خطر شیوع جهانی نوعی عفونت ناشناخته
کد خبر: ۱۴۱۲۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 April 08    -    ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

گروهی از متخصصان علوم پزشکی در آمریکا هشدار داده‌اند که افزایش موارد ابتلا به عفونت قارچی "کاندیدا آریس" (Candida auris) که مقاوم در برابر داروست به تهدید جدی و فزاینده‌ای برای سلامت عمومی تبدیل شده‌ است.

سال گذشته مرد میانسالی به منظور جراحی شکم در بیمارستان "مونت سینای" در نیویورک بستری شد. پزشکان با انجام آزمایش خون روی این بیمار متوجه شدند او به نوعی میکروبِ تازه کشف شده آلوده است و این میکروب به همان اندازه که ناشناخته است کشنده هم هست.

این میکروب که قارچی موسوم به کاندیدا آریس است افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تهدید می‌کند و به آرامی در سطح جهان رو به گسترش است. طی پنج سال گذشته این عفونت در بخش نوزادان بیمارستان‌های ونزوئلا و بیمارستانی در اسپانیا مشاهده شده و در هند، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز ریشه دوانده‌ است.

همچنین به تازگی این عفونت به ایالت‌های نیویورک، نیوجرسی و ایلی‌نوی رسیده و مسئولان مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا را بر آن داشته تا این عفونت را به لیست تهدیدهای جدی اضافه کنند.

این بیمار ۹۰ روز پس از آنکه در بیمارستان بستری بود جان خود را از دست داد اما این عفونت از بین نرفت. تست‌های انجام شده نشان داد تمامی قسمت‌های اتاق این مرد به این عفونت آلوده بوده است. دیوارها، تختخواب، درها، پرده‌ها و تلفن بیمار آلوده بوده‌ است.

به گفته کارشناسان، کاندیدا آریس عفونتی سخت و جدی است زیرا در برابر داروهای ضد قارچ مقاوم است و نمونه‌ای جدید از خطراتی است که سلامت عمومی را تهدید می‌کنند.

دکتر "شاون لوکهارت" از مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا در این باره گفت: طی چندین دهه کارشناسان سلامت عمومی هشدار داده‌اند که زیاده‌روی در مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک می‌تواند اثربخشی آن‌ها را بکاهد.

به علاوه هم‌اکنون شاهد انفجار قارچ‌های مقاوم نیز هستیم که می‌تواند ابعاد جدید و وحشت‌آور از پدیده‌ای را به نمایش بگذارد که قادر است اثربخشی داروهای مدرن را تضعیف کند.

عفونت‌های مقاوم به دارو به فوت تمامی افراد منجر نمی‌شوند. این عفونت‌ها بیشتر برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف همچون نوزادان، میانسالان، افراد سیگاری، مبتلایان به دیابت و افراد مبتلا به اختلال‌های خود ایمنی خطرزا هستند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، به گفته محققان در صورتی که تولید داروهای جدید با اثربخشی بیشتر و همچنین کنترل مصرف غیرضروری داروها انجام نشود خطر شیوع عفونت‌های مقاوم به دارو در میان افراد سالم نیز رو به گسترش خواهد بود.

مطالعه انجام شده در انگلیس نشان داد در صورتی که سیاست‌گذاری‌ها جهت کُندسازیِ روند افزایش مقاومت دارویی به خوبی اجرایی نشود در سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۱۰ میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلاء به انواع عفونت‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
1
3
حالا کی به ایران خواهد رسید که سیل بلایای نازل شده بر مردم کاملتر بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
جالبه اگه نقشه شیوع اون رو دیده باشید دلتون می سوزه که این چیزها اول از کدوم کشورهای لعنتی شروع و بعد ما مردم بیگناه و سالم رو درگیر می کنه!
ایران و کشور های عربی و آفریقا هنوز سالمند و توشون این قارچ وارد نشده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار