون با مجامع بالا‌دستی بین‌‌‌‌المللی خود را منتشر کنند.

فرهیختگان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار