بحران نه، به ورشکستگی آبی رسیده‌ایم
کد خبر: ۱۴۱۲۳۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2019 April 10    -    ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
باید پذیرفت که وضعیت کنونی را نمی توان دیگر "بحران آب" نامید. در واقع ما در مدیریت بحران آب شکست خورده ایم و شرایط گذشته قابل احیا نخواهد بود. من به این شرایط "ورشکستگی آبی" می گویم. در شرایط ورشکستگی، بدهی های سیستم یا میزان انتظار از سیستم (حقابه ها و مصارف) بیشتر از موجودی سیستم است و انتظارات ذینفعان برآورده نمی شود.

بحران نه، به ورشکستگی آبی رسیده‌ایم

بحران نه، به ورشکستگی آبی رسیده‌ایم«تابناک باتو» ـ بحران حاکی از وقوع یک وضعیت با شرایط حدی در یک بازه زمانی محدود است. احتمال وقوع بحران همیشه وجود دارد اما زمان و مکان دقیق وقوع آن قابل پیش بینی نیست.

در بازه زمانی محدود بحران، ذینفعان و ذی‌مدخلان برای مقابله با وضعیت بحرانی و بازگشت به شرایط قبلی بسیج می شوند. در پایان وضعیت بحرانی یا شرایط سامانه تحت مدیریت به قبل برمی گردد که به معنی موفقیت در اداره و مواجهه با بحران و احیای نسبتا مطلوب شرایط پیش از بحران است و یا شکست حاصل می شود که حاکی از عدم موفقیت در اداره بحران و عدم بازگشت شرایط سیستم به وضعیت پیش از وقوع بحران است.

بحران نه، به ورشکستگی آبی رسیده‌ایم

حال با این تعریف، آیا ایران دچار بحران آب است؟ پاسخ این پرسش منفی است چون؛

۱- ما سال‌هاست که صحبت از وضعیت بحرانی می کنیم در حالی که بحران دارای مدت زمان محدود است. پس اگر از شرایط بحرانی عبور نکرده ایم، باید بپذیریم که "شکست" حاصل شده است.

۲- بحران دارای بار روانی است و شرایط بحرانی می تواند همگان را برای مقابله با شرایط بسیج کند. اما این اتفاق در ایران رخ نداده و استفاده مکرر و متعدد از این واژه برای توصیف شرایط وخیم در بخش های مختلف، مردم و مسئولین را به بحران بی تفاوت کرده است. در نتیجه شرایط جدی گرفته نمی شود و جامعه در ایجاد عزم جدی و تشکیل بسیج مقابله با شرایط بحرانی ناکام می ماند.

۳- در دوران بحران هدف مجموعه تصمیم گیر و مجری احیای سامانه و بازگشت به شرایط قبلی است. اما سامانه های طبیعی و اکوسیستم در صورت نابودی به راحتی و در یک دوره زمانی کوتاه و قابل قبول، احیا پذیر نیستند. به همین دلیل "شکست" اکوسیستمی حاصل می شود و منابع آبی نظیر تالابها و منابع آب زیرزمینی در کوتاه مدت قابل احیا نیستند.

۴- به هنگام بحران تمام تمرکز بر مبارزه با شرایط بحرانی و بازگشت به شرایط قبلی است و تلاشی برای تطبیق صورت نمی گیرد. حال اگر شکست حاصل شده باشد در صورت عدم درک و پذیرش شکست، متولیان به مبارزه و تلاش برای احیای شرایط قبلی ادامه می دهند که این رویکرد هزینه های مقابله با بحران و هزینه عدم تطبیق با شرایط جدید را به طور تصاعدی افزایش می دهد.

باید پذیرفت که وضعیت کنونی را نمی توان دیگر "بحران آب" نامید. در واقع ما در مدیریت بحران آب شکست خورده ایم و شرایط گذشته قابل احیا نخواهد بود. من به این شرایط "ورشکستگی آبی" می گویم. در شرایط ورشکستگی، بدهی های سیستم یا میزان انتظار از سیستم (حقابه ها و مصارف) بیشتر از موجودی سیستم است و انتظارات ذینفعان برآورده نمی شود. در این شرایط به جای تلاش برای افزایش منابع تمرکز اصلی باید بر اذعان به شکست، کاهش مصارف و تطبیق با شرایط جدید و برگشت ناپذیر (در بازه زمانی معقول) باشد. هر گونه تاخیر در پذیرش شکست، تنها هزینه را برای مدیران و بهره برداران افزایش می دهد.

اگر از بحران حرف می زنیم و ورشکستگی را انکار می کنیم در واقع به خودمان و مردم دروغ می گوییم. ما باید بپذیریم که محصول سالها بی تدبیری را نمی توان در کوتاه مدت از بین برد.

كاره مدنی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
0
4
بدبختی اینجاست که بزرگترهای ما هم درست مثل بچه ها فکر میکنن. دیدید وقتی از بچه می پرسیم آب از کجا میاد ؟ جواب میده "از شیر آب"! . الان بزرگترهای ما هم درست اینجوری فکر میکنند که اب واقعا از شیر اب میاد و هر وقت باز کنند مهیاست. نمیدونم باید حتما از تشنگی له له بزنیم یا تو کثافت خودمون غرق بشیم تا باور کنیم که آب پرید!
لابد این بار هم سیل باعث میشه خیال بعضی ها راحتتر بشه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
داداش خیال اون بعضیها راحت شده چندروز پیش بود که یکی میگفت : خوب درسته سیل اومد به یکسری مشکلات خوردیم ولی مشکل آبمون دیگه حلشد!!؟
یعنی در بی مدیریتی رکورد گینسوزدیم
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
1
4
بدبختي بزرگتر اينه كه اكثر مردم و خيلي از مسئولان متاسفانه فكر ميكنند به خاطر اين سيل هاي اخير ديگه مشكل كم آبي حل شده و هر روز شاهد ماشين شستن و هدر دادن آب هستيم !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
2
4
چرا این متن رو در این زمان گذاشتیم ؟ آقای مدنی اطلاعات کافی در حوزه منابع آب ندارد . بنابراین اظهار نظر درستی نمی تونن داشته باشن .
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
0
1
این متن احتمالا قبل از بارش ها و سیل اخیر نگارش شده و نشر آن در حالی که نیمه از کشور غرغابه شده کمی کج سلیقکی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار