در فصل بهار، سالم بمانید
کد خبر: ۱۴۱۵۱۵
تاریخ انتشار: 2019 April 10    -    ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
شاید تصور کنید سیستم ایمنی قوی فقط در فصل سرما به کار می‌آید، اما این سیستم دفاعی چهارفصل به‌دردمان می‌خورد و می‌تواند از ما در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند. اما این سیستم دفاعی هم گاهی در برابر عوامل بیماری‌زا درمی‌ماند و شکست می‌خورد و آن موقع است که یک ویروس یا میکروب به راحتی می‌تواند ما را بیمار کند.

در فصل بهار، سالم بمانیدبه گزارش «تابناک با تو»؛ شاید تصور کنید سیستم ایمنی قوی فقط در فصل سرما به کار می‌آید، اما این سیستم دفاعی چهارفصل به‌دردمان می‌خورد و می‌تواند از ما در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند. اما این سیستم دفاعی هم گاهی در برابر عوامل بیماری‌زا درمی‌ماند و شکست می‌خورد و آن موقع است که یک ویروس یا میکروب به راحتی می‌تواند ما را بیمار کند، اما راه‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد و می‌توان با بعضی روش‌ها و نیز اصلاح شیوه تغذیه و سبک زندگی، آن را قوی کرد و سطح ایمنی بدن را در برابر انواع بیماری‌ها و میکروب‌ها بالا برد. برای این که سیستم ایمنی بدن به درستی کار کند، باید تعادلی در آن برقرار باشد و محققان ارتباطی را بین سبک زندگی و بهبود عملکرد ایمنی بدن پیدا کرده‌اند.

در فصل بهار، سالم بمانید

برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی در گام نخست، یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. هر ناحیه از بدن شامل سیستم ایمنی، زمانی که از محرک‌های محیطی دور بماند، بهتر عمل می‌کند؛ بنابراین برای این هدف سیگار نکشید، تا می‌توانید میوه و سبزیجات مصرف کنید، منظم ورزش کنید، وزن ایده‌آل داشته باشید، به اندازه بخوابید، مانع از ابتلا به عفونت شوید و برای این کار دست‌هایتان را مرتب بشویید و گوشت را کامل بپزید و میزان استرس‌تان را کم کنید.

ایمنی بدنتان را بالا ببرید

محصولات متعددی هستند که ادعای تقویت سیستم ایمنی را یدک می‌کشند، اما مفهوم تقویت ایمنی کمی متفاوت است. درواقع تقویت سلول‌های بدن از جمله سلول‌های ایمنی و... به تنهایی مفید نیست و می‌تواند خطرناک نیز باشد. تقویت سلول‌های سیستم ایمنی هم به خاطر تنوع سلول‌ها در سیستم ایمنی، فرآیندی پیچیده دارد، اما آنچه واضح است، این که بدن به‌طور دائم در حال تولید سلول‌های ایمنی است و سلول‌های اضافی طی فرآیند طبیعی مرگ سلولی از بین می‌روند.

بهار فصل میوه و سبزی تازه

داشتن یک رژیم متعادل غذایی به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند. اما این به آن معنا نیست که هر چیزی به دستتان می‌آید بخورید و تنها باید مواد غذایی مفیدی را مصرف کنید که بیشترین سود را برایتان داشته باشد. رژیم سرشار از فیبر و ویتامین‌ها شما را قوی نگه می‌دارد.

میوه‌های کروی

در فصل بهار، سالم بمانید

بیشتر مردم زمانی ویتامین C را مصرف می‌کنند که سرما خورده‌اند. میوه‌های کروی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ‌فروت سرشار از ویتامین C است و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و تولید سلول‌های سفید خونی را افزایش داده و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. از آنجا که بدن قادر به تولید و ذخیره این ویتامین نیست، باید روزانه از آن استفاده کنید تا سلامت بمانید. می‌توان گفت تمام میوه‌های کروی‌شکل سرشار از ویتامین C است.

فلفل زنگوله‌ای

اگر فکر می‌کنید میوه‌های کروی بالاترین ویتامین C را دارند، در اشتباهید. در میان مواد غذایی سرشار از این ویتامین، فلفل زنگوله‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌توان گفت که این میوه دو برابر بیشتر از میوه‌های کروی حاوی ویتامین C است و علاوه بر این، منبعی غنی از بتاکاروتن است. این میوه علاوه بر این که سیستم ایمنی را قوی می‌کند، پوست و چشمانی سالم را به ارمغان می‌آورد.

کلم بروکلی

تا جایی که می‌توانید کلم بروکلی بخورید. این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و منبعی غنی از ویتامین A، C و E و آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر است و یکی از سالم‌ترین سبزیجات به شمار می‌رود که بهتر است آن را جزو رژیم روزانه‌تان بگنجانید تا سیستم ایمنی‌تان تقویت شود.

سیر

در فصل بهار، سالم بمانید

سیر یکی از معروف‌ترین موادی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده با داشتن روی بالا برای سلامتی بسیار مفید است و با عفونت‌ها مقابله می‌کند. این ماده با دارا بودن ترکیبات گوگردی مانند آلیسین تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.

زنجبیل

زنجبیل هم از آن دست مواد خوراکی است که معمولا بعد از ابتلا به سرماخوردگی زیاد آن را مصرف می‌کنند. این ماده به‌خاطر ویژگی ضدالتهابی که دارد در کاهش گلودرد و بیماری‌های التهابی مؤثر است. زنجبیل به کاهش درد و کلسترول نیز کمک می‌کند.

اسفناج

اسفناج نه به خاطر ویتامین C فراوانی که دارد، بلکه به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و بتاکاروتنی که دارد در این فهرست قرار گرفته که با تقویت سیستم ایمنی بدن، توانایی مقابله با عفونت را کاهش می‌دهد. اسفناج هم مانند کلم بروکلی وقتی پخته می‌شوند، خاصیت بیشتری پیدا می‌کند و موادمغذی در آن باقی می‌ماند. پخت مختصر آن ویتامین A
را در اسفناج بالا می‌برد و اجازه آزاد‌شدن دیگر موادمغذی را از اسید اوگزالیک می‌دهد.

ماست

ماست از دیگر موادغذایی است که با تحریک و تقویت سیستم ایمنی به مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند. این ماده‌غذایی مقوی سرشار از ویتامین D است و بهتر است از ماست‌های غنی شده با ویتامین D استفاده کنید که باعث تنظیم سیستم ایمنی و تقویت سیستم طبیعی دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود.

زردچوبه

در فصل بهار، سالم بمانید

زردچوبه را بیشتر به عنوان یکی از پرکاربردترین چاشنی‌ها می‌شناسیم. این ادویه زردرنگ سال‌هاست به‌عنوان یک ماده ضدالتهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد که در درمان پوکی استخوان و التهاب روماتیسمی مفاصل کاربرد دارد. رنگدانه‌ای که در این ادویه به کار رفته باعث کاهش عوارض ناشی از آسیب ماهیچه‌ای می‌شود.

چای سبز

چای سبز و سیاه حاوی مقادیر زیادی فلاوونوئید به عنوان نوعی آنتی‌اکسیدان قوی هستند. همین آنتی‌اکسیدان‌ها عملکرد ایمنی بدن را بالا می‌برند. در فرآیند تخمیر چای سیاه، بخش زیادی از این آنتی‌اکسیدان‌ها نابود می‌شود، اما در چای سبز فرآیند بخار شدن انجام می‌شود و عملیات تخمیر روی آن صورت نمی‌گیرد. این نوشیدنی سنتی ایرانی حاوی مقادیر فراوانی اسید‌های آمینه ال ـ تئانین است که در تولید ترکیبات مقابله‌کننده مؤثر عمل می‌کند.

کیوی

هرگز از خوردن میوه کیوی غافل نشوید. این میوه اعجاب‌آور با داشتن موادمغذی فراوانی، چون فولات، پتاسیم، ویتامین K و C است. ویتامین C با افزایش تعداد سلول‌های سفید خونی با عفونت‌ها مبارزه می‌کند.

منبع: روزنامه جام جم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار