خشم و غم در ⁣موسیقی مردم‌پسند کنونی!
کد خبر: ۱۴۰۸۹۰
تاریخ انتشار: 2019 April 04    -    ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
این تحلیل نشان داده بروز احساس خشم در زمان به‌تدریج افزایش داشته است. ترانه‌های نیمه‌های ۱۹۵۰ کمترین میزان خشم را داشته‌اند و بروز این احساس در ترانه‌های سال ۲۰۱۵ به اوج خودش رسیده است. این تحقیق همچنین نشان داد که ترانه‌های منتشر شده در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۸۴ در مقایسه با هر دوره‌ی دیگری (به جز دهه‌ی ۵۰) کمتر خشمگین بوده‌اند.

⁣موسیقی مردم‌پسند در زمان خشمگین‌تر و غمگین‌تر شده

⁣موسیقی مردم‌پسند در زمان خشمگین‌تر و غمگین‌تر شده«تابناک باتو»ـ در مقاله‌ای پژوهشی در تازه‌ترین شماره‌ی «نشریه‌ی مطالعات موسیقی مردم‌پسند»، پژوهشگران بیش از ۶۰۰۰ ترانه را از میان ترانه‌های پرفروش جدول بیلبورد در سال‌های مختلف تحلیل کرده‌اند. جدول Billboard Hot 100 محبوب‌ترین ترانه‌های سال را معرفی می‌کند و منعکس‌کننده‌ی ترجیحات مخاطبان در هر سال است.

لحن هر ترانه با استفاده از «تحلیل کمی خودکار احساس» بررسی شده. در این روش هر کلمه یا عبارت از ترانه به مجموعه‌ای از احساس‌ها مرتبط می‌شود. ترکیب همه‌ی این احساس‌های بیان‌شده توسط تمامی کلمات و عبارات ترانه احساس کلی قطعه را تعیین می‌کند. از احساس‌های تمام آهنگ‌های هر سال جدول بیلیور میانگین گرفته می‌شود و این میانگین نشان می‌دهد که این احساس‌ها در این سال افزایش یا کاهش داشته‌اند.

⁣موسیقی مردم‌پسند در زمان خشمگین‌تر و غمگین‌تر شده

این تحلیل نشان داده بروز احساس خشم در زمان به‌تدریج افزایش داشته است. ترانه‌های نیمه‌های ۱۹۵۰ کمترین میزان خشم را داشته‌اند و بروز این احساس در ترانه‌های سال ۲۰۱۵ به اوج خودش رسیده است. این تحقیق همچنین نشان داد که ترانه‌های منتشر شده در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۸۴ در مقایسه با هر دوره‌ی دیگری (به جز دهه‌ی ۵۰) کمتر خشمگین بوده‌اند. همچنین در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ آهنگ‌ها با سرعت بیشتری خشمگین شده‌اند.

همچنین بیان غم، انزجار و ترس نیز در طول زمان افزایش یافته؛ هرچند این افزایش در مقایسه با افزایش خشم در ترانه‌ها قدری کمتر بوده است. بیان و بروز انزجار در اوایل دهه‌ی ۸۰ کمتر و در میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۹۰ بیشتر بوده و نیز ترس در ۱۹۸۸ کاهش چشمگیری داشته است. در یک افزایش سریع دیگر، احساس خشم ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ افزایش یافته و در ۲۰۰۰ کاهش داشته است.

⁣موسیقی مردم‌پسند در زمان خشمگین‌تر و غمگین‌تر شده

این پژوهش نشان می‌دهد که لحن بیان شده در موسیقی مردم‌پسند در طول زمان تغییر کرده و این تغییر –به‌جز چند استثنا- تدریجی و پیوسته بوده است. از آنجا که این پژوهش محبوب‌ترین ترانه‌های هر سال را بررسی کرده، نشان نمی‌دهد که موسیقی تغییر کرده است، بلکه بیانگر این است که در حقیقت این ترجیحات مصرف‌کنندگان است که در طول زمان تغییر کرده. در حالی که طرفداران موسیقی در دهه‌ی ۱۹۵۰ آهنگ‌های سرخوشانه را ترجیح می‌دادند، مصرف‌کنندگان مدرن بیشتر به آهنگ‌هایی علاقه دارند که بیانگر خشم و ترس است.

لوار شمیر (Lior Shamir) از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: «تغییر در احساس‌های ترانه‌ها لزوماً منعکس کننده‌ی آن چیزی نیست که موسیقیدان‌ها و ترانه‌سرایان می‌خواسته‌اند که بیان کنند. بلکه بیشتر به چیزی مربوط است که مصرف کنندگان در هر سال دوست داشته‌اند که مصرف کنند.»
مترجم: عباس سیدین
منبع: sciencedaily

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار