و اینگونه عادل فردوسی‌پور هم خاطره شد
کد خبر: ۱۴۱۴۱۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2019 April 09    -    ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

تمام شد و رفت پی کارش، هر چه بود را با خود شست و برد و حالا چیزی جز حسرت و حیرت باقی نمانده‌است. چطور می‌شود ناگهان همه سرمایه آدمی بر باد رود؟ چطور می‌شود که همه چیز در یک لحظه نیست و نابود شود؟ نه... درباره سیل حرف نمی‌زنیم، حرف‌مان درباره پرمخاطب‌ترین برنامه ادوار تلویزیون است که با خودخواهی و کوته‌نظری چند مدیر ناگهان نابود شد.

و اینگونه عادل فردوسی‌پور هم خاطره شد

امروز دوشنبه است و طبق آنچه از سوی سازمان عریض و طویل صدا‌وسیما منتشر شده، قرار نیست ملاقات شبانه مخاطبان با ۹۰ سر‌بگیرد. اسفند گذشته بود که عادل فردوسی‌پور جایزه بهترین برنامه تلویزیون از نگاه مخاطبان را با چنگ و دندان از دست غاصبان آرای مردمی درآورد، اما خبر نداشت که سیاستگذاران سازمانی که عادل خود را فرزند آن می‌داند، نسخه دیگری برای او پیچیده‌اند و می‌خواهند برنامه را بدون او روی آنتن بفرستند. آن یکی دو‌هفته‌ای که برنامه روی آنتن نرفت، شایعات زیادی درباره جایگزینی عادل هم منتشر شد، اما همکاران علاقه‌مند به فردوسی‌پور و یا رقبایی که چندان هم دل خوشی از عادل نداشتند، همگی می‌دانستند که نشستن روی صندلی او در برنامه‌۹۰ چیزی جز یک نفرین ابدی در نگاه مخاطبان به همراه نخواهد‌داشت. موضوع آنقدر جدی شد که مدیر شبکه ۳ ترجیح داد صورت مسئله را پاک کند و برای حذف عادل، برنامه‌۹۰ را به مسلخ بفرستد.

امروز دوشنبه است و خبر‌های یکشنبه چیزی جز حسرت و افسوس درباره یکی از برنامه‌های انگشت‌شمار تلویزیون که میان مخاطبان آبرو و اعتبار داشت، با خود به همراه ندارد. تصویر دکور خراب‌شده برنامه از یک‌سو و جدیدترین تغییرات کنداکتور برنامه‌های فوتبالی تلویزیون پیش از هر چیز دیگر به هواداران برنامه‌۹۰ این پیغام را ارسال کرد که ۹۰ از تلویزیون خط خورده‌است.

در شبکه ۳ سیما عوامل «فوتبال برتر» و محمدحسین میثاقی ظاهرا ترجیح می‌دهند که گرفتار عقوبت خشم هواداران‌۹۰ نشوند و از مدیران شبکه خواسته‌اند که ترجیحا برنامه‌شان حتی در روز دوشنبه هم پخش نشود. از سوی دیگر «فوتبال ۱۲۰» که عادل تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته هم احتمالا دیگر میثاقی را به‌عنوان مجری با خود نخواهد‌داشت. فارغ از این تحولات، اما آنچه مهم است، اینکه تلویزیون برنامه محبوب خود را قربانی کرده‌است، جالب اینکه فعلا همه علی فروغی، مدیر شبکه ۳ سیما را به‌عنوان عامل اصلی حذف عادل و برنامه‌اش از تلویزیون سرزنش می‌کنند، اما به این مهم توجه ندارند که اگر مدیران ارشد رسانه ملی مایل باشند این برنامه و مجری‌اش همچنان به کارشان ادامه دهند، تنها با یک تماس تلفنی یا یک پاراف چند‌کلمه‌ای می‌توانند ماجرا را دگرگون کنند و این سکوت در مقابل حذف عادل فردوسی‌پور و برنامه‌۹۰ چیزی جز یک تصمیم جمعی نیست.

معتبر مثل عادل، مثل‌۹۰

خیلی پیش از اینکه عادل فردوسی‌پور از جشنواره جام‌جم جایزه بگیرد، توسط مدیران شبکه مغضوب شده بود. شبکه ۳ همواره بر این موضع پافشاری کرده که جایگاه این برنامه نزد مخاطبان نه به‌خاطر شخص عادل فردوسی‌پور بلکه برای برند برنامه و شبکه سوم است. این موضوع همواره محل دعوا میان عادل و مدیران بالادستی‌اش بوده و تغییر مجری ۹۰ و اعلام ادامه برنامه با تغییرات گسترده از همین جا نشأت گرفت.

مدیران شبکه حتی بعد از داربی نوروزی هم با برنامه جایگزین سعی کردند محبوبیت برنامه‌ای که میثاقی اجرا می‌کند را بسنجند که با واکنش بسیار سرد مخاطبان مواجه شد و البته این مجری جوان هم قید تکیه بر صندلی عادل را زد.

استودیو ۱۴ و شام عادل

شب پرحاشیه‌۹۰ در اختتامیه جشنواره جام‌جم در ظاهر برای خیلی‌ها با شام خوردن عادل فردوسی‌پور و علی عسگری بر سر یک میز تمام‌شده بود، اما بعد از ادامه تهدید‌ها و فشار‌ها بر عادل مشخص شد که ریاست سازمان و مدیران جدیدش با عادل میانه‌ای ندارند و، چون او را به طیف مدیران سابقی، چون علی‌اصغر پورمحمدی و حتی عزت‌الله ضرغامی نزدیک می‌دانند، او را دچار چالش کرده‌اند. خبر تخریب دکور‌۹۰ در استودیو‌۱۴ ساختمان تولید هم حکم تیر خلاص را دارد، چون دکور‌۹۰ حتی در تابستان‌ها هم که لیگ تعطیل است و برنامه روی آنتن نمی‌رود، سر جای خودش می‌ماند و تخریب دکور‌ها به‌معنای تیرخلاص به این برنامه است.

 

حکایت تلخ ستاره مربع

همان روز‌هایی که عادل فردوسی‌پور حاضر نشد مخاطبان برنامه‌اش را با ستاره‌مربع‌های گران‌قیمت سرکیسه کند، تیشه به ریشه خودش و برنامه‌اش در تلویزیون زد. ۹۰ در هفته حدود ۲ میلیون پیامک داشت و حدود ۸ میلیون مخاطب ثابت پیامکی برنامه‌اش برای هر بخش بازرگانی شبیه یک لقمه چرب و نرم بود، اما او نمی‌خواست با یک ستاره‌مربع ناقابل ناشی از اعتماد مخاطبان به برنامه‌اش، روزانه ۵۰۰ تومان از جیب آن‌ها به جیب برخی از اپلیکیشن‌ها واریز کند و نتیجه این مقاومت هم همین است که می‌بینید: حذف. پایان داستان ۹۰ با همکاری فشار‌های خارج از سازمان و بهانه‌های اقتصادی رقم خورد. در دورانی که سرنوشت همه چیز با پول رقم می‌خورد، ۹۰ انگار نباید مصون بماند.

روزنامه همشهری

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
12
3
این تحلیل کاملا غلت نوشته شده چرا که عادل خودش از بنیان گذارهای تبلیغات درون برنامه بود و ستاره و مربع ها از برنامه 90 به سایر برنامه های سیما راه پیدا کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
نظرسنجی رو با ستاره مربع مقایسه میکنی؟؟!
خان محمدعلی آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
2
6
این نیز بگذرد!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
متاسفانه چیزی درست نمیشه فقط باید بگذره:((
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار